    From: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy PPK jest waloryzowane?
    Date: Mon, 30 May 2022 14:27:32 +0200

    W dniu 30.05.2022 o 13:22, J.F napisał:

    > Ale jak 30% skladek trafia do OFE, to brakuje wiecej.

    nie ma znaczenia czy trafia 5% czy 80%, istotne jest ile osób wpłaca i
    ile wypłaca w danym momencie oraz jak przeliczone (przypadek górników)

    > Owszem, tylko mundurowi i rolnicy "od zawsze" byli wyłaczeni,
    > a gornicy ... czy przy okazji zmian kopalnie nie musialy wiekszej
    > skladki wplacic?

    nie pokrywa wyższych wypłat przy krótszym czasie pracy.

    > A tu widzisz - weszlismy to UE, mlodzi wyjechali za granice.
    > No ale w kraju pracy dla nich nie bylo.

    wyjechali/wrócili, do nas sprowadzili się ludzie ze wschodu, ale i tak
    szacowano wtedy, że struktura demograficzna będzie się w tym kierunku
    zmieniać i w okolicach 2024-2025 będzie brakować wpłacających składki.

    > no ba - pieniedzy zawsze brakowalo, a ty chcesz "odkladac".
    > Gdzie odkladac - zeby inflacja zżarła?

    Powiem tak: taki paradoks - niby wydajesz dużo, masz zadłużenie.
    Zaczynasz pomimo to odkładać. Po jakimś czasie zadłużenie możesz spłacić
    i jesteś do przodu? Dlaczego? Bo oszczędzając masz mniej do wydania i
    stajesz się mniej rozrzutny. Dlatego pomimo, że masz tyle samo
    pieniędzy, wychodzisz z długów, gdy zaczynasz oszczędzać.

    > No coz, ja myslalem troche inaczej.
    > Jest rok 1997, srednie krajowe zarobki 1062zl, kurs euro 3.70,
    > ale euro jeszcze nie ma w obiegu, kurs dolara ~3.30,
    > czyli zarabiamy ok 320$ lub 290euro.
    >
    > w USA cos piszą o srednim dochodzie 24k$ rocznie,
    > https://www.census.gov/library/publications/1997/com
    pendia/statab/117ed.html
    > ale moglem złą liczbe odczytac.
    >
    > W Niemczech
    > https://www.destatis.de/EN/Themes/Labour/Earnings/Ea
    rnings-Earnings-Differences/Tables/liste-average-gro
    ss-monthly-earnings.html
    > 2400 euro w 1997, w "former teritory". Z 8 razy wiecej niz my.
    >
    > I teraz nie uwzgledniajac inflacji, bylem sklonny załozyc, ze przez
    > kolejnych 30 lat osiagniemy powiedzmy polowe niemieckich zarobkow.
    > 1200 euro. To co będą warte te odłożone grosze z czasów, gdy
    > zarabialismy po 300 euro?
    > Do OFE trafialo 7% pensji, jesli sie nie myle, czyli jakies 20 euro.
    >
    > Ale OFE "stanęly na wysokosci zadania" i udało sie im pomnozyc
    > początkowe jednostki uczestnictwa ponad 4x, zanim Tusk je okradl.
    >
    > Tylko ... czy to mnozenie to nie bylo z odsetek na obligacjach?

    Część pieniędzy była na giełdzie, więc nie tylko.

    > A teraz jak widac Niemcy juz maja zarobki 4200 euro.
    > My powiedzmy dojdziemy do 2000 euro, czyli jakies 9000 zl,
    > To te 20 euro, nawet pomnozone 4x ... jałmużna?

    a co za róznica ile razy pomnożone, przecież nie wypłacasz tyle ile
    wpłaciłeś co miesiąc, a to co nazbierałeś idzie na ubezpiecvzenie typu
    renta dożywotnia. Liczy się wtedy średnia długość życia ect, więc nie
    możesz liczyć 20euro x 4, bo to nieporozumienie.

    > Wiec moze Tusk dobrze nam zrobil, przeksiegowal do ZUS na subkonto,
    > tam bedzie rewaloryzowane srednią krajową ... tylko, czy przyszle
    > rzady wypłacą, czy powiedzą, ze nie ma pieniędzy.

    i czy nie zastopią rewaloryzacji - bo w zasadzie mogą wszystko. Należy
    pamiętać, płacących składki będzie mniej...

    > Tak czy inaczej - takie odkladanie ma sens, jesli mozna dobrze
    > zainwestowac.
    > Czy "dobra inwestycja" w skali kraju to obligacje SP?

    Nie, odkładanie zawsze ma sens, choćby dlatego, że tak czy inaczej
    gromadzisz, a jednocześnie zaczynasz wychodzić z długów. Tu długiem jest
    zobowiązanie wypłat emerytur z ZUS-u.

    > Bo w krajowy przemysl na gieldzie ... byc moze.
    > O ile nie padnie.

    no właśnie - kraj powinien dawać odpowiednie warunki do tego, by biznes
    się rozwijał w kraju, wtedy właśnie systemy kapitałowe dają możliwość
    wypłat w przeciwieństwie właśnie do systemów opartych na piramidzie
    demograficznej, w drugim przypadku istotne jest ile osób płaci składki w
    pierwszym - jak inwestowano składki płacących.

    > P.S. A w Niemczech ... emeryci narzekają na niskie emerytury.

    cóż, w Niemczech emerytury socjalne nie są wysokie, fajne emerytury mają
    ci co oszczędzali dodatkowo...

    > Ale ta podwyzka to z jakiego tytulu?
    > Rewaloryzacja, czy kryzys byl, rewaloryzacja sie nie nalezala?

    Rewaloryzacja roczna - były dokumenty z propozycjami wiosennych podwyżek
    i były one wyższe niż weszły.

    > 13-tka ma jeszcze jedną ceche - taka sama dla wszytkich.
    > Biedni dostaną relatywnie duzo, bogaci ... cos dostaną.
    >
    > Można też manipulować formułami w rewaloryzacji, ale to moze bardziej
    > widac, ze niektorym zabrali :-)

    no można, ale wiesz, następna waloryzacja będzie od niższej kwoty - więc
    jeśli procent nawet się będzie zgadzał, to od niższej kwoty będzie mniej
    do kieszeni.

    > Jest, choc czesto odsetki i tak placone co roku.

    > Nie potrafil. Jak wszyscy od 1970. I wiekszosc krajow europejskich
    > oraz USA.
    >
    > Podobno PiS sie udało niedawno.

    nie nie udało się, tak tylko twierdzili....

    > No coz, jak nie rosla wczesniej, to musiala.
    > Srednie zarobki tez rosly.

    no musiała, bo wartość pieniądza malała ze względu na to, że kiepsko
    zarządzano kasą. O ile wcześniej maskowała to koniunktura, to ona jak to
    ma koniunktura zwalniała, a interwencje socjalne mają to do siebie, że
    trzeba za nie kiedyś zapłacić. Keynes pomimo, że był za takimi
    transferami "za", to nigdy w czasie koniunktury - bo twierdził, że
    będzie trzeba za to zapłacić (nie ma darmowych obiadów), ale
    rozdawnictwo z czasów dekoniunktury będzie spłacane w czasie
    koniunktury, więc będzie mniej bolało.

    > Ale zalezy od ustawy.

    zawsze będzie zależało od ustawy.

    > O ile pamietam, to jakos tak jednak bylo.
    > Potem cos zmieniali.

    > No i jak im płacisz?

    rożnie - zazwyczaj muszą sobie radzić sami. Aczkolwiek np związek
    piłkarski w Niemczech, czy w Holandii z automatu zabiera część wypłaty
    piłkarza i odkłada we własnym systemie. Jak ktoś kończy karierę, to
    otrzymuje te pieniądze albo w gotówce na start, albo sami proponują
    szkolenia itp, które pozwalają Tobie się przekwalifikować i kasę masz na
    start nowego życia.

    > Tez mi tak chodzi po glowie.

    > Nie bylbym taki pewien. Zasady dla mundurowych sa jednak troche inne.
    > Poza tym to niewielka roznica ... no chyba, ze zakladasz,
    > ze władza moze powiedziec "robcie co kazemy, bo wyp* was bez
    > emerytury". Zawsze moze :-(

    no jakby byli w systemie ogólnym, to odchodzą i pracują gdzie indziej, a
    staż emerytalny i kasę na emeryturę z przepracowanych lat już mają.

    > Szczegolnie, jak obsadza TK :-)

    to już zupełnie inna sprawa

    > Ale jakie tam byly kwoty i kto wplacal pieniadze?

    takie jakie chciano przepuścić poza budżetem.

    > https://www.zus.pl/baza-wiedzy/skladki-wskazniki-ods
    etki/wskazniki/przecietne-wynagrodzenie-w-latach

    > 2007 2691
    > 2010 3224
    > 2015 3899
    > 2020 5167
    >
    > najwiekszy wzrost byl w 2007 8.6%, 2009 9.3%, 2018 7.3%
    > i 2019 - 7.3% w stosunku do roku potrzedniego.
    >
    > No i w 2021 9.6%, ale to juz Covid.

    > To co beda obywatele z pieniedzmi robic?
    > Musza na cos wydac.
    > A kto zaplaci rosnące pensje?

    Dlatego napisałem, że jeśli zwiększy się wydajność, to można pracować
    mniej i dostać za pracę więcej - proste jeśli masz na jakąś czynność za
    która masz zapłacić Xzł, wcześniej musiało to wykonać 5 osób przez
    tydzień, dzięki zwiększeniu wydajności (to dzięki organizacji, używanymi
    narzędziami) można to zrobić angażując 3 osoby, które zrobią to w 4 dni,
    to można im zapłacić chyba więcej nie?

    I nie zwiększy to inflacji, bo wyprodukowane będzie tyle samo, a moze i
    więcej, bo przecież mamy zluzowane 2 osoby i mają więcej czasu.

    > Owszem, co jest czasem zastanawiajace.

    > Nie wiem, czy gdzies tu mozna o jakim bezpieczenstwie mowic,
    > ale skoro tak rosna ceny, to i tak powinny rosnąc zarobki.

    sam pokazałeś, że średnie zarobki rosły bardziej, a ceny nawet spadały,
    mieliśmy nawet krótko deflację. Bo jeśli gospodarka rośnie dzięki
    zwiększeniu wydajności, to można podnieść płace, a na inflacje nie
    będzie miało to znaczącego wpływu.

    > Tylko za co ta oplata, jesli kupujesz obligacje, a nawet musisz kupic
    > obligacje, i zadowalasz sie odsetkami z nich ...

    znowu - nie spłycajmy - nie tylko obligacje - inaczej nie byłoby różnic
    między ofe, a przecież były... Inna rzecz, że pisałem też, że za dużo,
    więc powtarzanie w kółko tego nie ma moim zdaniem sensu.

    --
    http://kaczus.zrzeda.pl