  • 1. Data: 2002-09-22 19:13:33
    Temat: umowa zlecenie a kilometrówka
    Od: <k...@p...onet.pl>

    Bardzo prosze o pomoc.
    Czy można odliczyć kilometrówke na umowe-zlecenie
    A jeśli używam pożyczonego samochodu. też moge dokonać ewentualnego
    odliczenia?
    jak zwiększyć dochód odliczając koszty poniesione na uzywanie pojazdu?
    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 2. Data: 2002-09-25 11:15:07
    Temat: Odp: umowa zlecenie a kilometrówka
    Od: "Krys" <g...@p...onnet.pl>

    Użytkownik <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:aml4pi$c1f$...@n...onet.pl...
> [...]
    > odliczenia?
    > jak zwiększyć dochód odliczając koszty poniesione na uzywanie pojazdu?

    Pracujac na umowe zlecenia jest sie pracownikiem wiec w przypadku
    rozliczania kosztow podrozy sluzbowych obowiazuja te same zasady co
    pracownikow zatrudnionych na umowe o prace. Pracodawca wysylajacy pracownika
    w podroz sluzbowa pojazdem nie bedacym jego wlasnoscia zobowiazany jest do
    zwrotu kosztow tej podrozy wg ilosci przejechanych kilometrow i odpowiednich
    stawek za 1 km.
    W takim przypadku zwrot kosztow podrozy sluzbowej jest kup dla pracodawcy
    (dokument polecenie wyjazdu sluzbowego + kilometrowka) ale nie jest
    przychodem do opodatkowania u pracownika.
    Samochod moze byc pozyczony przez pracownika - byle nie od pracodawcy.
    Jak sie odlicza/rozlicza koszty to dochod sie zmniejsza a nie zwieksza wiec
    ostatniego pytania nie rozumiem.

    krys

  • 3. Data: 2002-09-25 21:19:42
    Temat: Re: Odp: umowa zlecenie a kilometrówka
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Sep 2002, Krys wrote:

    >+ Użytkownik <k...@p...onet.pl> [...]
    >+ > Czy można odliczyć kilometrówke na umowe-zlecenie
    >+ > A jeśli używam pożyczonego samochodu. też moge dokonać ewentualnego
    >+ > odliczenia?

    Siedzę cicho w kwestii uznania "kilometrówki" - bo nie wiem
    czy *ta* metoda jest prawidłowa.

    >+ > jak zwiększyć dochód odliczając koszty poniesione na uzywanie pojazdu?

    Patrz niżej, szczególnie po "reasumując" :)

    >+ Pracujac na umowe zlecenia jest sie pracownikiem

    No coż, będę się czepiał :)
    Jedziemy po kolei:

    UoPDoOF, art.12.4:
    ++++
    4. Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w
    stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub
    spółdzielczym stosunku pracy.
    ----

    Nijak. NIE JEST SIĘ PRACOWNIKIEM.
    Na UZ "przypadkiem" podlega się pod ubezpieczenie społeczne
    (ZUS), ale to nie ma związku z nawiążaniem stosunku pracy.

    Umowy o dzieło i zlecenia to jak dla mnie:
    art.13."Przychody z samodzielnej działalności".8:
    ++++
    przychody z tytułu osobistego wykonywania usług na podstawie umowy
    zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    [...]osoby prawnej[...]właściciela nieruchomości[...]wyłącznie[...]
    ----

    >+ wiec w przypadku
    >+ rozliczania kosztow podrozy sluzbowych obowiazuja te same zasady co
    >+ pracownikow zatrudnionych na umowe o prace.

    Sprzeciw.
    KUP:
    - z umowy o pracę: art.22.2:
    ++++
    Koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy,
    spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej określa się w
    wysokości 0,25% kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału
    skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, miesięcznie. Jeżeli podatnik
    uzyskuje przychody z tych tytułów równocześnie od kilku zakładów pracy,
    koszty uzyskania za rok podatkowy nie mogą przekroczyć łącznie 4,5% kwoty,
    o której mowa w zdaniu poprzednim.
    ----
    [...i 22a...]
    - z umowy "osobistej" - art.22.9"Koszty uzyskania niektórych przychodów":
    22a.9.4
    ++++
    4) z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 20%, z tym że koszty te
    oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym
    miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na
    ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b),
    których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
    ----

    z zastrzeżeniem że wolno:
    art.22.10:
    ++++
    Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż
    wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9, koszty
    uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych.
    ----

    Reasumując:
    - albo rozlicza się koszty ryczałtowe 20% i *nie wolno nic
    innego odliczać*
    - albo rozlicza się wszystkie koszty, ale wtedy nie wolno odliczyć
    ryczałtu 20%.

    Na pewno nie obowiązują zasady rozliczania wg umów o pracę,
    chyba że dotyczą również :) innego sposobu zaliczania kosztów
    *wskazanego w ustawie lub rozporządzeniu*.
    Co do niektórych zasad wliczania KUP dotyczących osób prowadzących
    DG - to na pewno istnieją takie w których jest powiedziano
    że "stosuje się [stawki/zasady/...] takie same jak określone
    dla pracowników" - przykładem jest "ryczałt delegacyjny".
    Ale taki ryczałt *NIE* przysługuje z tytułu UoD ani UZ !!
    (to powyżej - na pewno).
    Jak napisałem wyżej - *nie wiem* czy można na UoD/UZ zaliczyć
    "kilometrówkę", niemniej powoływanie się na UoP jest nie
    na miejscu.

> [...]
    >+ zwrotu kosztow tej podrozy wg ilosci przejechanych kilometrow i odpowiednich

    Pracodawca, ale nie zleceniodawca....

    >+ W takim przypadku zwrot kosztow podrozy sluzbowej jest kup dla pracodawcy
    >+ (dokument polecenie wyjazdu sluzbowego + kilometrowka) ale nie jest
    >+ przychodem do opodatkowania u pracownika.

    TAK NA PEWNO NIE MOŻE BYĆ PRZY UMOWIE OSOBISTEJ (UoD, UZ).
    Rozliczenia KUP *można* dokonać na rachunku, rezygnując
    z 20% ryczałtu KUP, ale "wrzucić w KUP" wszystko musi
    zleceniobiorca/wykonawca dzieła.
    Zaznaczam: można rozliczyć KUP, ale nie wiem czy można
    jako KUP traktować "kolometrówkę" !
    Wypożyczenie (odpłatne) samochodu od jakiejś firmy
    (nie widzę przeszkód, żeby od zleceniodawcy) - owszem,
    można IMO wrzucić w KUP... (tj fakturę za wypożyczenie,
    bo CAŁY KUP [nieryczałtowy] przy UoD/UZ musi być udokumentowany
    rachunkami lub fakturami).

    Ufff....

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (nastawiony na polemikę i lojalnie uprzedzający że
    jutro jest zwyczajnie nieosiągalny)