  • 1. Data: 2003-06-19 18:08:23
    Temat: wartosc sr.trwalego
    Od: " witek" <w...@N...gazeta.pl>

    mam 8 miesieczny samochod. zalozylem DG w maju i wpisalem go jako Sr.Trwaly.
    Teraz chcialbym go amortyzowac. jak ustalic wartosc na 05.2003??? (wiem ze
    20% na 5 lat)

    witek

  • 2. Data: 2003-06-19 19:07:36
    Temat: Re: wartosc sr.trwalego
    Od: "Wioletta Pikorska" <w...@j...com.pl>

    Użytkownik " witek" <w...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    Sr.Trwaly.
    > Teraz chcialbym go amortyzowac. jak ustalic wartosc na 05.2003??? (wiem ze

    Myśle że nie będzie błędem cena zakupu( bo chyba masz jakiś dokument
    zakupu)minus odliczyć te 8 miesięcy jakby był amortyzowany ta stawką 20%.
    Pozdrawiam Wiola

  • 3. Data: 2003-06-19 20:35:53
    Od: " witek" <w...@N...gazeta.pl>

    > Myśle że nie będzie błędem cena zakupu( bo chyba masz jakiś dokument
    > zakupu)minus odliczyć te 8 miesięcy jakby był amortyzowany ta stawką 20%.
    > Pozdrawiam Wiola

    dziekuje bardzo za info :)

    pozdrawiam,

    witek

  • 4. Data: 2003-06-19 21:15:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Jun 2003, Wioletta Pikorska wrote:

> [...]
    >+ > jako Sr.Trwaly.
    >+ > Teraz chcialbym go amortyzowac.
    >+ > jak ustalic wartosc na 05.2003??? (wiem ze 20% na 5 lat)
    [...]
    >+ Myśle że nie będzie błędem cena zakupu( bo chyba masz jakiś dokument
    >+ zakupu)

    OK

    >+ minus odliczyć te 8 miesięcy jakby był amortyzowany ta stawką 20%.

    Możesz mnie oświecić na jakiej podstawie ?

    Swojego czasu usiłowałem rozwikłać taki problem - i oprócz
    jednej strony doradcy podatkowego (podawałem AFAIK, pewnie
    google ma... :]) nie znalazłem nigdzie podstawy do takiego
    "odliczenia amortyzacji" ! Na owej stronie podstawy prawnej
    również nie było :)
    Wg tego co widzę w ustawie sprawa przedstawia się tak:
    - jest w użyciu dla potrzeb DG - amortyzacja "idzie" (w tym
    w przypadku jeśli DG jest na karcie lub ryczałcie ewidencjo-
    nowanym i owa amortyzacja *nie* stanowi kosztu)
    - nie jest w użyciu dla potrzeb DG - amortyzacji *nie ma*.

    "Nie jest w użyciu" rozumiem w obu znaczeniach: zarówno
    kiedy nie jest używany w DG, jak i kiedy nie jest zaliczony
    do ŚT w DG :)

    IMO - kwalifikuje się co najmniej na pisemne pytanie do US :),
    chyba że ktoś jest w stanie pokazać palcem podstawę prawną
    do naliczania amortyzacji kiedy środek *nie jest* "w DG" :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-06-19 23:13:56
    Od: "Wioletta Pikorska" <w...@j...com.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

> [...]
    > chyba że ktoś jest w stanie pokazać palcem podstawę prawną
    > do naliczania amortyzacji kiedy środek *nie jest* "w DG" :)
    Wiesz Gotfryd nie będe się bardzo upierać przy tezie odliczenia tych 8
    miesięcy jakby była amortyzacja (kiedyś spotkałam gdzieś takie rozwiązanie
    ale nie bardzo pamiętam gdzie-skleroza) wydawało mi sie do przyjęcie w
    sytuacji gdy ten czas jest krótki .Oczywiście w wypadku dłużego okresu ta
    metoda była by absolutnie nie do przyjęcia bo wartość rynkowa była daleko
    różna od tej obliczonej o pomiejszoną o amortyzacje.
    Pozdrawiam Wiola

  • 6. Data: 2003-06-20 07:03:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Jun 2003, Wioletta Pikorska wrote:

> [...]
    >+ metoda była by absolutnie nie do przyjęcia bo wartość rynkowa była daleko
    >+ różna od tej obliczonej o pomiejszoną o amortyzacje.

    Problem w tym że w ustawie literalnie bezwzgledne pierwszeństwo
    ma metoda o której najpisałaś na początku: przyjęcia do amortyzacji
    jako wartości początkowej ceny zakupu.
    Ceny zakupu, a nie "wartości rynkowej" którą wyznacza się tylko
    o ile "nie można" tej pierwszej wyznaczyć :)
    No i nie ma żadnej podstawy prawnej do obniżania wartości o "wirtu-
    alną amortyzację" o ile ŚT nie był używany do DG !
    Jasne że wygląda dziwnie, szczególnie w przypadku samochodu - że
    można by kilkunastoletniego trupa amortyzować od ceny zakupu.
    Ale...dura lex... ;)
    Zresztą litera prawa jest w ogóle "dziwna" - wycena sprzętu komputerowego
    "na podstawie cen z grudnia zeszłego roku" sprowadzi się często
    do problemu "ale czegoś takiego dwa lata temu nie było na rynku" :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-06-20 10:49:59
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    Thu, 19 Jun 2003 18:08:23 +0000 (UTC), w
    <bcsu6n$q44$1@inews.gazeta.pl>, " witek" <w...@N...gazeta.pl>
    napisał(-a):

    > mam 8 miesieczny samochod. zalozylem DG w maju i wpisalem go jako Sr.Trwaly.
    > Teraz chcialbym go amortyzowac. jak ustalic wartosc na 05.2003??? (wiem ze
    > 20% na 5 lat)

    A samochód używany pow. 6 miesięcy nie może być amortyzowany ze stawką
    40% ?

  • 8. Data: 2003-06-20 15:00:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Jun 2003, Radosław Popławski wrote:

> [...]
    >+ > 20% na 5 lat)
    >+
    >+ A samochód używany pow. 6 miesięcy nie może być amortyzowany ze stawką

    Czyżby ci jeszcze nie było wiadome iż istnieje kilka osobnych
    definicji "towaru używanego" ? Osobno dla VAT, osobno dla dochodowego...
    Znaczy: to że ktoś sprzedaje "towar używany" i w związku z tym
    jakiś podatek nalicza (lub nie) jak dla "używanego" wcale nie
    znaczy że dla kupującego (i może innego podatku) nadal będzie
    toto "używane"... Takoż vice versa :]

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-06-20 16:58:51
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    begin --> Fri, 20 Jun 2003 17:00:08 +0200, w
    <P...@k...portezjan.
    zabrze.pl>,
    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(-a):

> [...]
    > jakiś podatek nalicza (lub nie) jak dla "używanego" wcale nie
    > znaczy że dla kupującego (i może innego podatku) nadal będzie

    Err... to chyba nie jest odpowiedź na moje pytanie :)

  • 10. Data: 2003-06-20 21:42:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    [...]
    >+ Err... to chyba nie jest odpowiedź na moje pytanie :)

    No nie jest :(
    Wtopiłem nie zaglądając do ustawy :[, bo byłem przekonany że
    chodzi o dłuższe z terminów.
    Inna sprawa że mogłeś już :) zacytować:
    ++++
    Art. 22j. 1. Podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22l, mogą indywidualnie
    ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków
    trwałych,[...]
    1) dla środków trwałych zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji:
    [...]
    2) dla środków transportu, w tym samochodów osobowych, o których mowa w
    art. 23 ust. 3a - 30 miesięcy,
    2. Środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, uznaje się za:

    1) używane - jeżeli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były
    wykorzystywane co najmniej przez okres 6 miesięcy, [...]
    ----

    Tak wygląda jakbyś miał rację :)

    pozdrowienia, Gotfryd