  • 1. Data: 2006-03-20 08:45:22
    Temat: wpis online i data rozpoczęcia działalności
    Od: "gucio" <k...@w...pl>

    witam.
    mam 3 pytania:

    1) do czego zobowiązuje i uprawnia data rozpoczecia działaności, jaką
    wpisuje się we wniosku o wpis do ewidencji?
    głównie chodzi mi o to czy:
    a) czy po tej dacie muszę płacić zus?
    b) czy przed tą datę mogę kupić już coś "na firmę"?

    2) w Warszawie wnioski o wpis do ewidencji można wysyłać online.
    Po tym następuje spotkanie w celu uzupełnienia danych, złożenia podpisu.
    Czy podczas tego spotkania można zmienić coś we wniosku (chodzi o tę datę
    właśnie)?

    3) czy z praktycznego punktu widzenia lepiej jest aby data rozpoczęcia była
    pierwszym dniem miesiąca, czy nie ma to większego znaczenia?

  • 2. Data: 2006-03-20 08:58:53
    Temat: Re: wpis online i data rozpoczęcia działalności
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    gucio wrote:

    > witam.
    > mam 3 pytania:
    >
    > 1) do czego zobowiązuje i uprawnia data rozpoczecia działaności, jaką
    > wpisuje się we wniosku o wpis do ewidencji?

    To nie jest "data rozpoczęcia działalności", tylko "planowana data
    rzoopoczęcia dzuiałalności". W zasadzie nie zobowiązuje do niczego.
    > głównie chodzi mi o to czy:
    > a) czy po tej dacie muszę płacić zus?

    Nie. Dopóki nie rozpoczniesz działalności.

    > b) czy przed tą datę mogę kupić już coś "na firmę"?

    Jeśli jest to towar hadlowy, to bierzesz fakture na osobę fizyczną bez
    DG (albo i nie bierzesz) i ujmiesz towar w remanencie początkowym.
    Jeśli inny zakup to nie wliczysz w KUP. W żadnym wypadku nie odliczysz
    VAT.
    Poza tym, czasami może się okazać, że robienie zakupów już jest
    prowadzeniem działalności.

    > 3) czy z praktycznego punktu widzenia lepiej jest aby data rozpoczęcia
    > była pierwszym dniem miesiąca, czy nie ma to większego znaczenia?

    Nie ma znaczenia. Tylko mniej liczenia przy składkach ZUS za pierwszy
    miesiąc.

  • 3. Data: 2006-03-20 10:43:00
    Od: "gucio" <k...@w...pl>

    "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote in message news:dvlqs9$g24
> [...]

    > Nie. Dopóki nie rozpoczniesz działalności.

    > Nie ma znaczenia. Tylko mniej liczenia przy składkach ZUS za pierwszy

    dzięki wielkie za szybką odpowiedź.
    ale zadam jeszcze jedno pytanie:
    Czym wobec powyższego jest (rzeczywista - nie planowana) data rozpoczęcia
    działalności? (ta po której musze płacić składki zus i ewentualnie obliczyć
    składkę za niecały miesiąc)
    Czy gdzieś się ją określa, czy wynika ona z jakiejść czynności, np pierwsza
    sprzedaż?

  • 4. Data: 2006-03-20 11:25:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Mar 2006, gucio wrote:

    > Czym wobec powyższego jest (rzeczywista - nie planowana) data rozpoczęcia
    > działalności?

    ...data wykonania pierwszej czynności która taką działalnoscią jest.

    > Czy gdzieś się ją określa, czy wynika ona z jakiejść czynności,

    "jakiejś" tak :)

    > np pierwsza sprzedaż?

    Nie.
    Niektórzy stosują takie uproszczenie, zakładając że często
    trudno *udowodnić* inne niż sprzedaż czynności podatnikowi (tudzież
    ubezpieczonemu z p. widzenia ZUS).
    Wyobraź sobie że wynajmujesz halę po jakiejś hucie, kupujesz materiałów
    produkcyjnych za ćwierć miliona złotych i zatrudniasz 150 ludzi.
    I twierdzisz że "nie prowadzisz DG", no bo nic nie sprzedałeś
    a produkujesz na magazyn :)
    Działa oczywiście również w drugą stronę - trudno komuś udowodnić
    że NIE prowadziłeś DG jeśli oświadczysz że od 1.III.br prowadzisz.
    Więc oświadczenie podatnika przyjmuje się za dowód ze tak jest,
    w razie czego można go będzie ukarać za składanie fałszywych
    oświadczeń :]

    Tu uwaga: "prowadzenie" nie zawsze jest wyznacznikiem dla wszelkich
    przepisów. Np. do liczenia limitów dla jednego ze zwolnień wynikających
    z VAT (chyba dla kasy fiskalnej) decydujący jest "okres sprzedaży",
    a nie "okres prowadzenia DG" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)