  • 1. Data: 2004-10-20 19:13:32
    Temat: zus- przekroczenie podstawy w 2003 r. - jar rozliczyć?
    Od: "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl>

    Witam.
    Do zakładu przyszło pismo z zus, że pracownik przekroczył "roczny limit
    składek" w listopadzie 2003. jest napisane od jakich kwot nie powinny być
    pobrane składki .
    Nie ma problemu ze zrobieniem korekty do ZUS. Ale zmienienie składek
    emeryt-rent wpłynie na składki na kasę chorych i co najgorsze na podatek.

    Mniej więcej tak rozumuję, że nadpłacone składki powinny być podstawą
    opodatkowania. (?)
    Czy jak już jakoś naliczę podatek to mam go potem wykazać w pit-4 ?

    Panie z US nie wiedziały a raczej wiedziały ale we dwie co innego. Jedna
    kazała zrobić korektę do pit 4 za listopad i grudzień 2003 i korektę do pit
    11 a druga kazała potrąconą zaliczkę wykazać w pit4 za miesiąc październik a
    kwotę dochodu ująć w pit-11 za rok 2004. Ta druga opcja wydaje mi się
    bardziej prawidłowa ale może ktoś znający się na rzeczy podpowie jak to
    zrobić?

    Nie chciałbym robić tak jak znajome "księgowe" które miały taki problem.

    --
    PawełJ

  • 2. Data: 2004-10-21 08:38:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Oct 2004, PawełJ wrote:
    [...]
    >+ Mniej więcej tak rozumuję, że nadpłacone składki powinny być podstawą
    >+ opodatkowania. (?)

    Uwaga: <dywagacja, nie porada>
    Kilkakroć rozpatrywaliśmy sprawę "jak zaliczać składki ZUS".
    Wyszło że dla społecznych w ustawie jest czarno na białym: liczy się
    "składki zapłacone". Czyli również zapłacone *niepotrzebnie*.
    I IMO dopiero w momencia jak ZUS ową składę zwróci, przeksięguje
    i zaliczy na rzecz innych zobowiązań lub tp - to przestanie ona
    być "zapłacona" i wejdzie do dochodu; w ustawie pewnikiem znajdzie
    się zapis szczegółowy że "zwrócone składki są przychodem" :)

    >+ Czy jak już jakoś naliczę podatek to mam go potem wykazać w pit-4 ?

    No a jak ? ;)
    Ale IM*H*O - dopiero *po zwrocie* (lub przeksięgowaniu) przez ZUS.
    Kiedy ZUS "zaliczył zwrot" ? :)

    >+ Panie z US nie wiedziały a raczej wiedziały ale we dwie co innego.

    ROTFL ! :)

    >+ Jedna
    >+ kazała zrobić korektę do pit 4 za listopad i grudzień 2003 i korektę do pit
    >+ 11

    Mi się nie widzi.

    >+ a druga kazała potrąconą zaliczkę wykazać w pit4 za miesiąc październik

    ...2004 ?

    >+ a kwotę dochodu ująć w pit-11 za rok 2004. Ta druga opcja wydaje mi się
    >+ bardziej prawidłowa

    Mi też :)

    >+ ale może ktoś znający się na rzeczy

    Ja się "nie znam na rzeczy" ! Tylko z ustawy tak mi wychodzi... że
    składki społeczne liczy się "zapłacone" (czytaj: bez względu na
    "słuszność zapłaty") zaś zdrowotne "zapłacone ZGODNIE Z PRZEPISAMI"
    czyli inaczej (wtedy rację miałaby pierwsza 'pani z US' !).

    >+ Nie chciałbym robić tak jak znajome "księgowe" które miały taki problem.

    ...a jak one robiły ?? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-10-21 13:33:57
    Od: "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl>

    > No a jak ? ;)
    > Ale IM*H*O - dopiero *po zwrocie* (lub przeksięgowaniu) przez ZUS.
    > Kiedy ZUS "zaliczył zwrot" ? :)
    ZUS uznał, że te składki są niesłusznie zapłacone. Należy zrobić korektę i
    samemu pomniejszyć przelew (za październik 2004) na FUS a dopłacić na
    zdrowotne (z odsetkami?)

    > ROTFL ! :)
    Stąd też moje pytanie na grupę, bo mam nadzieję że ktoś już taki temat
    przerabiał a tym paniom z us raczej nie wierzę.
    > ...2004 ?
    tak, ponieważ korekta będzie zrobiona w październiku 2004.

> [...]
    > "słuszność zapłaty") zaś zdrowotne "zapłacone ZGODNIE Z PRZEPISAMI"
    > czyli inaczej (wtedy rację miałaby pierwsza 'pani z US' !).
    Chociaż na dzień płacenia składek to było zapłacone zgodnie z przepisami.
    Przekroczenie progu nastapiło ponieważ pracownik pracował w dwóch zakładach.
    ZUS doliczył się dopiero w październiku, więc tym bardziej zakład nie mógł
    wiedzieć na bierząco.
    A ja dalej nie wiem jak to zrobić. Co w takim razie z tym zdrowotnym? Bo z
    tego mi wynika, że przez zdrowotne to jednak ta pierwsza pani z us miała
    duzo racji...

    > ...a jak one robiły ?? :)
    "Najprostszym sposobem jest pominięcie problemu. Jeżeli ZUS pisze, że
    zostały przekroczone składki na społeczne to nie ma potrzeby ruszania
    zdrowotnego. Ani tym bardziej podatku - bo przecież skarbowy nic nie mówi że
    jest źle. Nie ma też potrzeby wypłacania człowiekowi kwoty bo to mała kwota.
    W księgowości mozna pomniejszyć składki zakładowe a nie pracownicze 9inne
    paragrafy w księgowości budżetowej)."
    To jest właśnie sposób rozliczania przez księgową.

    --
    PawełJ

  • 4. Data: 2004-10-21 20:41:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Oct 2004, PawełJ wrote:
    [...]
> [...]
    >+ samemu pomniejszyć przelew (za październik 2004) na FUS a dopłacić na

    Patrz niżej...
    [...]
    >+ > >+ a druga kazała potrąconą zaliczkę wykazać w pit4 za miesiąc październik
    >+ > ...2004 ?
    >+ tak, ponieważ korekta będzie zrobiona w październiku 2004.

    IMO OK.

    >+ > Ja się "nie znam na rzeczy" ! Tylko z ustawy tak mi wychodzi...

    Zastrzegę raz jeszcze: nie jestem doradzcą.
    Nie jestem księgowym.
    Nie mam pracowników.
    Ale z pensjami mającymi "poślizg" rzędu półtorej roku miałem do
    czynienia :] (jeszcze jako pracownik) i (w sumie PÓŹNIEJ, przy
    okazji DG) pozaglądałem tu i ówdzie. Traktuj moje uwagi jako
    podstawę do dyskusji :)

> [...]
    >+ > czyli inaczej (wtedy rację miałaby pierwsza 'pani z US' !).
    >+ Chociaż na dzień płacenia składek to było zapłacone zgodnie z przepisami.

    IMHO - bez znaczenia :)
    [...]
    >+ A ja dalej nie wiem jak to zrobić. Co w takim razie z tym zdrowotnym? Bo z
    >+ tego mi wynika, że przez zdrowotne to jednak ta pierwsza pani z us miała
    >+ duzo racji...

    IMO - nie miała.
    JAKBYŚ miał źle wyliczone zdrowotne - to by MIAŁA rację.
    Ale zdrowotne było wyliczone PRAWIDŁOWO !
    Od NIEPRAWIDŁOWO zapłaconej składki społecznej, ale społeczne się
    zalicza do PIT (IMO) *bez* względu na prawidłowość :)

    Załóżmy: wpłaca prowadzący DG z zaskoczenia :] ZUSowi w listopadzie ;)
    4680,01 zł (bo mu się jedno zero za dużo wpisało :>) Zasada (patrząc
    w ustawę) "odliczania zapłaconych" mi wyglada na identyczną jak
    dla pracownika.
    No i podatnik wykazuje przychód, koszty, wychodzi dochód.
    Od dochodu podatnik spokojnie odejmuje ZAPŁACONĄ (zauważył już !)
    skladkę społeczną...
    I *dalej* liczy !
    Dalsze obliczenia *są poprawne*, przecież wziął *prawidłową* wartość
    składki *liczącej się dla PIT* !

    No i wychodzi mu "zdrowotne". Zaniżone. Nie szkodzi - ale W TYM
    MOMENCIE jest ono prawidłowe ! IMO :) Tak samo zresztą jak
    podatek :)
    ...a... wróć. Już wiem (dopisuję później): NIE WIEM jak zapisano
    algorytm liczenia składki zdrowotnej dla pracownika. Szczerze
    mówiąc... nie zabiorę się za szukanie :| To by rzeczywiście
    wypadało sprawdzić: co jest PODSTAWĄ (ale literalnie zapisaną !)
    "zdrowotnego pracowniczego"...

    [...to niżej przy założeniu że zdrowotne JEST prawidłowe...]
    Podatnik łapie się za głowę, pisze do ZUS, ZUS zwraca albo każe
    obniżyć inna wpłatę (przeksięgowuje) - i IMO *w tym momencie*
    dopiero pojawia się korekta składki (a choćby i "na minus" :]),
    dochód do opodatkowania ROŚNIE, zdrowotne ROŚNIE i to *zawyżone*
    (względem "normalnej") składki) jest *również* prawidłowe !

    Kto przeciw ?

> [...]
    >+ zdrowotnego. Ani tym bardziej podatku - bo przecież skarbowy nic nie mówi że

    Bo IMO *jeszcze* nie jest źle. Do momentu korekty ZUS :)

    >+ Nie ma też potrzeby wypłacania człowiekowi kwoty bo to mała kwota.

    Hm... zależy ile zarabia i jak długo jest nad limitem...
    I nie zgadzam się że "nie ma potrzeby" - przecież ma do tej
    kwoty prawo... !
    Ale już rozumiem jak działa mechanizm: "człowiek nie zauważy" :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-10-22 05:04:58
    Od: "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl>

    Tobie coś wychodzi z przepisów a mi z logiki (tylko czasem ciężko się jej
    doszukać)

> [...]
    > czynienia :] (jeszcze jako pracownik) i (w sumie PÓŹNIEJ, przy
    > okazji DG) pozaglądałem tu i ówdzie. Traktuj moje uwagi jako
    Ja jestem informatykiem, który został poproszony przez klienta o
    wprowadzenie tej korekty do programu płatnik i płace, gdyż dla tego
    użytkownika ten problem (wg niej techniczny a nie merytoryczny) jest zbyt
    ciężki.
    > Kto przeciw ?
    No ja to muszę sobie na spokojnie przemyśleć.

    > Hm... zależy ile zarabia i jak długo jest nad limitem...
    Skoro ów limit przekroczył czyli musiał łącznie w kilku zakładach zarobić
    trochę ponad 60 tys zł. Co dla księgowej, która ma to wyprostować a rocznie
    zarobi mniej niz 30 tys to jest spora kwota. A w tym wypadku chodzi o
    przekroczenie podstawy rzędu 3 tys zł. (różnicy "na rękę" jeszcze nie
    liczyłem)
    > I nie zgadzam się że "nie ma potrzeby" - przecież ma do tej
    > kwoty prawo... !
    No mi też się tak wydaje, dlatego chcę to policzyć prawidłowo dla ZUS, US i
    pracownika.

    --
    PawełJ

  • 6. Data: 2004-10-22 08:33:25
    Od: "L." <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:cla4dl$jtg$1@news.onet.pl...

> [...]
    > liczyłem)
    > No mi też się tak wydaje, dlatego chcę to policzyć prawidłowo dla ZUS, US

    a wiec w programie płacowym nalezy ująć tę kwotę podstawy przekroczenia i na
    nowo obliczyc zus i podatek. złozyc korektę do zus z indentyfikatorem
    wyzszym np. 02
    jednak nalezy ustalic wysokosc wynagrodzenia w obu zakładach pracy, bo
    przekroczenie podstawy liczy sie co do dnia, a nie miesiąca.

    i jesli chcesz, to podaj te kwoty wynagrodzenia a szybko wylicze jak to ma
    byc w zus, pit.

  • 7. Data: 2004-10-23 05:21:21
    Od: "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl>

    > a wiec w programie płacowym nalezy ująć tę kwotę podstawy przekroczenia i
    na
    Jako co ma to być ujęte? Podstawa do ZUS i opodatkowania czy tylko
    opodatkowania?
    Pracownik teraz ma 19% podatku a w tamtym roku miał 30%.
    > nowo obliczyc zus i podatek. złozyc korektę do zus z indentyfikatorem
    > wyzszym np. 02
    Do ZUS wiem. Nie wiem co z US
    > jednak nalezy ustalic wysokosc wynagrodzenia w obu zakładach pracy, bo
    > przekroczenie podstawy liczy sie co do dnia, a nie miesiąca.
    Co do kwoty a nie co do dnia, ponieważ nie wykazuje się przekroczenia na rsa
    tak jak kiedyś.
    Kwota jest znana, ponieważ ZUS ją wyliczył i podał do zakładów. Swoją drogą
    ten pracownik ma pretensje do ZUS, że poinformował o wysokości zarobków w
    drugim zakładzie.
    W temacie programów to nie ma sprawy. Poradze sobie. Ale w temacie przepisów
    miałem ( i mam nadal)niejasności.

    > i jesli chcesz, to podaj te kwoty wynagrodzenia a szybko wylicze jak to ma
    > byc w zus, pit.
    Bardzo chętnie, ale nie znam dokładnej kwoty. Natomiast jest to ok 1200 zł,
    więc możesz policzyć dla takiej wartości a ja sobie sprawdzę co by mi
    wyszło.
    Ale nie jest to typowy składnik płacowy. Bo wg mnie jest to podstawa
    opodatkowania (30%) i podstawa zdrowotnego.

    --
    PawełJ