  • 1. Data: 2002-05-23 08:41:15
    Temat: uzyczenie mieszkania a stowarzyszenie
    Od: G...@i...pl (Grzegorz Marcinkowski)

    Czesc,

    czy rodzi sie jakis obowiazek podatkowy: czlonek stowarzyszenia uzycza
    swoje mieszkanie prywatne na siedzibe stowarzyszenia (non profit jedno
    i drugie)?

    z gory dziekuje.

    Grzesiek

    p.s. prosilbym takze na priv (usun USUN w adresie)

  • 2. Data: 2002-05-23 11:46:08
    Temat: Re: uzyczenie mieszkania a stowarzyszenie
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Grzegorz Marcinkowski <G...@i...pl> w
    wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@n...ict.pwr.wroc.pl...
> [...]
    >
    > z gory dziekuje.
    >

    > Grzesiek

    > p.s. prosilbym takze na priv (usun USUN w adresie)

    Nie ma tu znaczenia fakt, że to członek użycza mieszkania. Obowiązek
    podatkowy zalezy od rodzaju stowarzyszenia.

    Art.16.p2 Ust o pod.doch. od o.f.
    "Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby lub potrzeby
    członków rodziny albo oddał bezpłatnie nieruchomość lub jej część do użytku
    na cele działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej,
    oświatowo-wychowawczej, kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu,
    ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
    rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego oraz
    związkom zawodowym, nie ustala się wartości czynszowej tej nieruchomości lub
    jej części, a wydatki związane z nieruchomością nie stanowią kosztu
    uzyskania przychodów."

    Jeżeli Stowarzyszenie to nie mieści się w opisanej wyżej działalności to
    niestety obowiązek podatkowy powstaje, taki sam jak przy najmie.

    Art. 16. Ust. o pod.doch.od os.fizycz.
    ". 1. Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie w całości lub w
    części do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom
    organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej uważa się wartość czynszową,
    stanowiącą równowartość czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie
    zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości. Nie jest jednak przychodem
    wartość czynszowa lokali lub budynków mieszkalnych udostępnionych osobom
    pozostającym z podatnikiem w stosunku pracy, dla których stanowi ona
    nieodpłatne świadczenie, o którym mowa w art. 12 ust. 1. "
    Czyli przychodem jest kwota czynszu jaki właściciel by dostawał wynajmując
    na wolnym rynku.
    Lepiej jest zawrzeć umowę najmu na niską kwotę (bez strasznej przesady).

    Uwaga na VAT!
    Najem na Działalność Gospodarczą (nie znam statutu tego Stowarzyszenia) jest
    opodatkowany 22% VATem. Jeżeli przychody w roku nie przekroczą kwoty 10 000
    Euro to można wybrac zwolnienie z VAt składając druk VAT-R w Urzędzie
    Skarbowym.

    Uwaga na podatek od nieruchomości! :)))
    Lokale wykorzystywane do DG mają dużo wyższą stawkę za metr kwadratowy niż
    lokale mieszkalne.Fakt taki nalezy zgłoić do Urzędu Miasta/Gminy.
    W wypadku lokalu spółdzielczego nie wiem dokładnie ale Spółdzielnie żądają
    też zgłoszenia tego faktu. Zapewne czynsz też wtedy wzrasta.
    pozdrawiam
    WS