  • 11. Data: 2004-05-19 17:56:57
    Temat: Re: zaliczka + WDT
    Od: "Fin" <fin@[no_spam]autograf.pl>

    "cef" <c...@i...pl> wrote in message
    news:c8dcs0$c6o$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Użytkownik "Fin" <fin@[no_spam]autograf.pl> napisał w wiadomości
    > news:c8dccb$crg$1@topaz.icpnet.pl...
    >
    > > Obowiązek podatkowy to jednak w
    > > tym
    > > przypdaku 0%,
    >
    > Masz coś na poparcie?

    Stawka w przypdaku eksportu (Art. 41.4-9) i WDT (Art 42.1-16) 0%,
    jeżeli zostają spełnione określone w tych artykułach warunki.

    Obowiązek ten to jednak w sumie przywilej, po pierwsze nie płaci się
    podatku, po drugie dostaje się jego szybszy zwrot. Dlatego otrzymanie
    zaliczki i zastosowanie dla niej 0% jest zabezpieczone pewnymi
    warunkami. Jeżeli nie zostają spełnione nie powstaje obowiązek,
    czyli pozostają poza vatem aż do czasu dostarczenia towarów i
    udokumentowania dostawy.

    W Art 41.7 i 42.12 są wymionione przypadki kiedy to 0% zamienia
    się w 22%, ale w Art 19 jest mowa tylko o momencie powstania
    obowiązku. W eksporcie i WDT ten obowiązek to 0% natomiast ten
    przypadki 22% są szczegółowe. W Art 19 żadne szczegółowe
    przepisy nie są zawarte, więc nie widze powodu by rozumieć to
    inaczej.

    pzdr
    Fin

  • 12. Data: 2004-05-20 06:29:10
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Stawka w przypdaku eksportu (Art. 41.4-9) i WDT (Art 42.1-16) 0%,
    > jeżeli zostają spełnione określone w tych artykułach warunki.

    Co nie oznacza, że z tytułu eksportu czy WDT
    mamy jakby ustawowo obowiązek w wysokości 0%.
    Trzeba spełnić waruki.

> [...]
    > warunkami. Jeżeli nie zostają spełnione nie powstaje obowiązek,
    > czyli pozostają poza vatem aż do czasu dostarczenia towarów i

    Ja rozumiem inaczej.
    Warunki wprowadzono nie po to, żeby obrót pozostawał poza VAT,
    tylko po to, żeby bez spełnienia warunków była stawka 22%.
    Jeśli musisz zafakturować zaliczkę, a nie spełniasz warunków
    o przedstawieniu zabezpieczenia w kwocie podatku,
    to musisz zafakturować z 22%.
    Po to są art 42.12 i 42.13 i prawo do korekty.

> [...]
    > przypadki 22% są szczegółowe. W Art 19 żadne szczegółowe
    > przepisy nie są zawarte, więc nie widze powodu by rozumieć to

    Spełnienie warunku o zabezpieczeniu zawsze było
    pokrętnie odczytywane i jedni twierdzili, że jak się
    nie złoży zabezpieczenia, to obowiązek podatkowy nie powstaje,
    a inni twierdzili, że jak nie ma zabezpieczenia to powstaje, ale 22%.
    Pamiętam nawet jakieś dywagacje w prasie fachowej, czy fakturować
    wpłata+22% czy wpłatę liczyć jako 122%.
    Teraz jest jeszcze bardziej pokręcone, bo odwołanie do
    art 19.12 ust 2) powoduje, że nawet nie wiadomo
    czy dla WDT też obowiązuje 50% próg zaliczki

    Ale skoro jednoznacznie tego przez
    10 lat starej ustawy nie rozstrzygnięto,
    to nie ma co liczyć, że z nową- jeszcze bardziej
    zagmatwaną ustawą- będzie łatwiej.

  • 13. Data: 2004-05-20 18:35:54
    Od: "Fin" <fin@[no_spam]autograf.pl>

    "cef" <c...@i...pl> wrote in message
> [...]
    >
    > Ale skoro jednoznacznie tego przez
    > 10 lat starej ustawy nie rozstrzygnięto,
    > to nie ma co liczyć, że z nową- jeszcze bardziej

    Dla mnie opodatkowanie tego 22% to troche zbyt daleko idąca
    interpretacja. Ale znając nasze US to tak naprawde niczego nie
    można być pewnym...

    Przeglądałem różne publikacje i każdy przepisuje ustawe nie
    dodając do tego ani słowa komentarza. W Gofin znalazłem
    z kolei artykuł w którym kategorycznie zaprzeczają temu
    zby powstawał obowiązek 22%.

    Poszukam może były jakieś wyroki NSA albo jakieś wyjaśnienia
    MF. Jeśli chczesz to mogę ci na priva podesłać ten artykuł Gofina.

    Tak patrząc to w takim razie ustawa o VAT była by najbardziej
    antyeksportową ustawą. Zabezpieczasz się i pobierasz zaliczki
    to płać!

    pzdr
    Fin

  • 14. Data: 2004-05-20 19:47:54
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Dla mnie opodatkowanie tego 22% to troche zbyt daleko idąca
    > interpretacja.

    Dla mnie to normalne.

> [...]
    >
    > Poszukam może były jakieś wyroki NSA albo jakieś wyjaśnienia
    > MF. Jeśli chczesz to mogę ci na priva podesłać ten artykuł Gofina.

    Oczywiście, że chcę.

    > Tak patrząc to w takim razie ustawa o VAT była by najbardziej
    > antyeksportową ustawą. Zabezpieczasz się i pobierasz zaliczki
    > to płać!

    Praktyka dowodzi, że Państwo zawsze
    najprościej było "obrobić" na VAT :-))

  • 15. Data: 2004-05-20 20:35:50
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    Thu, 20 May 2004 20:35:54 +0200, na pl.soc.prawo.podatki, Fin napisał(a):

    > Poszukam może były jakieś wyroki NSA albo jakieś wyjaśnienia
    ~~~~~~~~~~~
    > MF. Jeśli chczesz to mogę ci na priva podesłać ten artykuł Gofina.

    A skad niby te wyroki mialyby sie wziac po 20 dniach obowiazywania ustawy ?

    --
    Mieczysław
    ----

  • 16. Data: 2004-05-20 20:48:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 May 2004, Fin wrote:
    [...]
    >+ Poszukam może były jakieś wyroki NSA

    Czekaj. Do NOWEJ ustawy ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 17. Data: 2004-05-20 20:54:16
    Od: "Fin" <fin@[no_spam]autograf.pl>

    "Mieczyslaw" <m...@o...pl> wrote in message

    > A skad niby te wyroki mialyby sie wziac po 20 dniach obowiazywania ustawy
    ?

    Chodziło mi o wyroki dotyczące starej ustawy o VAT, przecież się w tym
    sprawach nie uległo zmianie.

    Wiadomo, że wyrok NSA jest w konkretnej sprawie, a jeszcze tym
    bardziej jeżeli dotyczył starej ustawy, ale jakieś wnioski można by
    z niego wyciągnąć.

    pzdr
    Fin