  • 1. Data: 2007-10-23 15:22:37
    Temat: wykluczenie kup/kara czy rabat
    Od: "Ania" <a...@N...op.pl>

    Witam(KH),kupuję od dostawcy towar+opakowanie,które jest do zwrotu.Termin
    płatności na fakturze za opakowanie jest 60 dni,jeżeli dotrzymamm warunków
    zawartych w umowie tzn nie uszkodzę oraz oddam do 60 dni(tak jak termin
    płatności)to wystawiam fakturę sprzedaży dla mojego dostawcy.Problem pojawia
    się po przekroczeniu 60 dni,jeżeli nie dotrzymam terminu
    "sprzedaję"opakowanie - 15 % jego wartości .Do takiego zdarzenia została
    wystawiona faktura korygująca -15%.Umowa jasno nie definiuje jak nazwać owe
    15 %,IHMO czy to rabat czy kara?Po przeczytaniu n/w IHMO nie powinno byc to
    KUP,ale po rozmowie z biegłym (jakoś mu nie wierzę)twierdzi,że powinno
    ,proszę o sugestię ,bo jak dla mnie jest to kara nie brak terminowego
    zwrotu,a nie rabat albo upust.,

    Nie stanowią kosztów uzyskania przychodów "(art 23 uopdf)pkt.19) kar
    umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót
    i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad albo zwłoki w
    usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług"

    p.s mam na mysli cały czas kup podatkowe ,a nie bilansowe
    pozdrawiam ania

  • 2. Data: 2007-10-25 12:03:20
    Temat: Re: wykluczenie kup/kara czy rabat
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 23 Oct 2007 15:22:37 GMT, Ania napisał(a):

> [...]

    > i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad albo zwłoki w
    > usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług"

    Czytam i czytam, i co chwila wychodzi mi coś innego ;)

    Najpierw uściślijmy, bo się pogubiłam, ok?
    1. Kupujesz towar i opakowanie.
    2. Faktura za opakowanie - termin płatności 60 dni
    3. Nie dotrzymujesz terminu, czyli płacisz za fakturę.
    4. Odsprzedajesz po terminie opakowanie - i teraz: od razu za cenę
    pomniejszoną, czy też może za wartość taką samą i potem wystawiasz korektę
    do sprzedaży? Tak?

    Bo przeszkadza mi tu ta faktura korygująca.

    Kolejne pytanie, jak księgujesz te zakupione opakowania? Od razu w koszty,
    czy też może ewidencjonujesz je na jakimś magazynie, jako towar?

    To teraz sobie "pogdybam".
    Załóżmy, że opakowania wrzucasz w koszty, bo to logiczne.

    Jeśli fakturę wystawiasz na wartość mniejszą o te 15% od ceny zakupu od
    razu, bez korekty, to ja tu nie widzę miejsca na "karę". Bo przecież to
    jest odrębna transakcja. Stałaś się właścicielem tych opakowań i teraz je
    sprzedajesz. Przychód masz jako pozostały operacyjny.

    Sprzedajesz taniej, bo np. były używane, ich wartość w stosunku do ceny
    zakupu zmalała. Cena była kosztem w momencie poniesienia wydatku, więc
    różnic w cenie ewidencyjnej brak.

    A jeśli wystawiasz fakturę na cenę taką samą, jak w momecie zakupu i potem
    korygujesz, to jestem ciekawa co wpisujesz jako podstawę korekty, bo
    przecież nie "karę"! A rabat zawsze może wynikać właśnie z tego, o czym
    pisałam: opakowania były używane przecież i to dłużej niż 60 dni! :)

    Nakręciłam :)
    Ale jak na to nie popatrzeć, to ja bym była tego samego zdania, co biegły.
    Kary do księgowania się tu nie dopatrzyłam.

    Być może jest jeszcze coś, czego ja tu nie widzę, albo czegoś nie
    dopowiedziałaś, albo czegoś nie rozumiem, albo ... ;)

    > p.s mam na mysli cały czas kup podatkowe ,a nie bilansowe

    I ja też o tym samym :)

    --
    pozdrawiam,
    Jagna

  • 3. Data: 2007-10-28 11:13:50
    Od: "Ania" <a...@N...op.pl>

    Użytkownik "Jagna" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]

    > Kolejne pytanie, jak księgujesz te zakupione opakowania? Od razu w koszty,
    > czy też może ewidencjonujesz je na jakimś magazynie, jako towar?

    Ewidencjonuje na magazynie jako towar,nie napisałam wcześniej,że jestem
    pośrednikiem w transakcji,czyli kupuje np ceglę w opakowaniu,sprzedaję dalej
    cegłę w opakowaniu,zarabiam na cegle,opakowanie fakturuję po cenie zakupu z
    terminem 60 dni(tak jak fakturują mnie)Odchylenie od cen ewidencyjnych =0.Po
    60 dniach zwracam opakowanie do mojego dostawcy ,odkupując je od mojego
    odbiorcy.Odchylenie=0.W przypadku kiedy odkupiłam po 60 dniach od mojego
    odborcy i tak samo zwróciłam dostawcy po cenie zakupu,ten poprosił mnie o
    wystawienie korekty (-) ze względu na opóznienie w zwrocie.Mój kontrahent
    któremu wcześniej sprzedałam a teraz odkupiłam odmówił korekty (tak bo
    tak).odchylenia dalej sa na 0,ale owa korekta jest kosztem?

    > To teraz sobie "pogdybam".
    > Załóżmy, że opakowania wrzucasz w koszty, bo to logiczne.
    Owszem byłoby,gdybym była "konsumentem" tej dostawy a nie pośrednikiem.

> [...]
    > Ale jak na to nie popatrzeć, to ja bym była tego samego zdania, co biegły.
    > Kary do księgowania się tu nie dopatrzyłam.

    Może powinnam jakiś protokół mieć pod fakturą,ąlbo notatkę?

    > Być może jest jeszcze coś, czego ja tu nie widzę, albo czegoś nie
    > dopowiedziałaś, albo czegoś nie rozumiem, albo ... ;)

    Nie dopisałam:)uzupełniłam wyżej.

    > I ja też o tym samym :)
    >
    > --
    > pozdrawiam,
    > Jagna

    dziękuje pozdrawiam Ania

  • 4. Data: 2007-10-28 20:43:38
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 28 Oct 2007 11:13:50 GMT, Ania napisał(a):

    [...]
> [...]
    > któremu wcześniej sprzedałam a teraz odkupiłam odmówił korekty (tak bo
    > tak).odchylenia dalej sa na 0,ale owa korekta jest kosztem?

    No to teraz jestem w zupełnie innym miejscu ;)

    Ale mimo to, można doszukać się analogii. Bo tak, czy inaczej, te palety są
    używane, prawda? Dlatego IMO takie "cuś" w koszty bym wrzuciła. Majaczy mi
    się, że coś gdzieś czytałam w podobnej sprawie. Jeśli znajdę, to dam znać.

    > Owszem byłoby,gdybym była "konsumentem" tej dostawy a nie pośrednikiem.

    czyli nie ma tematu w tym zakresie :)

    > Może powinnam jakiś protokół mieć pod fakturą,ąlbo notatkę?

    Tylko jaki? Jeśli będziesz w tym pisała, że to wynika z opóźnienia, można
    by się doszukiwać kary, no chyba, że protokół dotyczący "zużycia" palet, co
    akurat wyglądałoby całkiem nieźle, moim zdaniem.

    Podsumowując, na dwoje babka wróżyła ;)
    JA bym to miała w kosztach! No chyba, że macie to w umowie o współpracy,
    czy też pośrednictwa, że po 60-ciu dniach będzie: KARA. Wtedy o wróżeniu
    nie ma mowy (tak myślę).

    Jeśli znajdę coś na obronę swojego przekonania, napiszę niechybnie :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 5. Data: 2007-10-28 21:08:43
    Od: "Ania" <a...@N...op.pl>

> [...]
    > co
    > akurat wyglądałoby całkiem nieźle, moim zdaniem.
    No właśnie tylko popatrz,skoro ja jestem pśrednikiem i ja "uznaje "
    zuzycie,które w zasadzie nie jest moim dziełem tylko delikwenta od którego
    odkupiłam,a ten mi odmówił zmniejszenia:(
    coś pokombinuje,w kup wpiszę ,chyba:)

> [...]
    > nie ma mowy (tak myślę).
    >
    > Jeśli znajdę coś na obronę swojego przekonania, napiszę niechybnie :)

    Bardzo prosze,może mi się coś jeszcze rozjaśni:)

    > --
    dziękuję i pozdrawiam Ania

  • 6. Data: 2007-10-28 21:51:42
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 28 Oct 2007 21:08:43 GMT, Ania napisał(a):

> [...]
    > zuzycie,które w zasadzie nie jest moim dziełem tylko delikwenta od którego
    > odkupiłam,a ten mi odmówił zmniejszenia:(

    no faktycznie - niepięknie, choć mimo to, jeśli nie znajdujesz klienta na
    te opakowania poza tą firmą, po cenie co najmniej zakupu, to pewnie dałoby
    się uzasadnić tę sprzedaż w cenie mniejszej.

    > coś pokombinuje,w kup wpiszę ,chyba:)

    nie daje mi to spokoju.
    Trochę pogrzebałam w Internecie, ale majaczy mi się jakaś "papierowa"
    informacja, więc ten post niczego nowego nie wniesie. Przegrzebię jutro
    szuflady w biurze ;)
    To pośrednictwo wszystko komplikuje.
    O wiele lepiej by było, gdyby te opakowania były kaucjowane, a faktura
    wystawiana po 60-ciu dniach, wtedy kłopotu by nie było.

    Ale gdyby babcia miała wąsy... :/

    Może któryś z grupowiczów ma pomysł? Bo przecież fakt, że to pełne księgi,
    to tylko drobiazg. Podatek ten sam, a kłopot w kosztach :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 7. Data: 2007-10-28 22:35:56
    Od: "Ania" <a...@N...op.pl>

    > no faktycznie - niepięknie, choć mimo to, jeśli nie znajdujesz klienta na
    > te opakowania poza tą firmą, po cenie co najmniej zakupu, to pewnie dałoby
    > się uzasadnić tę sprzedaż w cenie mniejszej.

    to fakt ,jest to monopolista i nikt inny ich nie odkupi:(

    > nie daje mi to spokoju.
    > Trochę pogrzebałam w Internecie, ale majaczy mi się jakaś "papierowa"
    > informacja, więc ten post niczego nowego nie wniesie. Przegrzebię jutro
    > szuflady w biurze ;)
    Jeśli tylko coś się uda,byłoby super:)

    > To pośrednictwo wszystko komplikuje.
    > O wiele lepiej by było, gdyby te opakowania były kaucjowane, a faktura
    > wystawiana po 60-ciu dniach, wtedy kłopotu by nie było.

    Owszem,mniej "jazdy " z vatem,mniej ksiegowania na okrętkę,tylko kwestia
    odpowiedniej umowy+zdefiniowana kaucja i już,ale pewnie nie tylko ja jedna
    jestem uważana przez "organ" z racji zawodu na nawiedzoną:)

    > Ale gdyby babcia miała wąsy... :/
    >
    > Może któryś z grupowiczów ma pomysł? Bo przecież fakt, że to pełne księgi,
    > to tylko drobiazg. Podatek ten sam, a kłopot w kosztach :)
    >
    > --
    dziękuję ponownei i pozdrawiam ania

  • 8. Data: 2007-10-29 10:02:48
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 28 Oct 2007 22:35:56 GMT, Ania napisał(a):

    > to fakt ,jest to monopolista i nikt inny ich nie odkupi:(

    I w tym ratunek :)
    Poszukałam i coś znalazłam.
    Nie jest to jakieś wielkie "coś", ale zawsze.

    W Gofinowych Zeszytach Metodycznych 15/2006 mamy coś takiego:
    "wartość podlegających inwentaryzacji składników może podlegać utracie
    wartości w związku ze stwierdzeniem różnic inwentaryzacyjnych [...] Utrata
    wartości towarów może być dokonana w momencie jej stwierdzenia oraz
    ustalenia stopnia utraty, jak np. w przypadku stwierdzenia braku nabywców
    po cenie symbolicznej lub oczekiwanej wcześniej cenie."
    odowłują się do art. 28 ust. 2

    i dalej "zgodnie z art. 34 ust. 5 ustawy o rach. odpisy [...] zalicza się
    odpowiednio do pozostąłych kosztów operacyjnych lub kosztów sprzedaży".

    Ja wiem, TO NIE JEST TO SAMO, ale można by się podeprzeć. Oczywiście
    wszystko pod warunkiem, że BRAK umowy o karach.

    Uzasadnienie "rabatu" by było, bo brak akceptacji ceny towaru mogłoby być
    przyczyną jego zwrotu. Skoro więc chcieliście sprzedać, bo cóż innego z tym
    zrobić, trzeba się było dostosować.

    Bardzo naciągane?

    --
    pozdrawiam,
    Jagna :)

  • 9. Data: 2007-10-29 15:59:17
    Od: "Ania" <a...@N...op.pl>

> [...]
    >
    > i dalej "zgodnie z art. 34 ust. 5 ustawy o rach. odpisy [...] zalicza się
    > odpowiednio do pozostąłych kosztów operacyjnych lub kosztów sprzedaży".
    jesteś Aniołem:)no fakt,nie mogę nikomu innemu odsprzedac tylko temu
    delikwentowi,nikt poza nim tego nie kupi,więc muszę sie dostosowac do
    warunków jakie proponuje,lepsze 85% wartości niz nic:)

> [...]
    >
    > Uzasadnienie "rabatu" by było, bo brak akceptacji ceny towaru mogłoby być
    > przyczyną jego zwrotu. Skoro więc chcieliście sprzedać, bo cóż innego z

    E tam,wszystko jest teraz naciągane,czasem mnie to przeraża ,że większośc
    zalezy od "widzi mi się":(

    > --
    Raz jeszcze bardzo dziekuję i pozdarwiam ania