    From: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy PPK jest waloryzowane?
    Date: Tue, 24 May 2022 13:32:07 +0200

    W dniu 24.05.2022 o 13:13, J.F napisał:

    > No, akurat tego ostatniego to nie pamietam, ale moze i bylo.
    >
    > Tak tylko patrze, ze ustawa to z sierpnia 1997, czyli koncowka SLD,
    > ale kolejny rzad AWS nie skasowal ustawy.
    >
    > W AWS wchodzila UW, a Tusk zostal wtedy senatorem UW :-)

    > No nie wiem, bo co by to dało?

    zmuszanie wykupywania obligacji (które fundusze i tak muszą miec w
    swoich portfelach), pozwalają na to, że można je słabiej oprocentować,
    bo mamy pewny zbyt. Więc rzeczywiście obniżało to koszt pieniądza w
    zamian za to ograniczało ilość pieniądza, którą można pożyczyć. Dlatego
    dla niektórych wydający się zabieg jako rozsądny - przeniesienie części
    obligacyjnej spowodowało, że zadłużać można na większe pieniądze (dług w
    ZUS-ie nie jest liczony jako blokujący cokolwiek) Więc teraz zadłużają
    nas bardziej i płacąc za to drożej niż mogłoby być przy OFE.

    > A gdzie tam - przeciez normalne jest, ze na wykup obligacji nas nie
    > stac, wiec sie "roluje" czyli emituje następne i splaca stare.
    > Z OFE szczegolnie łatwo - skoro muszą miec ustawowy procent,
    > to nawet nie trzeba nic zmieniac - sami kupia nowe :-)

    Problem to fakt, że doszli do konstytucyjnego progu i nie mogli za
    bardzo dalej rolować... Przeniesione zobowiązanie do ZUS-u przestało być
    liczone, więc o tą kwotę można zadłużać bardziej.

    > Po pierwsze - przez lata obligacje byly dosc dobrą inwestycją, i nawet
    > bez przymusu OFE by je kupily. Zobacz po zmianach - wpisali zakaz
    > kupowania obligacji, ciekawe czemu.

    Obligacje są nieodłączną częścią funduszy inwestycyjnych, kwestia jest
    ilości oraz co najważniejsze dywersyfikacji - więc można kupować nie
    tylko obligacje emitowanych przez nasz kraj...

    > Po drugie - rzady sie cos przeliczyly - tylko 30% skladki emerytalnej
    > szło przez OFE, 7% podstawy o ile mnie skleroza nie myli,
    > a to juz wystarczylo do upadku budzetu - tzn musial finansowac bieżące
    > wyplaty emerytur, a wplywalo tylko 70%, reszta szla z zadluzenia,
    > czyli emisji nowych obligacji, ktore musialy kupic OFE, i mogloby sie
    > tak dlugo krecic ... tylko sie zblizylismy do granic dopuszczalnego
    > zadluzenia, 60% PKB czy jakos tak.

    nie, to, że w budżecie brakowało, to efekt braku koniecznych reform, że
    tak powiem reform z którymi PO szło do wyborów, a z których zrezygnowano
    (dlatego prof Gomułka odszedł z rządu). Jest to też efekt tego, ze z
    systemu wyłączono wiele grup (np służby mundurowe), co powodowało, że
    trzeba było więcej wydawać z budżetu na emerytury.

    > Po trzecie ... banki/OFE dostawały naszą częsc skladki, kupowaly
    > obligacje, czesto nawet przymusowo, i braly za to 4 do 10% mojej
    > składki, za "zarządzanie". Gdzie tu sens, gdzie logika ?

    nie 4 do 10% to brali nie za zarządzanie, a za wpłatę, za zarządzanie
    było dużo mniej. W tej opłacie była też część, którą dostawał ZUS za
    przekazanie pieniędzy - tak ZUS pobierał za to prowizję. Dodatkowo - tak
    moim zdaniem za dużo - ale to też wina założenia, że ludzie będą szukali
    tańszych, a tak nie robili - na początku tylko 2 ofe oferowały niższe
    opłaty, ludzie nie patrzyli na to.

    --
    http://zrzeda.pl