    From: "Fugazi" <f...@i...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: zwolnienie z VAT
    Date: Tue, 25 Mar 2003 18:26:58 +0100

    Witam
    Zalozylem jednoosobowa dzialalnosc - uslugi informatyczne i mam spory klopot
    z tym czy powinienem przystapic do VAT. Teoretycznie na informacji w US
    mowia ze nie ma takiej potrzeby, ze moge byc zwolniony. Ale z drugiej strony
    znajomy ksiegowy stanowczo mnie namawia na to ze jednak dla spokoju
    powinienem wejsc w VAT poniewaz:

    Art. 14 ust. 10 ustawy VAT:
    Zwolnień [...] nie stosuje się do [...] podatników świadczących [...] usługi
    w zakresie doradztwa i rzeczoznawstwa ...

    No i wlasnie problem w tym doradztwie. Po pierwsze gdy wybieralem
    klasyfikacje dla otrzymania nr REGON wybralem "dzialalnosc w zakresie
    oprogramowania" wg PKD 7220Z, okazalo sie ze wg EKD tytul tej pozycji brzmi:
    "doradztwo w zakresie oprogramowania i dostarczanie oprogramowania". Juz wg
    mnie to kwalifikuje mnie pod doradztwo , a to wg mnie i powyzszego cytatu
    kwalifikuje do VAT.
    Wspomniany znajomy przytacza mi dodatkowo rozne historie poparte wyrokami
    NSA, w ktorych ktos kto nie placil VAT zostal poproszony o szczegolowo
    opisanie przebiegu zlecenia/czynnosci/uslugi i dowiedziono mu ze w pewnym
    momencie wykonywal czynnosci majace status doradztwa (np. w prowadzac biuro
    rachunkowe doradzal komus jaki rodzaj opodatkowania bylby dla niego
    najlepszy), wiec powinien byc VATmanem - co spowodowalo koniecznosc
    wyrownywania porachunkow z US dwa lata do tylu.

    Moglbym napisac do naczelnika US z zapytaniem, z moim punktem widzenia na
    sprawe. Ale znajomy stwierdzil ze takie zapytanie i odpowiedz/opinia nie ma
    zadnej mocy prawnej i wcale nie gwarantuje mi braku ewentualnych klopotow.
    To wogole jest dla mnie absurd, ale w jego firmie podobno mieli opinie z
    min.fin. i przegrali.

    Nie chce ryzykowac i za wszelka cene nie chce unikac VAT, ale niektorzy
    mowia ze jak sie da to na poczatku lepiej ominac VAT. (nie bede mial
    wielkich obrotow - dodatkowa dzialalnosc mysle ze nie wiecej jak 10 tys PLN
    rocznie , koszty tez niewielkie)

    Czy ktos moze przytoczyc swoja opinie w tej sprawie?

    Fugazi
    f...@i...com