  • 1. Data: 2022-05-24 07:46:44
    Temat: Czy PPK jest waloryzowane?
    Od: marios <d...@f...gd>

    W 2018r nie znalazłem zapisów w projekcie - tylko coś mętnie o
    zarządzaniu przez jakieś fundusze.

    Mam własną DG, to i nie jestem zorientowany, pytam z ciekawości czy
    znowu wyszło jakieś OFE-bis

  • 2. Data: 2022-05-24 07:54:26
    Temat: Re: Czy PPK jest waloryzowane?
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 24.05.2022 o 07:46, marios napisał:

    > W 2018r nie znalazłem zapisów w projekcie - tylko coś mętnie o
    > zarządzaniu przez jakieś fundusze.
    >
    > Mam własną DG, to i nie jestem zorientowany, pytam z ciekawości czy
    > znowu wyszło jakieś OFE-bis

    Waloryzowane jest tak, jak rosną / maleją kupione akcje i jakie
    zabezpieczenie jest w obligacjach. Tak działają podobne systemy...

    Czy wyjdzie OFE- bis, to zależy czy uda się rządowi znowu ukraść kasę z
    tych funduszy.

    --
    http://zrzeda.pl

  • 3. Data: 2022-05-24 08:35:46
    Od: marios <d...@f...gd>

> [...]
    > zabezpieczenie jest w obligacjach. Tak działają podobne systemy...
    >
    > Czy wyjdzie OFE- bis, to zależy czy uda się rządowi znowu ukraść kasę z

    To jakoś widać na tych kontach, czy za 30 lat się okaże?

    Straty na "upadających akcjach" nie są jakoś wyrównywane?

    Czyli mam inwestować w odpowiedni fundusz -z tego co rozumiem mogę
    wybierać i zmieniać jakieś tam x-enerali na coś innego.

    Wychodzi mi z tego że mam "grać na giełdzie" - tylko w trochę inny,
    uproszczony sposób - miedzy tymi funduszami, jeżeli pozostawię sprawę
    na lata bez nadzoru, to mogę obudzić się z ręką w nocniku.

    W sumie "ukraść" to bez znaczenia - czy rządowi - jeżeli siła nabywcza
    "oszczędności" rok do roku spada o 100% (w budowlance to chyba z 200%),
    to mało mnie interesuje kto - widzę że jestem grabiony i tyle.

  • 4. Data: 2022-05-24 08:53:02
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 24.05.2022 o 08:35, marios napisał:

    > To jakoś widać na tych kontach, czy za 30 lat się okaże?
    >
    > Straty na "upadających akcjach" nie są jakoś wyrównywane?

    nie - taki urok funduszy inwestycyjnych. W OFE było choć wyrównanie do
    pozostałych funduszy, jeśli któryś odstawał w dół.

    > Czyli mam inwestować w odpowiedni fundusz  -z tego co rozumiem mogę
    > wybierać i zmieniać jakieś tam x-enerali na coś innego.

    w zasadzie to pracodawca wybiera za ciebie fundusz, Ty możesz najwyżej
    wybrać rodzaj funduszu

    > Wychodzi mi z tego że mam "grać na giełdzie" - tylko w trochę inny,
    > uproszczony sposób -  miedzy tymi funduszami, jeżeli pozostawię sprawę
    > na lata bez nadzoru, to mogę obudzić się z ręką w nocniku.

    i tak jest lepiej niż w ZUS-ie, bo przynajmniej masz szansę... no ale...
    Tak wyglądają właśnie systemy kapitałowe i dobrze stworzony, pozwalający
    na dywersyfikację ryzyka system byłby dobrą odpowiedzią na to jak będzie
    się zmieniać świat pod względem technologii.

    > W sumie "ukraść" to bez znaczenia - czy rządowi - jeżeli siła nabywcza
    > "oszczędności" rok do roku spada o 100% (w budowlance to chyba z 200%),
    > to mało mnie interesuje kto - widzę że jestem grabiony i tyle.

    cóż, jeśli pozwala się właśnie ukraść rządowi pieniądze po to by ten
    mógł zaciągnąć większe zobowiązania (na tym polegała sztuczka PO), które
    później zostały przeznaczone przez PiS na rozdawnictwo - tak więc
    drukowanie pustego pieniądza, to pojawia się w końcu inflacja... To są
    podstawy ekonomii.

    --
    http://zrzeda.pl

  • 5. Data: 2022-05-24 09:18:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello marios,

    Tuesday, May 24, 2022, 8:35:46 AM, you wrote:

    [...]

    > W sumie "ukraść" to bez znaczenia - czy rządowi - jeżeli siła nabywcza
    > "oszczędności" rok do roku spada o 100% (w budowlance to chyba z 200%),
    > to mało mnie interesuje kto - widzę że jestem grabiony i tyle.

    Na litość! Jak coś może spaść o 100 czy 200%? Spadek o 100% oznacza
    spadek do zera. Spadek o 200% oznacza wartość ujemną!

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2022-05-24 12:25:01
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-05-24, Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> wrote:

    [...]

    > Czy wyjdzie OFE- bis, to zależy czy uda się rządowi znowu ukraść kasę z
    > tych funduszy.

    Nudny jest ten mit.
    Tak samo mogą "ukraść" z IKE/IKZE/TFI/kont maklerskich czy zwykłych rachunków.
    To obowatel dysponuje tymi środkami (w przeciwieństwie do OFE).

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 7. Data: 2022-05-24 12:29:43
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-05-24, Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> wrote:

    [...]

    > nie - taki urok funduszy inwestycyjnych. W OFE było choć wyrównanie do
    > pozostałych funduszy, jeśli któryś odstawał w dół.

    Oczywiście że widać.
    Fundusze udostępniają notowania swoich jednostek (a to te jednostki się
    kupuje).

    > w zasadzie to pracodawca wybiera za ciebie fundusz, Ty możesz najwyżej
    > wybrać rodzaj funduszu

    I dodaje grube procenty :)

    > i tak jest lepiej niż w ZUS-ie, bo przynajmniej masz szansę...

    ZUS jest waloryzowany.
    Efektywność OFE i ZUS jest podobna, tzn. OFE +/- dążą do efektywności
    oferowanej przez szeroki rynek (WIG), ZUS ma podobnie z racji
    waloryzacji.

> [...]
    > później zostały przeznaczone przez PiS na rozdawnictwo - tak więc
    > drukowanie pustego pieniądza, to pojawia się w końcu inflacja... To są

    W jednym akapicie umieszczasz jakieś mity i okraszasz to informacją że
    to są "podstawy ekonomii". No jezu :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 8. Data: 2022-05-24 12:30:37
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 24.05.2022 o 12:25, Wojciech Bancer napisał:
> [...]
    > Tak samo mogą "ukraść" z IKE/IKZE/TFI/kont maklerskich czy zwykłych rachunków.
    > To obowatel dysponuje tymi środkami (w przeciwieństwie do OFE).

    Mogą, tyle, że jedne zabiera się łatwiej, inne trudniej. Najpierw sięga
    się po to, co zabiera się łatwiej, a nie mamy w zasadzie żadnych
    narzędzi do obrony.

    Takim narzędziem - bardzo skutecznym mogli być funkcjonariusze, niestety
    za sprawą Millera, zostali wyłączeni z powszechnego systemu...O prawnych
    również nie ma co mówić, specustawy pozwalają zaś na działania poza
    prawem...
    --
    http://zrzeda.pl

  • 9. Data: 2022-05-24 12:33:25
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Wojciech,

    Tuesday, May 24, 2022, 12:25:01 PM, you wrote:

    > Nudny jest ten mit.
    > Tak samo mogą "ukraść" z IKE/IKZE/TFI/kont maklerskich czy zwykłych rachunków.
    > To obowatel dysponuje tymi środkami (w przeciwieństwie do OFE).

    Jestem wystarczająco stary, żeby pamiętać jak mówiono o OFE w 1998
    roku. Też kłamano, że są to pieniądze obywatela i są całkowicie
    bezpiecznie i absolutnie nigdy państwo nie wyciągnie ręki po nie.

    Pamiętam również jaki był rzeczywisty cel OFE - pokrycie długu
    publicznego w obligacjach. Stąd ustawowy zapis o obowiązkowym kupnie
    obligacji. Później ten wykup traktowano jako argument za zagarnięciem
    OFE, pomimo tego, że wystarczyło zmienić ustawę, żeby obowiązku
    inwestowania w obligacje nie było. Ale przyszedł czas wykupu obligacji
    a nie było na to pieniędzy. Stąd zagarnięcie OFE.

    Nie wierzę i nie uwierzę żadnemu ministrowi, który będzie kłamał, że
    jakiekolwiek środki zabierane nam przez państwo do mnie jeszcze
    należą.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2022-05-24 13:13:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 24 May 2022 12:33:25 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Jestem wystarczająco stary, żeby pamiętać jak mówiono o OFE w 1998
    > roku. Też kłamano, że są to pieniądze obywatela i są całkowicie
    > bezpiecznie i absolutnie nigdy państwo nie wyciągnie ręki po nie.

    No, akurat tego ostatniego to nie pamietam, ale moze i bylo.

    Tak tylko patrze, ze ustawa to z sierpnia 1997, czyli koncowka SLD,
    ale kolejny rzad AWS nie skasowal ustawy.

    W AWS wchodzila UW, a Tusk zostal wtedy senatorem UW :-)

    > Pamiętam również jaki był rzeczywisty cel OFE - pokrycie długu
    > publicznego w obligacjach.

    No nie wiem, bo co by to dało?

    > Stąd ustawowy zapis o obowiązkowym kupnie
    > obligacji. Później ten wykup traktowano jako argument za zagarnięciem

    A nie wiem - na poczatku byl chyba nieduzy procent, potem wiekszy.

    > OFE, pomimo tego, że wystarczyło zmienić ustawę, żeby obowiązku
    > inwestowania w obligacje nie było. Ale przyszedł czas wykupu obligacji
    > a nie było na to pieniędzy. Stąd zagarnięcie OFE.

    A gdzie tam - przeciez normalne jest, ze na wykup obligacji nas nie
    stac, wiec sie "roluje" czyli emituje następne i splaca stare.
    Z OFE szczegolnie łatwo - skoro muszą miec ustawowy procent,
    to nawet nie trzeba nic zmieniac - sami kupia nowe :-)

    Po pierwsze - przez lata obligacje byly dosc dobrą inwestycją, i nawet
    bez przymusu OFE by je kupily. Zobacz po zmianach - wpisali zakaz
    kupowania obligacji, ciekawe czemu.

    Po drugie - rzady sie cos przeliczyly - tylko 30% skladki emerytalnej
    szło przez OFE, 7% podstawy o ile mnie skleroza nie myli,
    a to juz wystarczylo do upadku budzetu - tzn musial finansowac bieżące
    wyplaty emerytur, a wplywalo tylko 70%, reszta szla z zadluzenia,
    czyli emisji nowych obligacji, ktore musialy kupic OFE, i mogloby sie
    tak dlugo krecic ... tylko sie zblizylismy do granic dopuszczalnego
    zadluzenia, 60% PKB czy jakos tak.
    Pstryk i nie ma zadluzenia :-)

    Po trzecie ... banki/OFE dostawały naszą częsc skladki, kupowaly
    obligacje, czesto nawet przymusowo, i braly za to 4 do 10% mojej
    składki, za "zarządzanie". Gdzie tu sens, gdzie logika ?

    > Nie wierzę i nie uwierzę żadnemu ministrowi, który będzie kłamał, że
    > jakiekolwiek środki zabierane nam przez państwo do mnie jeszcze
    > należą.

    A wczesniej należały?

    Masz dwie nadzieje:
    -ze dostaniesz emeryture,
    -ze bilety NBP będą jeszcze cos warte :-)

    J.