  • 1. Data: 2007-12-02 10:41:36
    Temat: zaległości w składkach ZUS
    Od: d...@m...pl

    Witam!
    Jak można wybrnąć z następującej sytuacji: w 2000 r. znajomy miał
    załóżoną DG na kilka miesięcy, miał zapłacone wszystkie skąłdki, potem
    DG zamknął. Od tego czasu kilkakrotnie zwaracał się do ZUS po
    zaświadczenia dotyczące niezalegania ze składkami i nigdy nie
    wykazywano zaległości, co więcej przez ten czas pobierał rentę z ZUS.
    I nagle okazało się, że ZUS znalazł niezapłaconą składkę z lutego
    2000r. i naliczył od niej odsetki w wysokości ok. 1000 złotych. Jak
    można z tego wybrnąć? Dodam, że nie ma już dokumentów z tamtej
    działalności ( obowiązek przechowywania to 5 lat), nie mamy też
    żadnego z zaświadczeń wydawanych przez ZUS o niezaleganiu ze
    składkami...
    Będę wdzięczna za pomoc.

    DM

  • 2. Data: 2007-12-02 11:13:04
    Temat: Re: zaległości w składkach ZUS
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 02.12.2007 d...@m...pl <d...@m...pl> napisał/a:
> [...]
    > działalności ( obowiązek przechowywania to 5 lat), nie mamy też
    > żadnego z zaświadczeń wydawanych przez ZUS o niezaleganiu ze

    Przedawniło się. ZUS miał pięć lat.
    --
    Samotnik
    http://www.pachnidelko.pl/

  • 3. Data: 2007-12-02 11:59:11
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 02-12-2007 o 11:41:36 <d...@m...pl> napisał(a):

    > nie mamy też
    > żadnego z zaświadczeń wydawanych przez ZUS o niezaleganiu ze
    > składkami...

    To akurat nie miałoby znczenia - te zaświadczenia nie zaświadczają że nie
    ma zaległości,
    a jedynie że ZUS/US nie wiedzą na dany dzień o zaległościach.

  • 4. Data: 2007-12-02 15:38:49
    Od: KaDeWu <KaDeWu@_USUN_TO_poczta.onet.pl>

    t...@o...pl napisał(a):

    > To akurat nie miałoby znczenia - te zaświadczenia nie zaświadczają że
    > nie ma zaległości,
    > a jedynie że ZUS/US nie wiedzą na dany dzień o zaległościach.

    ZUS ma niestety 10 lat - po nowelizacji z 2003 wydłużającej do 10 lat
    obowiązek przechowywania dokumentów itp. ZUS zastosował to prawo wstecz.
    A ja to wiem, bo przez ostatnie 2 tygodnie z nim walczyłam. Poprosiłam o
    zaświadczenie o niezaleganiu i otrzymalam spis swoich "grzechów",
    których najstarszy sięgał 1999 roku. Brakowało 4 moich deklaracji DRA
    (nie pieniędzy ze składek!), w tym pierwszej - za styczeń 1999, a
    dodatkowo zarzucono mi, że w 2001 roku bylam na urlopie bezpłatnym przez
    miesiąc u swojego stałego pracodawcy, zatem powinnam była zapłacicć za
    ten okres pełne składki + odsetki. Byłam na skraju zawału (moja DG jest
    typowym dorabianiem obok etatu), zatem przedstawiłam ZUS swoje kopie
    tych neiszczęsnych DRA i dowiedziałam się, że oni mi wierzą, że je
    wyslalam - niestety, nie ma ich w systemie. WIęc je wypisałam po raz
    kolejny... Co do urlopu bezpłatnego, pracodawca w świadectwie pracy
    oczywiście nieczego takiego nie zawarł (bo urlopu nie było), więc ZUS
    przyjął, że okazane przeze mnie świadectwo potwierdza stan faktyczny.
    Teraz najlepsze: moje świadectwa pracy są w ZUS, bo złożyłam je na
    kapitał początkowy, ale... ZUS je wysłał hen, hen i nie ma do nich
    wglądu. Jakże przezorna byłam, że zrobiłam ich kopie potwierdzone przez
    ZUS... Okazało się, że kadrowa u pracodawcy popełniła 6 lat temu błąd
    (???) zgłaszając, że poszłam na miesięczny urlop bezpłatny (dodam, że
    chodziło o czerwiec - liceum ogólnokształcące - ciekawe, jak by to było
    możliwe!).
    Dodam, że w 2004 roku ZUS zażądał ode mnie uzupełnienia 3 innych
    deklaracji DRA z 2000 i 2001, co zrobiłam. Pytałam wówczas, czy reszta
    deklaracji jest w systemie i uzyskałam potwierdzenie (ha, ha...)

    Pozdrawiam,

  • 5. Data: 2007-12-02 19:26:35
    Od: "R." <g...@o...pl>

    > ZUS ma niestety 10 lat - po nowelizacji z 2003 wydłużającej do 10 lat
    > obowiązek przechowywania dokumentów itp. ZUS zastosował to prawo wstecz.

    niedokonca jest tak jak iszesz - po 5 latach przedawniły się składki ....
    ale zdrowotne, społeczne i pracownicze to 10 lat
    mozna sprawdzic w gazecie prawnej

  • 6. Data: 2007-12-02 19:29:28
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    (dodam, że
    > chodziło o czerwiec - liceum ogólnokształcące - ciekawe, jak by to było
    > możliwe!).

    A co w tym jest niemożliwego a jednocześnie tak oczywistego, że ZUS i
    grupowicze powinni o tym wiedzieć na odległość?

    --
    PawełJ

  • 7. Data: 2007-12-02 21:09:40
    Od: KaDeWu <KaDeWu@_USUN_TO_poczta.onet.pl>

    pawelj napisał(a):
    > (dodam, że

    > A co w tym jest niemożliwego a jednocześnie tak oczywistego, że ZUS i
    > grupowicze powinni o tym wiedzieć na odległość?

    Jest to przede wszystkim niezwykłe i nieprawdopodobne. Czerwiec to
    koniec roku, matur i klasyfikacji. Nikt by mi urlopu nie udzielił. Nie
    wiem, czy ZUS powinien o tym wiedzieć na odległośc, ale pracodawca
    złożył za mnie niezgodne ze stanem faktycznym dokumenty, a co innego
    znalazło się w świadectwie pracy. Średnio bawiło mnie płacenie
    wszystkich składek za cały meisiąc, po 6 latach i z odsetkami. Z tego,
    co pisała "GW" ZUS tropi teraz tego typu zaległości z lat 90. kierując
    się zasadą, że przedawnienie zobowiązań następuje po 10 latach.

  • 8. Data: 2007-12-02 21:30:08
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 02-12-2007 o 22:09:40 KaDeWu <KaDeWu@_USUN_TO_poczta.onet.pl>
    napisał(a):

    > Średnio bawiło mnie płacenie wszystkich składek za cały meisiąc, po 6
    > latach i z odsetkami.

    Ale jak, przecież będzie wyższa emerytura itd ;)

    A poważnie, dostałem pisemko z ZUS, że mam już całe kilkaset złotych na
    pierwszym filarze.
    I do tego tabelka, w której napisali, że przy 350.000 kapitału mogę dostać
    coś koło 2100 czy 2300 emerytury.

    No to ja sobie policzyłem, w dużym uproszczeniu(stała stopa, kapitalizacja
    raz na rok):

    350000 * 5% = 17500
    17500 / 12 = 1458

    Czyli ze zwykłej lokaty mamy 1,5k odsetek miesięcznie.

    Przy odrobinie większym wysiłku:

    350000 * 10% = 35000
    35000 / 12 = 2916

    A kapitał zostaje dla potomnych..

    Nie mówiąc już o tym, że mając taki kapitał w kieszeni możemy inwestować,
    używać "dźwigni finansowej" do woli, słowem - człowiek jest wtedy panem.

    I niech ktoś jeszcze zaprzeczy, że to jest arcyzuchwała kradzież w biały
    dzień,
    w białych rękawiczkach i na kolosalną skalę, gdzie potencjalni bogacze
    zostają nędzarzami
    a prawdziwi bogacze robią się jeszcze bogatsi.

  • 9. Data: 2007-12-03 01:08:12
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    t...@o...pl wrote:

> [...]
    > zostają nędzarzami
    > a prawdziwi bogacze robią się jeszcze bogatsi.

    Nie to, żebym był miłośnikiem ZUS-a ale przecież tu po prostu działa
    umowa pokoleniowa: płacisz na ludzi aktualnie pobierających świadczenia
    (i bandę urzędników ZUS-u).

    I liczysz na to, że być może ktoś odda Ci te pieniądze i będzie płacił
    na Twoje świadczenia, kiedy przestaniesz być aktywny zawodowo. Ale to
    już nie jest takie pewne ;-)

    Tak więc nie ma co odnosić Twojej ewentualnej, przyszłej emerytury do
    choćby zysków osiągniętych z lokat czy funduszy inwestycyjnych.

    Piotrek

  • 10. Data: 2007-12-03 09:18:05
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Chodzi o taką umowę: http://www.miasik.net/articles/umowa.html ?

    > I liczysz na to, że być może ktoś odda Ci te pieniądze i będzie płacił
    > na Twoje świadczenia, kiedy przestaniesz być aktywny zawodowo. Ale to
    > już nie jest takie pewne ;-)

    Ano, często ludzie zapominjać też że nawet jeśliby ZUS nie zbankrutował(bo
    go podratują kredyatmi czy podatkami),
    to może się okazać za 30 lat że nie figurujesz w systemie, papierki
    wygryzł ząb czasu - i jesteś goły (i niezbyt wesoły).
    A ustawy o zus i o emeryturach mają kilka takich pułapek dla frajerów.

    > Tak więc nie ma co odnosić Twojej ewentualnej, przyszłej emerytury do
    > choćby zysków osiągniętych z lokat czy funduszy inwestycyjnych.

    Abstrahując od tego, że ja żadnej umowy nie podpisywałem, jestem skłonny
    płacić
    dedykowany podatek celowy na bieżących emerytów okradzionych ze swoich
    składek,
    pod warunkiem że ten podatek będzie równy sumie emerytur + mały naddatek
    na obsługę
    wypłat i że będzie malał z każdym rokiem.
    [Do tego - winni tego że składki powsiąkały, powinni być osądzeni i
    skazani na dożywotnie roboty w kamieniołomach
    - przecież gdybym jak roztrwonił miliardy złotych to nikt by nie miał dla
    mnie litości.]

    Wiem że to nierealna utopia, chcę tylko zwrócić uwagę, że to że ZUS ma
    "własną" ustawę i jest państwowy,
    nie oznacza że obowiązują w obszarze jego działania jakieś inne zasady
    moralne. Przecież w chwili obecnej
    ZUS jest skonstruowany na zasadzie systemu argentyńskiego, za uprawianie
    którego inni płacą grzywny,
    jeśli nie czeka ich odsiadka.

    No i dalej się upieram, że wyraźnie mi napisali na karteluszcze że z
    uzbieranych 350 tysiaków dostanę 2 koła.
    Więc co - piszą to dla checy?