  • 1. Data: 2003-06-19 18:04:25
    Temat: Cło na komputery
    Od: "ansuz" <a...@t...pl>

    Witam
    Interesuje mnie jakie cło na komputery i części komputerowe jest
    obowiązujące w polskim prawie. Ile można wwieźć do kraju (za jaką kwotę)
    sprzętu?
    Jestem kompletnym laikiem jeśli chodzi o cła więc proszę o "łopatologiczne"
    wyjaśnienie, lub chociaż podanie stron www.
    Z góry dziękuję za wszelką pomoc

    --
    pozdrawiam
    Michał Piasecki

  • 2. Data: 2003-06-20 07:31:17
    Temat: Re: Cło na komputery
    Od: Dawid <d...@w...pl>

    Czołem,
    Wprawdzie nigdy nie zajmowalem sie importem komputerow ale ogolnie moge
    podac o co chodzi. Generalnie w tafyfie celnej podzespoly komputerowe nie
    sa traktowane lacznie wiec poszczegolne czesci moga miec rozne stawki,
    ale sprawdzilem kilka przykladowo i w tych przypadkach byly one
    jednakowe. Istotna sprawa dla stawki jest kraj pochodzenia towaru,
    istnieje kilka "rodzajow" cla, przede wszystkim stawka konwencyjna i
    autonomiczna. Co do sprawdzonych przeze mnie podzespolow konwencyjna byla
    zerowa a autonomiczna wynosila 40%. Mysle ze w wiekszosci przypadkow
    bedzie to konwencyjna. Mozesz to sprawdzic w taryfie celnej, np. na
    www.celsped.pl/taryfacelna. W tym serwisie znajdziesz tez blizsze
    informacje o rodzajach stawek, o tym, jakich krajow jaka dotyczy itd.
    Wazna rzecz: "kraj pochodzenia" to nie kraj, z jakiego sprowadzasz towar,
    ale w jakim został on wyprodukowany (jesli sprowadzasz z Niemiec
    procesory zrobione w Tajlandii, to zastosowane beda stawki jakie
    obowiazuja w handlu z Tajlandia). Wiele krajow dalekiego wschodu korzysta
    ze stawek preferencyjnych. Zeby skorzystac z tych stawek bardzo wazne
    jest udokumentowanie pochodzenia towaru, dla krajow wschodnich jest to
    dokument "Form A". Osobiscie nigdy nie mialem z nim do czynienia wiec nie
    chcialbym Cie wprowadzic w blad co do szczegolow (np. przy imporcie z
    krajow UE istnieje analogiczny dokument EUR1, ktory jednak moze byc
    zastapiony odpowiednia deklaracja o pochodzeniu na fakturze; nie wiem czy
    przy Form A jest podobnie). Trzeba zadbac o jego otrzymanie. Strzez sie
    deklarowania w Urzedzie Celnym stawki preferencyjnej jesli nie masz
    odpowiedniego swiadectwa pochodzenia bo wowczas dowala Ci takie clo ze do
    konca zycia sie nie wyplacisz:). Dodam jeszcze ze komputery i podzespoly
    komputerowe w taryfie celnej znajduja sie w dziale 84, no i nazwy nie sa
    takie oczysiste, np. komputer nalezy klasyfikowac jako "maszyne do
    automatycznego przetwarzania danych". Powodzenia!
    Pozdrawiam.
    Dawid