  • 1. Data: 2010-11-04 19:45:59
    Temat: wystawienie faktury
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Witam,

    Znajomy robił stronkę WWW, klient po zainstalowaniu oświadczył że:
    - nie zapłaci tyle na ile się umówili (ustnie), tylko 2/3,
    - nie teraz, tylko w bliżej nieokreślonej przyszłości, kiedy będzie miał
    kasę (czyt - nigdy).

    i jednocześnie zmienił hasło do serwera.

    Żadnej umowy (pisemnej) na to nie było, więc o przeniesieniu praw
    autorskich czy coś - nie ma mowy. A przynajmniej nie ma na to dowodów.

    Znajomy ma więc chęć żeby wezwać ich do usunięcia jego dzieła z ich
    serwera. Ale boi się że klient w zamian poinformuje US że została
    wykonana usługa a nie została wystawiona faktura. Obawa jest wg mnie
    uzasadniona.

    Wygląda na to że fakturę powinien wystawić, VAT+PIT zapłacić, bo usługa
    została de-facto wykonana.

    No i pytanie do grupy - czy rzeczywiście znajomy musi zainwestować 1/3
    kwoty której i tak nie zobaczy na oczy (tj. VAT + PIT) żeby móc
    oficjalnie zażądać usunięcia naruszenia jego praw autorskich? Może się
    jest jakiś kruczek?

    p. m.

  • 2. Data: 2010-11-04 20:16:58
    Temat: Re: wystawienie faktury
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-11-04 20:45, mvoicem wrote:
> [...]
    > kwoty której i tak nie zobaczy na oczy (tj. VAT + PIT) żeby móc
    > oficjalnie zażądać usunięcia naruszenia jego praw autorskich? Może się

    Zainwestować IMHO musi ale później przynajmniej VAT może odzyskać, jeśli
    nie zapłacą (art. 89a).

    Czemu nie opłaca mu się ścignąć ich o zapłatę w trybie
    nakazowym/upominawczym? Jeśli są tacy "cwani" to może nie będą też
    odbierali korespondencji i wtedy sami się podłożą?

    Piotrek

  • 3. Data: 2010-11-04 21:02:30
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (11/04/2010 09:16 PM), Piotrek wrote:

    > Zainwestować IMHO musi ale później przynajmniej VAT może odzyskać, jeśli
    > nie zapłacą (art. 89a).

    A jak jest z PITem? Jeżeli dobrze pamiętam - to PIT trzeba zapłacić
    niezależnie od tego czy zapłacone czy nie, right?

    > Czemu nie opłaca mu się ścignąć ich o zapłatę w trybie
    > nakazowym/upominawczym? Jeśli są tacy "cwani" to może nie będą też
    > odbierali korespondencji i wtedy sami się podłożą?

    Bardziej psychiczni niż cwani :). Poza tym - prawdopodobnie niewypłacalni.

    p. m.

  • 4. Data: 2010-11-04 21:14:00
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-11-04 22:02, mvoicem wrote:
    > A jak jest z PITem? Jeżeli dobrze pamiętam - to PIT trzeba zapłacić
    > niezależnie od tego czy zapłacone czy nie, right?

    Tak.

    > Bardziej psychiczni niż cwani :). Poza tym - prawdopodobnie niewypłacalni.

    No cóż, taki lajf. Trzeba uważać komu się poświęca swój czas.

    Piotrek

  • 5. Data: 2010-11-05 06:55:07
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 04 Nov 2010 20:45:59 +0100, mvoicem <m...@g...com> wrote:

> [...]
    >
    >Żadnej umowy (pisemnej) na to nie było, więc o przeniesieniu praw
    >autorskich czy coś - nie ma mowy. A przynajmniej nie ma na to dowodów.

    Niech zgłosi na Policji naruszenie (jego) praw autorskich. Przekazanie
    praw autorskich _musi_ mieć formę pisemną, więc jeśli ten kontrahent
    tego nie ma, a autor jest w stanie udowodnić swoje autorstwo, to
    sprawa będzie prosta.

> [...]
    >serwera. Ale boi się że klient w zamian poinformuje US że została
    >wykonana usługa a nie została wystawiona faktura. Obawa jest wg mnie

    niekoniecznie: może przecież stwierdzić, że jeszcze nie udzielił
    licencji, a dzieło wciąż jest nieukończone.

    >Wygląda na to że fakturę powinien wystawić, VAT+PIT zapłacić, bo usługa
    >została de-facto wykonana.

    a ten nieuczciwy kontrahent to udowodni?
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 6. Data: 2010-11-05 07:15:43
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-11-05 07:55, Jarek Andrzejewski wrote:
> [...]
    > praw autorskich _musi_ mieć formę pisemną, więc jeśli ten kontrahent
    > tego nie ma, a autor jest w stanie udowodnić swoje autorstwo, to

    Ale (niestety) korzystający może twierdzić, że udzielono mu licencji
    niewyłącznej. Wtedy OIDP forma pisemna nie jest wymagana. Uprawdopodobni
    to logami, z których wynika, że autor samodzielnie zainstalował dzieło +
    oświadczeniami własnymi i ewentualnych świadków.
    Tak więc generalnie chyba nie tędy droga.

    > niekoniecznie: może przecież stwierdzić, że jeszcze nie udzielił
    > licencji, a dzieło wciąż jest nieukończone.

    No to skoro nie ukończył dzieła to jak może domagać się zapłaty?

    > a ten nieuczciwy kontrahent to udowodni?

    Wystarczy, że uprawdopodobni a US zrobi resztę.

    Piotrek

  • 7. Data: 2010-11-05 07:40:03
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Fri, 05 Nov 2010 08:15:43 +0100, Piotrek

    >Ale (niestety) korzystający może twierdzić, że udzielono mu licencji
    >niewyłącznej. Wtedy OIDP forma pisemna nie jest wymagana. Uprawdopodobni

    Art. 41.
    2. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o
    korzystanie z utworu, zwana dalej ,,licencją", obejmuje pola
    eksploatacji wyraźnie w niej wymienione.

    Art. 53.
    Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych wymaga zachowania
    formy pisemnej pod rygorem nieważności.

    Art. 67.
    5. Umowa licencyjna wyłączna wymaga zachowania formy pisemnej pod
    rygorem nieważności.

    Hmmm, straciłem pewność: skoro art. 53 jest jasny, to po co p.5 w
    art.67?

    >No to skoro nie ukończył dzieła to jak może domagać się zapłaty?

    Na razie zasugerowałem "wyprostowanie" kontrahenta przy pomocy prawa
    autorskiego. Po takim "zmiękczeniu" sprawa wynagrodzenia powinna być
    już prostsza.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 8. Data: 2010-11-05 07:54:33
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-11-05 08:40, Jarek Andrzejewski wrote:
> [...]
    > rygorem nieważności.
    >

    > Hmmm, straciłem pewność: skoro art. 53 jest jasny, to po co p.5 w

    Możesz udzielić licencji niewyłącznej (bez przenoszenia MPA) i wtedy nie
    jest wymagana forma pisemna.

    Hint: software "z półki", książki albo płyty które zapewne nie raz
    kupowałeś.

    Możesz też udzielić licencji wyłącznej (wtedy ma zastosowanie art. 67),
    a następnie sprzedać MPA innemu podmiotowi i wtedy opłaty licencyjne w
    cudowny sposób przejdą na nowego właściciela MPA. A ty będziesz miał
    kasę za przeniesienie MPA.

    > Na razie zasugerowałem "wyprostowanie" kontrahenta przy pomocy prawa
    > autorskiego. Po takim "zmiękczeniu" sprawa wynagrodzenia powinna być
    > już prostsza.

    IMHO jedyna koszerna droga to wystawić FV, wezwać do zapłaty i iść do
    sądu w trybie upominawczym/nakazowym.

    No chyba, że to był site "za 5 złotych" to wtedy pragmatyka by
    zakazywała, żeby dać sobie spokój bo szkoda nerwów i czasu.
    A cale zdarzenie potraktować jako (niezbyt kosztowną) lekcję.

    Piotrek

  • 9. Data: 2010-11-05 07:56:24
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

  • 10. Data: 2010-11-05 10:37:42
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 05.11.2010 07:55, Jarek Andrzejewski pisze:
    > Niech zgłosi na Policji naruszenie (jego) praw autorskich.

    A PA nie są przypadkiem ścigane z powództwa cywilnego?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek