  • 1. Data: 2010-04-20 11:44:59
    Temat: vat kosztow dot. samochodu "na kilometrowce"
    Od: Andrzej 'The Undefined' Dopierała <u...@p...org>

    Hm..
    Sytuacja:

    2 samochody uzywane przez firme (DG):
    - jeden wpisany do ewidencji.
    - jeden rozliczany kilometrowka (uzywany sporadycznie - ale jednak kilkaset
    kilometrow rocznie sie zrobi)

    Co do pierwszego - problemu nie ma - wszystko jest odliczane (za wyjatkiem
    oczywiscie vatu od paliwa).

    Ale co z vatem od kosztow poniesionych na rzecz drugiego? Z tego co rozumiem
    koszty ksieguje do wysokosci kilometrowki, a vat w calosci. czy moze sie myle?

    Jezeli nie - czy ma znaczenie ilosc kilometrow? Jezeli nie - to prosta droga do
    "naduzyc" - wystarczylby jeden kilometr przejechany w roku by odliczyc vat za
    naprawy, serwis, wymiane opon itepe.

    --
    Andrzej 'The Undefined' Dopierała
    HomePage: http://andrzej.dopierala.name/

  • 2. Data: 2010-04-22 00:05:20
    Temat: Re: vat kosztow dot. samochodu "na kilometrowce"
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Apr 2010, Andrzej 'The Undefined' Dopierała wrote:

    > Jezeli nie - czy ma znaczenie ilosc kilometrow? Jezeli nie - to prosta droga do
    > "naduzyc" - wystarczylby jeden kilometr przejechany w roku by odliczyc vat za
    > naprawy, serwis, wymiane opon itepe.

    Pytaniem jest późniejsze "przeznaczenie na cele osobiste" tak
    rozliczonych wydatków.
    Z jednej strony, widziałem jakieś korzystne dla podatników wyroki ETS
    dotyczące wydatków "częściowo" związanych z DG, ale to dotyczyło np.
    nabycia ST, a *NIE* eksploatacji, z drugiej jest powszechna
    praktyka naciągania do oporu prawa przez "odliczenia samochodowe"
    (tj. wrzucania w KUP i odliczania VAT wszystkiego na co "jest
    papierek", mimo, że *faktycznie* wykorzystanie nie było na cele
    gospodarcze), a z trzeciej są sławne przepisy art.7.2 oraz
    art.8.2 ustawy o VAT:
    Bierze się coś z firmy "dla siebie osobiście" - powinna być wystawiona
    faktura wewnętrzna, na kwotę "cofajacą" odliczenie VAT które zostało
    "przejedzone" na cele osobiste.
    Trzeba przyznać, że w przypadku "użytkowania" czegoś co jest swoje :)
    definicja z 8.2 słabo pasuje (bo to *nie jest* ani najem, ani
    użyczenie).

    pzdr, Gotfryd