  • 1. Data: 2004-09-16 19:39:40
    Temat: umowa zlecenie
    Od: "Scyzoryk" <g...@i...pl>

    witam. Czy jest jakis nowy przepis mowiacy o tym ze osoba ktora wykonala
    jakas prace na umowe/zlecenie lub umowe o dzielo musi zaplacic od tego
    podatek. Bo do tej pory jak pracowalem na umowe zlecenie to tylko dostawalem
    zwrot od US (jestem studentem i mam dochody ponizej 2000zł rocznie) a nie
    musialem nic placic. Prosze o prosta i zrozumiala odpowiedz.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-09-16 21:02:11
    Temat: Re: umowa zlecenie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Sep 2004, Scyzoryk wrote:

> [...]
    >+ zwrot od US (jestem studentem i mam dochody ponizej 2000zł rocznie) a nie
    >+ musialem nic placic. Prosze o prosta i zrozumiala odpowiedz.

    Możesz po polsku ?
    Jaki (który) podatek ? - bo jakby co to mamy ich w .pl od
    metra i trudno się wyznać o co pytasz nie podając szczegółów.

    Dotąd było tak że na rachunku *wykazywałeś podatek dochodowy*
    do pobrania, a ściślej - zaliczkę na niego.
    Żebyś nie musiał z nim osobiście łazić do US to zleceniodawca
    (wg *twojego wyliczenia* które *musiał sprawdzić*) go odprowadzał.
    Przymusowo (przymusowo on :)).
    Na koniec roku "rozliczałeś" - i ze względu na różne odliczenia
    przysługiwał ci zwrot.
    Żeby było śmieszniej - od 1.I.2004 przepisy się zmieniły.
    I najśmieszniejsze w całości jest to iż opisany mechanizm się o ile
    wiem NIE zmienił. No, chyba żebym ja o czymś nie wiedział.

    Acha - od 1.V.2004 zmieniła się ponadto ustawa o VAT, ale przy
    2 kzł rocznie jesteś zainteresowany tą zmianą umiarkowanie (no,
    formalnie to masz prowadzić ewidencję w celu "sprawdzenia progu").
    Hm... czyżby była pułapka w "automatycznym wpadaniu w VAT" ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-09-16 21:04:36
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    > witam. Czy jest jakis nowy przepis mowiacy o tym ze osoba ktora wykonala
    > jakas prace na umowe/zlecenie lub umowe o dzielo musi zaplacic od tego
    > podatek.

    Musi zaplacic podatek, ale nie robi tego sama, tylko robi to za nia
    platnik - zleceniodawca .

    >Bo do tej pory jak pracowalem na umowe zlecenie to tylko dostawalem
    > zwrot od US (jestem studentem i mam dochody ponizej 2000zł rocznie) a nie
    > musialem nic placic. Prosze o prosta i zrozumiala odpowiedz.

    Hehe - myslales, ze Panstwo robilo Ci prezent - jaki madry i pracowity - a
    dajmy mu pare groszy :) - po prostu platnik odprowadzal za Ciebie podatek,
    ale w ciagu roku zarobiles tyle, ze podatek jednak Panstwu nie nalezal sie -
    no to Panstwo go oddawalo...

    Pozdrawiam
    SDD

    --
    Wirtualna kancelaria korepetytorska i konsultacyjna
    Korepetycje i konsultacje przez telefon

  • 4. Data: 2004-09-17 08:29:35
    Od: "Scyzoryk" <g...@i...pl>

> [...]
    > dajmy mu pare groszy :) - po prostu platnik odprowadzal za Ciebie podatek,
    > ale w ciagu roku zarobiles tyle, ze podatek jednak Panstwu nie nalezal

    ok ok to rozumiem. Konkretnie chodzi mi nie o podatek ktory placi za mnie
    pracodawca. Tylko ponoc jest jakis podatek VAT od umowy. W zaleznosci jak
    jest napisana umowa placi ja osoba wykonujaca prace lub nie.
    http://www.twoja-firma.pl/wiadomosc/1831,kiedy-umowa
    -zlecenia-bez-podatku-vat.html

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2004-09-17 10:47:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Sep 2004, Scyzoryk wrote:
    [...]
    >+ ok ok to rozumiem. Konkretnie chodzi mi nie o podatek ktory placi za mnie
    >+ pracodawca.

    Wrrr... zleceniodawca :)

    >+ Tylko ponoc jest jakis podatek VAT od umowy.

    Do 10kEU (40 kzł) w roku przysługuje zwolnienie "niemal" zawsze.
    Z tym że nie wiem czy trzeba *chcieć* zwolnienia czy ma się "somyślnie".
    Może ktoś pamieta...

    >+ W zaleznosci jak
    >+ jest napisana umowa placi ja osoba wykonujaca prace lub nie.

    Prawda. Ustawodawca tak zapisał że nikt nic nie wie :]
    Przejrzyj archiwa grupy (groups.google.pl -> zaawansowane, nazwa
    grupy i hasło "zlecenia VAT" oraz podobne - google nie umie "maskować
    końcówek" !)

    W ustawie jest zapis o "odpowiedzialności zleceniodawcy" (i hasła
    "odpowiedzialność odpowiedzialności" też możesz szukać :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)