  • 1. Data: 2003-05-22 11:16:42
    Temat: wpis do ewidencji
    Od: "Pulsar" <pulsar@TOSOBIE WYTNIJhot.pl>

    Witam wszystkich!
    Chciałbym się Was spytać jak to jest w Waszych urzędach.
    Ja osobiście prowadziłem działalność gospodarczą, jednoosobowo. MIałem z
    tego tytułu wpis do ewidencji. Założyłem spółkę cywilną. Sprawę wpisu
    załatwiłem w ten sposób, że poszerzyłem sobie swój stary wpis o działalność
    w sc - dzięki temu mam jeden wpis do ewidencji, z dwoma rodzajami
    prowadzonej działalności.
    Natomiast mój znojomy miał podobną sytuacje - i pani w urzędzie miasta
    (innym niż mój) zrobiła mu drugi wpis ze spółki. Ponadto tawrdo twierdzi, że
    ona nie może wpisać tego na jednym wpisie.
    Dziwi mnie to - gdyż u mni można, a u niej nie. Wszak przedsiębiorca
    pozostaje ten sam - osoba Józek Nowak. Ja płacę jedno ubezpieczenie
    zdrowotne, a kolega będzie musiał płacić dwa (AFAIK decyduje o tym liczba
    wpisów).
    To jak to w końcu jest? Czy ustawa o dz. gosp. zajmuje jasne stanowisko w
    tej materii?

  • 2. Data: 2003-05-22 13:59:24
    Temat: Re: wpis do ewidencji
    Od: "ela" <l...@w...pl>

    Użytkownik "Pulsar" <pulsar@TOSOBIE WYTNIJhot.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wpisów).
    > To jak to w końcu jest? Czy ustawa o dz. gosp. zajmuje jasne stanowisko w

    czy od ilości źródeł przychodu - bo ja to właśnie tak pojęłam
    ela

  • 3. Data: 2003-05-22 14:12:51
    Od: "Ryszard G." <r...@p...fm>

> [...]
    > wpisów).
    > To jak to w końcu jest? Czy ustawa o dz. gosp. zajmuje jasne stanowisko w

    Też uważam, że w takiej sytuacji wystarczy jeden wpis do ewidencji działalności
    gospodarczej.

    Ale jeśli chodzi o ZUS, to poczytaj
    http://www.zus.pl/ref_99/porad4/porad4.htm#_06
    cytat ze tej stronki
    [ ]
    Na podstawie art. 24 ust. 3 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym
    Funduszu Zdrowia, jeżeli ubezpieczony uzyskuje przychody z więcej niż jednego
    źródła przychodów w ramach tego samego tytułu do objęcia obowiązkiem
    ubezpieczenia zdrowotnego, o którym mowa w art. 9 ust. 1 lit. c, składkę na
    ubezpieczenie zdrowotne opłaca odrębnie od każdego ze źródeł przychodów.
    Odrębny tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego stanowi:
    -pozarolnicza działalność gospodarcza prowadzona na podstawie przepisów o
    działalności gospodarczej,
    -pozarolnicza działalność gospodarcza prowadzona na podstawie przepisów
    szczególnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy o działalności
    gospodarczej np. na podstawie ustawy o systemie oświaty),
    -status wspólnika spółki cywilnej,
    [ ]
    Oznacza to, iż składkę należy odprowadzać oddzielnie od każdej wymienionej wyżej
    formy organizacyjno-prawnej niezależnie od przedmiotu prowadzonej działalności.
    Tym samym jedna osoba może być obowiązana do opłacenia składek z maksymalnie 10
    źródeł przychodów.
    [ ]

    Mój inspektorat ZUS stoi na stanowisku, że od 1 kwietnia należy opłacać składki w
    podwójnej wysokości ( ściślej, składki od podwojonej postawy ).

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 4. Data: 2003-05-23 08:10:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 May 2003, ela wrote:

> [...]
    >+ > Dziwi mnie to - gdyż u mni można, a u niej nie. Wszak przedsiębiorca
    >+ > pozostaje ten sam - osoba Józek Nowak.

    Jakby ci się chciało - przejrzyj googlem, znajdziesz zacięte
    dyskusje tu i na *.prawo :)
    Z literalnego brzmienia PDG wychodzi, że we wpisie powinna być
    określona "nazwa działalności".
    Wniosek z tego był taki że nie widać przeciwwskazań aby jedna
    osoba miała na jednym wpisie 1-os.DG oraz S.C. *pod warunkiem*
    że mają te same nazwy - np. "Gwoździe i Śruby". Wtedy "oznaczenie
    przedsiębiorcy" (też wg PDG) zabrzmi: "Gwoździe i Śruby Józef
    Nowak" oraz "Gwoździe i Śruby S.C. Józef Nowak, Jan Kowalski".
    Część urzędów wpisuje IMHO nieprawidłowo, znaczy - jeśli
    twój wpisał różne nazwy 1osDG i S.C. to zrobił to "mniej
    więcej" :)

    [...przesunięte...]
    >+ > To jak to w końcu jest? Czy ustawa o dz. gosp. zajmuje jasne
    >+ > stanowisko w tej materii?

    A przeczytałeś ? ;) To zacytuj interesujący kawałek :)

> [...]

    >+ Sprawdź dobrze czy ilość zdrowotnych zależy od ilości wpisów do DG
    >+ czy od ilości źródeł przychodu - bo ja to właśnie tak pojęłam

    Znaczy - dobrze zrozumiałem że ma płacić 2 razy niezależnie
    jak ma zrobiony wpis ? (patrz post Ryszarda !)

    pozdrowienia, Gotfryd