  • 1. Data: 2007-12-06 10:55:42
    Temat: DG - składka na Fundusz Pracy
    Od: "ostryga" <z...@v...pl>

    Witam,
    Mam pytanie. Czy składkę na Fundusz Pracy, w przypadku osoby prowadzącej
    nieulgową DG:
    1) traktujemy jako koszt uzyskania przychodu - w związku z tym wpisujemy ją
    do księgi przychodów-rozchodów
    2) nie wpisujemy jej do księgi i traktujemy jak składki na ubezpieczenie
    społeczne (sumujemy kwoty w odpowiednim polu formularza PIT)
    Obie opcje dają takie same kwoty podatku do wyliczenia, ale pozostają inne
    zapisy w dokumentach.

    Wg tego co można przeczytac na www.twoja-firma.pl,
    składka na Fundusz Pracy stanowi koszt uzyskania przychodu z działalności
    gospodarczej - jednak słyszałam różne opinie na ten temat.

    A jakie sa wasze?
    Będę wdzięczna za pomoc.

    pozdr
    o.

  • 2. Data: 2007-12-06 11:09:53
    Temat: Re: DG - składka na Fundusz Pracy
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 06 Dec 2007 11:55:42 +0100, ostryga napisał(a):

> [...]
    > 2) nie wpisujemy jej do księgi i traktujemy jak składki na ubezpieczenie
    > społeczne (sumujemy kwoty w odpowiednim polu formularza PIT)

    Tylko 1)

  • 3. Data: 2007-12-06 11:49:11
    Od: "ostryga" <z...@v...pl>

    > Tylko 1)

    dzięki.
    gdziejest to konkretnie zapisane? ustawa itp?

    pozdr.
    o.

    własnie miałam małą awarię komputera i była chwila grozy bo zdałam sobie
    sprawę,
    że mogłam utracić najcenniejszy plik na komputerze -
    Excel gdzie mam wszystkie wyliczenia co do zusu i podatków.
    Ta strata byłaby bardzo brzemienna w skutki. ;)
    Więc szybciutko tego Excela kopiuję.
    :)

    pozdr
    o.

  • 4. Data: 2007-12-06 11:56:18
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 06 Dec 2007 12:49:11 +0100, ostryga napisał(a):

    > gdziejest to konkretnie zapisane? ustawa itp?

    Ustawa o podatku dochodowym od soób fizycznych.
    Art. 26. 1.
    Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c
    oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1,
    2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu
    kwot:
    2) składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie
    ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.)
    a) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia
    emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim
    współpracujących,
    b) potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków
    podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody
    określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób
    określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego
    opodatkowaniu

    składki na Fundusz Pracy nie są określone w ustawie o której mowa w
    podanym wyżej pkt 2)

  • 5. Data: 2007-12-06 12:05:57
    Od: "ostryga" <z...@v...pl>

> [...]
    > opodatkowaniu
    >
    > składki na Fundusz Pracy nie są określone w ustawie o której mowa w

    Dzieki.
    Cytowany fragment odsyła do wielu innych przepisów, więc by to zrozumieć,
    muszę i tak zajrzeć do ustawy.
    Albo uwierze ci na słowo, jesli nie będzie mi się chciało analizowac U o
    pod. doch. od os. fiz.
    :)

    pozdr.
    o.

  • 6. Data: 2007-12-06 12:20:07
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    jureq wrote:

    > Ustawa o podatku dochodowym od soób fizycznych.
    > Art. 26. 1.
    > składki na Fundusz Pracy nie są określone w ustawie o której mowa w
    > podanym wyżej pkt 2)

    Czyli podałeś przykład, że nie mogą być odliczone :-)
    Składki na FP są wymienione w art 23----> któryś podpunkt się zaczyna, że
    nie są
    kosztem składki na ubezp społeczne i fundusz pracy od jakichś tam nagród itd
    czyli normalne składki są kosztem

  • 7. Data: 2007-12-06 12:40:07
    Od: "ostryga" <z...@v...pl>

> [...]
    > nie są
    > kosztem składki na ubezp społeczne i fundusz pracy od jakichś tam nagród

    zaraz zaraz, więc jak to w końcu jest? :))

    pozdr
    o.

  • 8. Data: 2007-12-06 12:43:16
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 06 Dec 2007 13:20:07 +0100, cef napisał(a):

> [...]
    > nie są
    > kosztem składki na ubezp społeczne i fundusz pracy od jakichś tam nagród itd

    Nie mieszaj. To, że składki są kosztem wynika wprost z art 22.1

    Art 22.1 Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu
    osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła
    przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

    A ten bardzo rzadki wypadek składek gdy składki FP nie są kosztem napewno
    nie może dotyczyć prowadzącego indywidualną DG.

  • 9. Data: 2007-12-06 18:12:25
    Od: "ostryga" <z...@v...pl>

> [...]
    > nie są
    > kosztem składki na ubezp społeczne i fundusz pracy od jakichś tam nagród

    To jak to w końcu jest?
    Już się zgubiłam. :)
    Jak to robicie, ci którzy prowadzicie DG?

    pozdr
    o.

  • 10. Data: 2007-12-06 20:12:52
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    jureq wrote:

    > Nie mieszaj. To, że składki są kosztem wynika wprost z art 22.1

    Obaj podaliśmy najgłupsze z możliwych artykuły :-)
    Ten (22.1) będzie wystarczający.