    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Czy PPK jest waloryzowane?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Tue, 24 May 2022 13:13:43 +0200

    On Tue, 24 May 2022 12:33:25 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Jestem wystarczająco stary, żeby pamiętać jak mówiono o OFE w 1998
    > roku. Też kłamano, że są to pieniądze obywatela i są całkowicie
    > bezpiecznie i absolutnie nigdy państwo nie wyciągnie ręki po nie.

    No, akurat tego ostatniego to nie pamietam, ale moze i bylo.

    Tak tylko patrze, ze ustawa to z sierpnia 1997, czyli koncowka SLD,
    ale kolejny rzad AWS nie skasowal ustawy.

    W AWS wchodzila UW, a Tusk zostal wtedy senatorem UW :-)

    > Pamiętam również jaki był rzeczywisty cel OFE - pokrycie długu
    > publicznego w obligacjach.

    No nie wiem, bo co by to dało?

    > Stąd ustawowy zapis o obowiązkowym kupnie
    > obligacji. Później ten wykup traktowano jako argument za zagarnięciem

    A nie wiem - na poczatku byl chyba nieduzy procent, potem wiekszy.

    > OFE, pomimo tego, że wystarczyło zmienić ustawę, żeby obowiązku
    > inwestowania w obligacje nie było. Ale przyszedł czas wykupu obligacji
    > a nie było na to pieniędzy. Stąd zagarnięcie OFE.

    A gdzie tam - przeciez normalne jest, ze na wykup obligacji nas nie
    stac, wiec sie "roluje" czyli emituje następne i splaca stare.
    Z OFE szczegolnie łatwo - skoro muszą miec ustawowy procent,
    to nawet nie trzeba nic zmieniac - sami kupia nowe :-)

    Po pierwsze - przez lata obligacje byly dosc dobrą inwestycją, i nawet
    bez przymusu OFE by je kupily. Zobacz po zmianach - wpisali zakaz
    kupowania obligacji, ciekawe czemu.

    Po drugie - rzady sie cos przeliczyly - tylko 30% skladki emerytalnej
    szło przez OFE, 7% podstawy o ile mnie skleroza nie myli,
    a to juz wystarczylo do upadku budzetu - tzn musial finansowac bieżące
    wyplaty emerytur, a wplywalo tylko 70%, reszta szla z zadluzenia,
    czyli emisji nowych obligacji, ktore musialy kupic OFE, i mogloby sie
    tak dlugo krecic ... tylko sie zblizylismy do granic dopuszczalnego
    zadluzenia, 60% PKB czy jakos tak.
    Pstryk i nie ma zadluzenia :-)

    Po trzecie ... banki/OFE dostawały naszą częsc skladki, kupowaly
    obligacje, czesto nawet przymusowo, i braly za to 4 do 10% mojej
    składki, za "zarządzanie". Gdzie tu sens, gdzie logika ?

    > Nie wierzę i nie uwierzę żadnemu ministrowi, który będzie kłamał, że
    > jakiekolwiek środki zabierane nam przez państwo do mnie jeszcze
    > należą.

    A wczesniej należały?

    Masz dwie nadzieje:
    -ze dostaniesz emeryture,
    -ze bilety NBP będą jeszcze cos warte :-)

    J.