    From: j4gf3l <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: użyczenie lokalu przez ojca dla syna w s.c
    Date: Tue, 23 Sep 2008 03:04:52 -0700 (PDT)

    Witam,

    razem z kolegą zakładamy działalność w formie s.c. Dzisiaj złożyliśmy
    wpisy w EDG i czekają nas dalsze etapy rejestracji - w szczególności
    US. Dodam jeszcze, że obaj dokonaliśmy wpisu na osobne DG (DG1
    moje_imie_nazwisko, DG2 kolega_imie_nazwisko) a jako główne siedziby
    wskazaliśmy ten sam adres - docelowo siedzibę naszej spółki.

    I teraz właśnie mamy problem z siedzibą - chodzi o to, że mój Ojciec
    ma własną firmę i własny lokal i zgodził się, żebyśmy prowadzili naszą
    działalność w tym lokalu. Nie wiemy jednak jak napisać odpowiednią
    umowę, żeby żaden urząd się nie przyczepił, a żeby koszty były
    relatywnie niskie - w końcu to lokal mojego Taty.

    Pomysł jest taki, żeby napisać umowę użyczenia części lokalu przez
    mojego Ojca na potrzeby mojej działalności - jak się orientuję nie
    rodzi to konieczności płacenia podatku dochodowego ani przeze mnie ani
    przez Ojca, bo jesteśmy z Tatą bliskimi krewnymi. Czy to samo wystąpi
    jeżeli użyczenie będzie na rzecz spółki cywilnej, w której uczestniczę
    (o ile takie coś w ogóle jest możliwe)? Co wtedy z moim kolegą - jak
    wyliczyć jaki podatek ma zapłacić od takiej korzyści? Czy jeżeli umowa
    będzie mówiła o użyczeniu np. 5m kw. to on będzie musiał odprowadzać
    podatek za 2,5m? I jak wyznaczyć "korzyść finansową" - czy wystarczy
    napisać w umowie, że użyczona zostaje powierzchnia o wartości rynkowej
    XX i to wystarczy?

    Być może nie warto bawić się w to "użyczanie", jak wtedy
    najkorzystniej załatwić tą sprawę?
    Jest jeszcze problem VAT-u, czy w przypadku użyczenia też trzeba go
    odprowadzić - chodzi o Ojca jako użyczającego?

    będę wdzięczny za wszelką pomoc i pozdrawiam serdecznie