  • 1. Data: 2004-12-01 09:49:28
    Temat: wynagrodzenie za okres choroby
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    witam

    proszę o pomoc - czy dobrze liczę wynagrodzenie, podczas gdy pracownik był
    na zwolnieniu lekarskim?

    wynagrodzenie zasadnicze 1046 zł
    liczba dni zwolnienia 12
    wynagrodzenie za przepracowaną część miesiąca 627,56
    wynagrodzenie za okres choroby 272,12

    pozdrawiam
    monika

  • 2. Data: 2004-12-01 16:39:24
    Temat: Re: wynagrodzenie za okres choroby
    Od: "Ryszard G." <r...@w...pl>

    Użytkownik "Kalina" napisał:
> [...]
    >
    > wynagrodzenie zasadnicze 1046 zł
    > liczba dni zwolnienia 12
    > wynagrodzenie za przepracowaną część miesiąca 627,56
    Ok

    > wynagrodzenie za okres choroby 272,12
    IMHO 272,04 zł

    Ja ustalam *kwoty* zasiłku za miesiąc i za jeden dzień.
    Obliczenie kwoty zawsze związane jest z zaokrągleniem do 1 grosza.

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 3. Data: 2004-12-01 17:50:56
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    > Ok

    > IMHO 272,04 zł
    >
    > Ja ustalam *kwoty* zasiłku za miesiąc i za jeden dzień.
    > Obliczenie kwoty zawsze związane jest z zaokrągleniem do 1 grosza.

    Ja liczę:
    Wynagrodzenie na 1 dz. pracy: 1046/30=34,87
    Za chorobę: 34,87*12=418,44
    sładki ZUS: 418,44*18,71% = 78,29
    za chorobę minus składki: 340,15
    80% = 340,15*80% = 272,12

    Jak przypuszczam, ty zaokrąglasz wynagrodzenie za 1 dz. pracy do 34,86,
    czy tak? bo wtedy faktycznie wychodzi 272,04

    a nawiasem mówić... czy w przyszłym miesiącu będę brała pod uwagę ten
    miesiąc przy ustalaniu kwoty przeciętnego wynagrodzenia, jeśli pracownik z
    20 dni przepracował 11? A co, gdyby nie przepracował połowy miesiąca? I czy
    to jest ważne dla wyznaczania tylko wynagrodzeniaza okres choroby, czy też
    do wyznaczania płacy za przepracowaną część miesiąca? gdzie tego szukać?

    wielkie dzięki
    pozdrawiam
    monika

  • 4. Data: 2004-12-01 19:03:33
    Od: "Ryszard G." <r...@w...pl>

    Użytkownik "Kalina" napisała:
    > Ja liczę:
    > Wynagrodzenie na 1 dz. pracy: 1046/30=34,87
    > Za chorobę: 34,87*12=418,44
    > sładki ZUS: 418,44*18,71% = 78,29
    > za chorobę minus składki: 340,15
    > 80% = 340,15*80% = 272,12

    Ja liczę w innej kolejności.
    1. Podstawa miesięczna czyli brutto pomniejszone o składki
    2. Stawka dzienna.

    > Jak przypuszczam, ty zaokrąglasz wynagrodzenie za 1 dz. pracy do 34,86,
    > czy tak? bo wtedy faktycznie wychodzi 272,04
    Tak właśnie.
    U Ciebie wynagrodzenie za jeden dzień wynosi 22,676666(6); czyli jaka to
    kwota ?

    IMHO trzeba ustalić kwotę wynagrodzenia/zasiłku za 1 dzień, czyli
    zaokrąglić do 1 grosza.
    Jak tego nie zrobisz, to co wpiszesz jako "dzienny zasiłek" do karty
    zasiłkowej ZUS Z-17 ? ( chyba ją prowadzisz ? )

> [...]
    też
    > do wyznaczania płacy za przepracowaną część miesiąca? gdzie tego szukać?

    Po co chcesz ustalać *nowy* dzienny zasiłek ?
    Nie dokonuje się przeliczenia, jeśli przerwa pomiędzy zachorowaniami jest
    mniejsza niż 3 miesiące *kalendarzowe*.

    http://www.zus.pl/niusy/k040204.htm
    oraz dobre fora
    http://www.olenka.pl/tematy_forum.php?action=show&gr
    oup=2&id=1034
    http://mforum.biz/viewthread.php?FID=6&TID=6392

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 5. Data: 2004-12-01 21:56:27
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    > U Ciebie wynagrodzenie za jeden dzień wynosi 22,676666(6); czyli jaka to
    > kwota ?
    Nie bardzo wiem o co pytasz.... jesli o zaokrąglenia, to dla mnie to jest
    22,68. A zatem powinno wyjść 272,16 wynagrodzenie za okres choroby....
    dlaczego Ty zaokrąglasz w dół???? (22,67*12=272,04)

    a nawiasem mówić, w linku, który mi podałeś liczą wynagrodzenie za okres
    choroby tak jak podałam wcześniej (sprawdź czy nie wyjdzie 272,12)
> [...]

    > Jak tego nie zrobisz, to co wpiszesz jako "dzienny zasiłek" do karty
    > zasiłkowej ZUS Z-17 ? ( chyba ją prowadzisz ? )

    hmmmm.... pewnie bym prowadziła, ale w moim przypadku mowa jest o
    wynagrodzeniu za okres choroby, a nie o zasiłku.

> [...]
    >
    > Po co chcesz ustalać *nowy* dzienny zasiłek ?
    > Nie dokonuje się przeliczenia, jeśli przerwa pomiędzy zachorowaniami jest

    a co w przypadku wynagrodzenia za okres choroby, a nie zasiłku????

    możesz mi pomóc???
    jeszcze raz wielkie dzięki
    pozdrawiam
    monika

  • 6. Data: 2004-12-02 00:10:22
    Od: "Ryszard G" <rysXgar@.op.pl>

    Kalina napisał(a):
    > Nie bardzo wiem o co pytasz.... jesli o zaokrąglenia, to dla mnie to jest

    Dla mnie kwota to zawsze pewna liczba złotych i groszy, czyli musi wystąpić
    zaokrąglenie obliczeń z dokładnością do jednego grosza.

> [...]
    > a nawiasem mówić, w linku, który mi podałeś liczą wynagrodzenie za okres
    > choroby tak jak podałam wcześniej (sprawdź czy nie wyjdzie 272,12)
    Zgoda, ale to nie znaczy, że ja liczę tak jak oni.

    Stosowana przeze mnie kolejność obliczeń IMHO wynika bezpośrednio z ustawy.
    ( którą pociąłem ją ostro )
    USTAWA z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia
    społecznego
    w razie choroby i macierzyństwa ( Dz.U. z 1999 r. Nr 60, poz. 636 ze
    zmianami )
    [ ]
    Art. 3.
    Użyte w ustawie określenia oznaczają:
    [ ]
    3) wynagrodzenie - przychód pracownika stanowiący podstawę wymiaru składek
    na ubezpieczenie chorobowe, po odliczeniu potrąconych przez pracodawcę
    składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz ubezpieczenie chorobowe,
    [ ]
    Art. 11.
    1. Miesięczny zasiłek chorobowy, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, wynosi 80%
    podstawy wymiaru zasiłku.
    [ ]
    Art. 36.
    1. Podstawę wymiaru zasiłku chorobowego przysługującego ubezpieczonemu
    będącemu pracownikiem stanowi przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone
    za okres 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc, w którym
    powstała niezdolność do pracy.
    [ ]
    4. Podstawę wymiaru zasiłku chorobowego za jeden dzień niezdolności do pracy
    stanowi jedna trzydziesta część wynagrodzenia stanowiącego podstawę wymiaru
    zasiłku.

    Z tego wynika kolejność obliczeń.
    1. Od wynagrodzenia brutto należy odjąć składki.
    2. Należy policzyć miesięczną podstawę wymiaru zasiłku.
    3. Należy policzyć zasiłek za jeden dzień.

    > hmmmm.... pewnie bym prowadziła, ale w moim przypadku mowa jest o
    > wynagrodzeniu za okres choroby, a nie o zasiłku.

    A dlaczego należy prowadzić Kartę Zasiłkową ZUS Z-17 ?
    Nazwa tego "kwitu" jest trochę myląca.

    1. Gdzieś trzeba zliczyć te 33 dni wynagrodzenia chorobowego,
    2. Trzeba pilnować "okresu zasiłkowego" - wynagrodzenie za okres choroby też
    się wlicza,
    3. do 90 dni, po których jest 100% zasiłku, wynagrodzenie też się wlicza
    jeśli jest ciągłość zachorowania,
    4. dane do ZUS Z-3 czy świadectwa pracy masz w jednym miejscu,
    i pewnie jeszcze coś więcej.

    nie mówiąc o objaśnieniach na Z-17
    "Przy wypłacie wynagrodzenia przysługującego z tytułu niezdolności do pracy
    wypełnia się rubryki 4-6, 13-16."

    > a co w przypadku wynagrodzenia za okres choroby, a nie zasiłku????

    z Kodeksu pracy
    Art. 92.
    § 1. Za czas niezdolności pracownika do pracy wskutek:
    1) choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną - trwającej łącznie
    do 33 dni w ciągu roku kalendarzowego - pracownik zachowuje prawo do 80%
    wynagrodzenia, chyba że obowiązujące u danego pracodawcy przepisy prawa
    pracy przewidują wyższe wynagrodzenie z tego tytułu,
    [ ]
    § 2. Wynagrodzenie, o którym mowa w § 1, oblicza się według zasad
    obowiązujących przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego i wypłaca
    za każdy dzień niezdolności do pracy, nie wyłączając dni wolnych od pracy.

    Czyli, czy to wynagrodzenie za czas choroby, czy zasiłek, postępuję
    identycznie, tylko kto inny jest wypłacaną kwotą obciążany - raz pracodawca
    a raz ZUS.

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 7. Data: 2004-12-02 09:34:04
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    uważam, że nie ma o co kruszyć kopii... te kilka groszy w lewo czy w prawo
    nie robi chyba nikomu różnicy. Przyjmijmy, ze zadne z nas się nie myli, a ja
    oczywiście wezmę pod uwagę Twoją sugestię....

> [...]
    > i pewnie jeszcze coś więcej.
    >
    > nie mówiąc o objaśnieniach na Z-17
    > "Przy wypłacie wynagrodzenia przysługującego z tytułu niezdolności do

    czy z czegokolwiek wynika, że powinnam prowadzić ową kartę zasiłkową?????
    już się boję, że coś zaniedbałam....

    pozdrawiam
    monika