  • 21. Data: 2003-11-30 17:15:34
    Temat: Re: wyslanie deklaracji VAT,POMOCY!!!
    Od: "Paweł" <p...@w...pl@niechcespamu>

    Proszę o źródło!!!

  • 22. Data: 2003-11-30 19:18:56
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Paweł" <p...@w...pl@niechcespamu> napisał w wiadomości
    > Proszę o źródło!!!

    "Problem prawa do odliczenia podatku naliczonego w deklaracji złożonej
    po obowiązującym terminie od chwili wejścia w życie ustawy o VAT, był
    powodem sporów między podatnikami a fiskusem. Organy podatkowe
    podchodziły do tej kwestii rygorystycznie, twierdząc iż niezłożenie
    deklaracji w terminie określonym w art. 10 ustawy powoduje bezpowrotną
    utratę prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego.
    Należy jednak dodać, że powyższe stanowisko było często łagodzone
    przez urzędy skarbowe, a niewątpliwy wpływ na to miały orzeczenia
    Naczelnego Sądu Administracyjnego.

    Jednak linia orzecznicza nie była w tej sprawie jednolita, co było
    potwierdzeniem faktu, iż problem ten powinien być rozwiązany na drodze
    legislacyjnej, a nie na drodze postępowania podatkowego.

    W wyroku Sądu Najwyższego z dnia 3 grudnia 1997 r., sygn. akt III RN
    86/97 stwierdzono, iż podatnik, który nie dokona obniżenia podatku w
    złożonej w odpowiednim czasie deklaracji VAT-7, traci to prawo
    bezpowrotnie, a uwzględnienie z urzędu tego typu odliczeń w
    późniejszym terminie jest prawnie niedopuszczalne. To restrykcyjne
    stanowisko potwierdzane było w późniejszym okresie przez inne składy
    sędziowskie: wyrok Sądu Najwyższego z dnia 25 marca 1999 r., sygn. akt
    III RN 160/98, uchwała NSA z dnia 22 czerwca 1998 r., sygn. akt FPS
    9/97, wyrok NSA z dnia 30 września 1998 r., sygn. akt III SA 380/97.

    Przeciwstawne do powyższych orzeczeń było stanowisko NSA z dnia 28
    października 2002 r., sygn. akt I SA/Wr 822/2000, które podobnie jak
    powyższe dotyczyło stanu prawnego sprzed 26 marca 2002 r., kiedy to
    miała miejsce poważna zmiana ustawy o VAT w tym brzmienia jej art. 19
    ust. 3b. W wyroku tym Sąd orzekł, iż obniżenie podatku należnego o
    podatek naliczony w rozliczeniu za dany miesiąc, w ramach złożonej po
    terminie deklaracji w podatku od towarów i usług, stanowi de facto
    korektę zobowiązania podatkowego, które do tego momentu ukształtowane
    zostało z mocy prawa w wysokości podatku należnego za ten miesiąc.
    Może ono nastąpić do dnia wszczęcia przez właściwy organ postępowania
    podatkowego lub kontrolnego w celu określenia wymiaru tego podatku za
    ten miesiąc.

    Jak powyższy problem prawa do odliczenia wykazanego w spóźnionej
    deklaracji wygląda aktualnie, czyli po nowelizacji ustawy która weszła
    w życie 26 marca 2002 r. ?

    W myśl art. 19 ust. 3b, nierozliczenie przez podatnika podatku
    naliczonego w terminach określonych w art. 19 ust. 3 ustawy, nie
    pozbawia go (przy spełnieniu warunków określonych w art. 19 ust. 3c)
    prawa do dokonania tego odliczenia przez okres jednego roku. Naszym
    zdaniem, oznacza to również, iż niezadeklarowanie podatku naliczonego
    w rozliczeniu za miesiąc (kwartał) otrzymania faktury lub miesiąc
    następny, nie pozbawia bezpowrotnie podatnika tego prawa. Co prawda,
    ustawodawca w przepisie art. 19 ust. 3b mówi tylko o korekcie
    deklaracji za dany okres rozliczeniowy, to jednak naszym zdaniem, nie
    można traktować tego prawa, jako dotyczącego tylko złożonej wcześniej
    deklaracji (i to w terminie wynikającym z art. 10 ustawy). Jest bowiem
    oczywiste, iż w przypadku korekty złożonej do wcześniejszej
    deklaracji, jak również w przypadku złożenia pierwotnej deklaracji z
    opóźnieniem - podatnik dokonuje odliczenia podatku naliczonego, który
    wcześniej za dany okres nie był zadeklarowany. W świetle
    obowiązujących przepisów nie ma żadnych podstaw aby różnie traktować
    wymienione powyżej przypadki. Ponadto, żaden przepis ustawy nie
    stanowi, iż nierozliczenie podatku naliczonego w terminach określonych
    w art. 19 ust. 3, pozbawia podatnika bezpowrotnie tego prawa. W
    związku z tym brak również podstaw do twierdzenia, iż takiego prawa
    pozbawia podatnika złożenie deklaracji w terminie późniejszym niż
    określony w art. 10 ustawy."

    Źródło: Gofin

  • 23. Data: 2003-12-01 12:01:49
    Od: "Paweł" <p...@w...pl@niechcespamu>

    Niestety rozczarowałem się ponizszą odpowiedzią. W opozycji do ugruntowanej
    linii orzecznictwa, wywodzącej się przytoczonej przeze mnie uchwały 7
    sędziów NSA, oraz szeregu wyroków Sądu Najwyzszego , a więc orzeczeń
    najwyższego kalibru przytacza Kolega nie mającą żadnego znaczenia opinię
    prawną bliżej nieokreślonych autorów. Opinii prawnych może być wiele i
    różnych, ale dla orzekającego sądu wytyczne ustanawiają ustawy i linia
    orzecznictwa określana takimi aktami, jak przytaczane przeze mnie wyroki i
    uchwały. A zatem oczekuję przytoczenia przez kolegę albo aktów prawnych, a
    potem wyroków NSA wynikających z nich, zgodnych z poglądem Kolegi, albo też
    uchwał NSA i SNo j randze takiej , jak wcześniej przytoczone, zmieniających
    swe wcześniejsze ustalenia. W przeciwnym razie, zgodnie z obyczajem Kolegi,
    wnioskować będę o żółtą kartkę :) dla niego za niebezpieczne narażanie
    czytelników niesprawdzonymi informacjami na duże niebezpieczeństwo.
    A kolegów rozpisujących sie nt premierowania Suchockiej, ilości jej
    następców itp informuję, że niepotrzebnie popisywali się tu swą erudycją w
    tym zakresie. Fakt, że była ona premierem i kiedy nie ma tu nic do rzeczy,
    ponieważ wniosła ona swoją rewizję nadzwyczajną w ramach swoich ustawowych
    uprawnień jako minister sprawiedliwości i prokurator generalny. He, he;).
    Pozdr

  • 24. Data: 2003-12-01 12:11:16
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał w wiadomości
    > >
    > Niestety rozczarowałem się ponizszą odpowiedzią.

    Ponieważ jej nie przeczytałeś,
    podobnie jak nie przeczytałeś
    całości wątku.
    Gdybyś przeczytał to dowiedziałbyś się,
    że wcześniej (przed zmianami) stanowisko
    uznające brak prawa do odliczenia w spóźnionej deklaracji
    nie ma oparcia w obowiązującym prawie, a jedynie
    są wyroki NSA w tej sprawie (to jednak nie prawo - może miałeś
    słabego prawnika, albo zły skład :-))
    Ale były też wyroki inne, których tak potrzebujesz.
    (przytoczone w tej właśnie interpretacji,
    która Cię tak rozczarowała :-)
    stąd wnioskuję, że nawet nie przeczytałeś)

    A teraz porównaj sobie zapisy w art 19
    przed zmianami z marca 2002 i po tych
    zmianach i wnioski wyciągnij sobie sam.
    Wyroków nowych pewnie już nie będzie,
    bo sprawę uznano za "załatwioną".

  • 25. Data: 2003-12-01 14:16:01
    Od: "Paweł" <p...@w...pl@niechcespamu>

    Zarzucasz mi, że nie przeczytałem całego wątku, podczas gdy ty nie
    przeczytałeś nawet wypowiedzi, na którą odpowiadasz:). Nie prosiłem cię
    bowiem w niej, abys po raz kolejny napisał, jaki masz prywatny pogląd na to
    zagadnienie, ale byś podał przykłady z praktyki sądowej potwierdzające twoją
    tezę, że zmieniona została wcześniejsza, odmienna od twojego stanowiska
    linia orzecznictwa wywodząca się z uchwały 7 sędziów NSA i wyroków Sądu
    Najwyższego. Takich przykładów nie podałeś, cytowałeś tylko wcześniej
    nieznanego autorstwa opinię prawną nie mającą żadnego znaczenia prawnego.
    Podnoszony przez ciebie fakt nowelizacji art 19 ustawy o VAT nie ma też
    żadnego bezpośredniego odniesienia do dyskutowanej przez nas sprawy. Tak jak
    i wcześniej, ustawa o VAT nigdzie bezpośrednio i explicite nie odnosi sie do
    skutków niezłożenia deklaracji VAT-7 wogóle, lub nie w terminie, w
    kontekście pozbawienia lub nie podatnika prawa do odliczania podatku
    naliczanego VAT. ( na marginesie;- ta nowelizacja zresztą ogranicza prawa
    podatnika do odliczenia). Następstwa nieterminowego złożenia deklaracji
    VAT-7 w odniesieniu do podatku naliczonego określał ostatecznie sąd i we
    wspomnianych przeze mnie we wcześniejszych postach uchwałach i wyrokach
    została nakreślona ugruntowana linia orzecznictwa. Zgadzasz sie zresztą
    pośrednio, że ta sprawa dalej podlega ocenie sądu skoro podejrzewasz, że na
    jej wynik może wpływać jakość zaangażowanych prawników. Ale w dalszym ciągu
    nie podajesz żadnych aktów prawnych zaprzeczających tej stosowanej od lat
    powszechnie linii orzecznictwa. Argumentujesz, że wyroków zgodnych z twoim
    poglądem nie ma, bo sprawa "załatwiona" ???- wskaż gdzie i w jaki sposób nie
    wymagający dointerpretowania przez sąd? A poza tym, to ta teza ugruntowuje
    moje przekonanie, żeś teoretyk-chałupnik , bo nie znasz realiów;- na
    rozpatrzenie przez NSA czeka się nawet kilka lat i decyzję organów
    skarbowych sprzed nowelizacji były rozpatrywane po tejże. Chyba, że
    twierdzisz, że organy skarbowe same korygowały swoje decyzje:).

  • 26. Data: 2003-12-01 17:17:06
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    prawnego.

    NSA z dnia 28 października 2002 r., sygn. akt I SA/Wr 822/2000
    (albo 809/00) i dodatkowo
    Wyrok NSA z 12 lutego 2002 r., sygn. akt III SA 2400/00
    Ten pierwszy był w tej opinii, ten drugi dodałem teraz.

    Nie twierdziłem, że zmieniła się linia orzecznictwa.
    Jak się poszuka, to okazuje się, że nie była taka jednolita.
    Twierdziłem, że zmieniły się przepisy, których to orzecznictwo
    pośrednio dotyczyło. Na zmianę orzecznictwa trochę trzeba
    poczekać. O tym wie nawet "teoretyk" :-)

> [...]
    wyrokach
    > została nakreślona ugruntowana linia orzecznictwa.

    Tu akurat się zgadzam. Jest taka linia orzecznictwa,
    choć niejednolita, jak widać powyżej.
    A co do treści zmienionego art 19 -
    o tym poniżej.

> [...]
    twoim
    > poglądem nie ma, bo sprawa "załatwiona" ???- wskaż gdzie i w jaki

    Nie napisałem, że nie ma.
    Jakie wyroki były podawałeś sam. Inne w treści też podałem.
    Uważam, że nie będzie po prostu kolejnych.

    Wydaje mi się, że dyskutujemy o czym innym.
    Zasadniczo kwestia braku praw do odliczenia
    w spóźnionej deklaracji się nie zmieniła.
    Jednak po 26 marca 2002 pojawiła się
    możliwość skorygowania deklaracji,
    w której można
    było np niezadeklarować naliczonego.
    Wcześniej takiej możliwości
    nie było. I to przede wszystkim miałem na myśli
    twierdząc, że złożenie deklaracji po terminie
    nie powoduje utraty prawa do odliczeń.
    Jednak, wg mnie żeby było klarowniej należy
    po terminie składać "specyficzną" deklarację.
    Chyba, że ktoś ma coś dodania w tej kwestii.

    I takie stanowisko po zmianach z marca 2002
    już się powoli w orzecznictwie utrwala.
    Wyrok NSA z 3 września 2002 r., sygn. akt III SA 2377/01
    (choć nie wiem do którego stanu prawnego się odnosił,
    jak do nowego to dobrze, jak do starego to jeszcze lepiej)

    I co ciekawe powoli kształtuje się linia, że cytuję:
    "Z bezpośredniego brzmienia przepisu art. 19 ust. 3b
    ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku
    akcyzowym wynika, że nie odsyła on do terminów
    składania deklaracji z art. 10 ust. 1 i art. 26 tej ustawy,
    lecz do terminu (okresu) rozliczenia"

    A poza tym, to ta teza ugruntowuje
    > moje przekonanie, żeś teoretyk-chałupnik , bo nie znasz realiów

    Niestety muszę Cię zmartwić.
    Nie jestem nawet teoretykiem, a podatkami
    zajmuję się wyłącznie w stopniu niezbędnym mi
    do prawidłowego rozliczenia.
    To minimum wiedzy doprowadziło mnie już
    dawno temu do wniosku, że deklaracje warto składać
    w terminie. Wolałem nie "praktykować" po terminie :-)

  • 27. Data: 2003-12-01 22:20:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 1 Dec 2003, Paweł wrote:

> [...]
    >+ sędziów NSA, oraz szeregu wyroków Sądu Najwyzszego , a więc orzeczeń
    >+ najwyższego kalibru przytacza Kolega nie mającą żadnego znaczenia opinię

    Jasne.
    [...]
    >+ uchwały. A zatem oczekuję przytoczenia przez kolegę albo aktów prawnych,

    Znaczy: trzeba zacytować nowelizację z 22 marca 2002 ? :)

    >+ a
    >+ potem wyroków NSA wynikających z nich,

    Możliwe scenariusze widzę dwa:
    1. poczekać ze dwa lata
    2. 1. się nie sprawdzi, bo USy odstąpią od wnoszenia nieaktualnych
    zarzutów.

    Niestety, u nas 1. jest normą, zdaje się :(

    [...]
> [...]
    >+ wnioskować będę o żółtą kartkę :) dla niego za niebezpieczne narażanie
    >+ czytelników niesprawdzonymi informacjami na duże niebezpieczeństwo.

    Nie tyle "niesprawdzone", co "z konieczności oparte na czytaniu
    własnym". Uważasz że interpretując w przyszłym roku czas "od
    wycofania z ŚT do sprzedaży" (ze względu na "zaliczenie przychodu
    do DG) będę mógł się opierać o wnioski z wyroków sądowych zapadających
    w tym roku ?
    Bo jeśli nie ("oczywiście że w ustawie zmieniono 5 lat na 6 lat")
    to wyroki ze spraw wszczętych w 1997...2000 mniej więcej takoż
    pasują do dzisiejszej ustawy...

    >+ A kolegów rozpisujących sie nt premierowania Suchockiej,

    Ykhm... to do mnie :)

> [...]
    >+ uprawnień jako minister sprawiedliwości i prokurator generalny. He, he;).

    ...za premiera Buzka ? Bo tylko do tego okresu się odniosłem ;)

    >+ Pozdr

    wzjm !
    - Gotfryd
    (zeznający o dwu premierach)

  • 28. Data: 2003-12-03 22:54:42
    Od: "Paweł" <p...@w...pl@niechcespamu>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

    > Znaczy: trzeba zacytować nowelizację z 22 marca 2002 ? :)

    Drodzy moi polemiści, powtarzam, że w w/w nowelizacji nigdzie explicite nie
    napisano, że podatnik , który nie złożył deklaracji VAT-7 w terminie może
    mimo to odliczyć podatek naliczony. Kwestia ta, jak i uprzednio wynika z
    kompleksowej analizy całej ordynacji podatkowej z przywołaniem innych też
    aktów prawnych. Uważacie, że po tej nowelizacji interpretować się będzie
    takie sytuacje w sposób korzystny dla podatnika,- cóż, to wasze dobre prawo,
    poparte jednym wyrokiem NSA, ale co najwyżej tak samo dobre jak moje prawo
    do poglądu, że sprawa jest co najmniej nie przesądzona ostatecznie, tym
    bardziej, że mój na to pogląd oparty jest na wspominanych wielokrotnie
    wyrokach Sądu Najwyższego i uchwały 7 sędziów NSA, które wyznaczyły ogólnie
    przyjętą linię oorzecznictwa, a która , wbrew temu co pisze cef, przez
    ładnych kilka lat była skrupulatnie przestrzegana (ja sam znam kilkanaście
    wyroków zgodnych z tą linią i 0 sprzeciwiających się). Na marginesie
    powtarzam, że art 19 ustawy o VAT, w pierwotnej wersji właściwie nie
    narzucał podatnikowi żadnych ograniczeń w jego prawie do odliczania, nigdzie
    tam nie jest napisane, że spóźnienie złożenia deklaracji VAT-7 pociąga za
    sobą takie skutki, (mógłbym też p. GS złośliwie zaproponować cytat), dopiero
    właśnie nowelizacje te prawo ograniczały, a mimo to sądy interpretowały te
    uprawnienia w sposób niekorzystny dla podatnika (a ponadto, dodam, sprzeczny
    z VI Dyrektywą UE). Wy uważacie, że jeden wyrok to jaskółka, która czyni
    wiosnę, ja boję się, że nikt nie odwołał wyraźnych dyrektyw do wyrokowania,
    zawartych w uchwale 7s. NSA.
    Mimo to, uważam, ze nasza polemika mogła się przydać czytelnikom, a przede
    wszystkim zadowolony jestem, że, jak się zdaje, początkowa Wasza ironia i
    hm..sceptycyzm, z jaką potraktowaliście moje ostrzeżenia przed składaniem
    deklaracji VAT-7 po terminie mam nadzieję zniknęly zamieniając się w należna
    ostrożność, jaka winna mieć miejsce przy udzielaniu porad, które mogą
    pociągnąć za sobą bardzo poważne następstwa.
    Pozdr