    From: Jagna <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: wykluczenie kup/kara czy rabat
    Date: Thu, 25 Oct 2007 14:03:20 +0200

    Dnia Tue, 23 Oct 2007 15:22:37 GMT, Ania napisał(a):

> [...]
    > 15 %,IHMO czy to rabat czy kara?Po przeczytaniu n/w IHMO nie powinno byc to
    > KUP,ale po rozmowie z biegłym (jakoś mu nie wierzę)twierdzi,że powinno
    > ,proszę o sugestię ,bo jak dla mnie jest to kara nie brak terminowego
    > zwrotu,a nie rabat albo upust.,

    > Nie stanowią kosztów uzyskania przychodów "(art 23 uopdf)pkt.19) kar
    > umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót
    > i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad albo zwłoki w
    > usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług"

    Czytam i czytam, i co chwila wychodzi mi coś innego ;)

    Najpierw uściślijmy, bo się pogubiłam, ok?
    1. Kupujesz towar i opakowanie.
    2. Faktura za opakowanie - termin płatności 60 dni
    3. Nie dotrzymujesz terminu, czyli płacisz za fakturę.
    4. Odsprzedajesz po terminie opakowanie - i teraz: od razu za cenę
    pomniejszoną, czy też może za wartość taką samą i potem wystawiasz korektę
    do sprzedaży? Tak?

    Bo przeszkadza mi tu ta faktura korygująca.

    Kolejne pytanie, jak księgujesz te zakupione opakowania? Od razu w koszty,
    czy też może ewidencjonujesz je na jakimś magazynie, jako towar?

    To teraz sobie "pogdybam".
    Załóżmy, że opakowania wrzucasz w koszty, bo to logiczne.

    Jeśli fakturę wystawiasz na wartość mniejszą o te 15% od ceny zakupu od
    razu, bez korekty, to ja tu nie widzę miejsca na "karę". Bo przecież to
    jest odrębna transakcja. Stałaś się właścicielem tych opakowań i teraz je
    sprzedajesz. Przychód masz jako pozostały operacyjny.

    Sprzedajesz taniej, bo np. były używane, ich wartość w stosunku do ceny
    zakupu zmalała. Cena była kosztem w momencie poniesienia wydatku, więc
    różnic w cenie ewidencyjnej brak.

    A jeśli wystawiasz fakturę na cenę taką samą, jak w momecie zakupu i potem
    korygujesz, to jestem ciekawa co wpisujesz jako podstawę korekty, bo
    przecież nie "karę"! A rabat zawsze może wynikać właśnie z tego, o czym
    pisałam: opakowania były używane przecież i to dłużej niż 60 dni! :)

    Nakręciłam :)
    Ale jak na to nie popatrzeć, to ja bym była tego samego zdania, co biegły.
    Kary do księgowania się tu nie dopatrzyłam.

    Być może jest jeszcze coś, czego ja tu nie widzę, albo czegoś nie
    dopowiedziałaś, albo czegoś nie rozumiem, albo ... ;)

    > p.s mam na mysli cały czas kup podatkowe ,a nie bilansowe

    I ja też o tym samym :)

    --
    pozdrawiam,
    Jagna