  • 1. Data: 2003-01-02 09:12:42
    Temat: zmiana wspolnika w s.c.
    Od: "Lukasz Kalinski" <l...@p...onet.pl>

    Witam!
    Mam takie pytanko - może ktoś już to przerabiał wystąpienie wspólnika ze
    S.C. i wprowadzenie na jego miejsce nowego wspolnika (córki)?

    Wiem, ze przy wystąpieniu ze społki wyplaca sie w gotówce wspólnikowi jego
    wkład + częsc majatku spolki odpowiadajacej jego procentowemu udzialowi. Ale
    jak to teraz opodatkowac? Wyplata wkładu+wartosci aportow jest zwolnione od
    PDOF (art.21.1.50) ale co z wyplacona kwota za pozostala czesc majatku?
    (progi podatkowe + PIT5??)????

    No i w takim razie jak rozwiazac sprawe dot.wejscia nowego wspolnika? Czy
    musi wplacic gotowka taka sama kwote jaką otrzymal wychodzacy wspolnik? A
    czy jest mozliwosc przekazania w formie darowizny córce w.w. kwoty by miala
    kwote na pokrycie tego wkladu? Napomkne iz chodzi o ok.40.000 pln.

    Prosze o pomoc!
    Lukasz

  • 2. Data: 2003-01-02 12:10:33
    Temat: Re: zmiana wspolnika w s.c.
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Lukasz Kalinski" <l...@p...onet.pl> wrote in message
    > Witam!
    > Mam takie pytanko - może ktoś już to przerabiał wystąpienie wspólnika ze
    > S.C. i wprowadzenie na jego miejsce nowego wspolnika (córki)?

    corki nie... ale poza tym tak..

    > Wiem, ze przy wystąpieniu ze społki wyplaca sie w gotówce wspólnikowi jego
    > wkład + częsc majatku spolki odpowiadajacej jego procentowemu udzialowi.

    Nic podobnego...

    > Ale
    > jak to teraz opodatkowac?

    CO ?
    Co opodatkowac ?

    > Wyplata wkładu+wartosci aportow jest zwolnione od
    > PDOF (art.21.1.50) ale co z wyplacona kwota za pozostala czesc majatku?
    > (progi podatkowe + PIT5??)????

    Nie bardzo rozumie o co Panu chodzi...

    > No i w takim razie jak rozwiazac sprawe dot.wejscia nowego wspolnika?

    To zalezy od tego, czy chce pan zachowac "ciaglosc" w zakresie np VAT
    i od ilosci wspolnikow.

    Jesli wspolnikow jest dwoch, to po wystapieniu jednego z niech spolka
    przestaje
    istniec Z MOCY PRAWA. Ma to swoje dobre, ale i zle strony.

    > Czy
    > musi wplacic gotowka taka sama kwote jaką otrzymal wychodzacy wspolnik?

    Nie. NIC nie musi wplacac.

    > czy jest mozliwosc przekazania w formie darowizny córce w.w. kwoty by
    miala
    > kwote na pokrycie tego wkladu? Napomkne iz chodzi o ok.40.000 pln.

    A po co? bu musiala placic podatek od darowizny ?

    > Prosze o pomoc!

    Dobrze byloby, gdyby Pan napial O CO wlasciwie chodzi.

    W kwestii rozliczen. z bylym wspolnikiem.

    Spolka cywilna "jako taka" nie ma majatku. majatek jest majatkiem wspolnikow
    na zasadach wspolwlasnosci . Wklad wspolnika moze byc wazny jedynie
    w sprawie ustalenia jego udzialu we wspolnym majatku.
    Udzial w zyskach NIE MUSI zalezec od proporcji udzialu.

    W kwestii rozliczenia z US-em.

    Na dzien zmiany proporcji udzialow (zakladam ze prowiadzicie KPiR)
    przyjecia nowego wspolnika lub zaprzestania dzialanosci
    nalezy sporzadzic SPIS wg tego spisu obliczycie zysklub strate rozliczycie
    sie.

    Boguslaw

  • 3. Data: 2003-01-03 01:54:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Jan 2003, Boguslaw Szostak wrote:
> [...]
    >+ > wkład + częsc majatku spolki odpowiadajacej jego procentowemu udzialowi.

    OK. A jak "wychodzący" zabiera swoją część ? ;)
    [...]
    >+ > Czy
    >+ > musi wplacic gotowka taka sama kwote jaką otrzymal wychodzacy wspolnik?
    >+
    >+ Nie. NIC nie musi wplacac.

    OK. To ile będzie mieć udziłu w spółce i skąd on się wziął ?

    [...]
> [...]
    >+ w sprawie ustalenia jego udzialu we wspolnym majatku.
    >+ Udzial w zyskach NIE MUSI zalezec od proporcji udzialu.

    Jak tam jest ? "Jeśli umowa nie stanowi inaczej to
    przyjmuje sią..." ? (nie, jakoś podobnie :))

> [...]
    >+ przyjecia nowego wspolnika lub zaprzestania dzialanosci
    >+ nalezy sporzadzic SPIS wg tego spisu obliczycie zysklub strate rozliczycie

    ...i z tego zdaje się wyjdzie wszystko to o czym Łukasz pisał:
    - wspólnikowi "coś się należy" (i będzie chętny na pieniądze)
    - córka musi *jakiś* majątek wprowadzić (prawda, wcale nie
    musi być tyle samo co poprzedni wspólnik miał - on swoje
    weźmie i pójdzie)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-01-03 10:41:12
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    jan.zabrze.pl...
    > [...]
    >
    > OK. A jak "wychodzący" zabiera swoją część ? ;)

    Chodzi o to, ze "swoja czesc" wychodzacego to inekoniecznie jest "wklad +
    ......"

    > [...]
    >
    > OK. To ile będzie mieć udziłu w spółce i skąd on się wziął ?

    Moze miec zlotowke - prawda ?
    Jesli chodzi o ew pozostalyc wspolnikow to pytajacy moze SAM we wlasnym
    imieniu
    wniesc ow "wklad ktory ubywa", to jest zalezne tylko od woli wspolnikow.

    > [...]
    >
    > Jak tam jest ? "Jeśli umowa nie stanowi inaczej to
    > przyjmuje sią..." ? (nie, jakoś podobnie :))

    No wlasnie. Moze stanowic inaczej.
    A po latach dzialnosci majatek spolkimze byc mniejszy niz wklad....
    (choc przy tej inflacji to malo prawdopodobne)

> [...]
    > - córka musi *jakiś* majątek wprowadzić (prawda, wcale nie
    > musi być tyle samo co poprzedni wspólnik miał - on swoje

    Prawda ?
    Glownie chodzi o to, ze nie ma potrzeby placic podatku od darowizny corce 20
    000 PLN,
    i o to, ze wspolnik ma wziac SWOJE a do tego trzeba zrobic spis towarow.

    > Pozdrowienia, Gotfryd

    Boguslaw