    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Korekta do korekty
    Date: Thu, 19 Aug 2021 10:14:36 +0200
    <seue36$1lq5$1@gioia.aioe.org> <seugbh$oah$1@gioia.aioe.org>
    <kmkrtdrwt0vy$.1csdmw8sawv4k.dlg@40tude.net>
    <sf0k8o$p26$1@gioia.aioe.org>
    <w04w66apodzs.177oc0ro77e6r$.dlg@40tude.net>
    <sf41c1$u7c$1@gioia.aioe.org> <o...@4...net>
    <1...@4...net>
    <61166948$0$507$65785112@news.neostrada.pl>
    <g9e8f96nz7b2$.1wjpbh07n20qz$.dlg@40tude.net>
    <8ppe9vjdu9jh.4hdfnv9su1i9$.dlg@40tude.net>
    <299nwdnvn9ea.1d93x2z5hy18k$.dlg@40tude.net>
    <1muy8aeh410oi$.dy4qtohozi7a$.dlg@40tude.net>
    <1...@4...net>
    <jtakmrhw6mwm$.1vxgbmefmyycn.dlg@40tude.net>
    <x9frgc0b1ez9$.1n5vocep23enu$.dlg@40tude.net>

    Dnia Wed, 18 Aug 2021 18:45:41 +0200, J.F napisał(a):

    > Same XML ?

    Wygląda na to, że tak.
    Widocznie ktoś swego czasu stwierdził, że strukturę plików (czyli
    komunikaty EDI) lepiej jest osadzi w formacie XML aniżeli w formacie TXT.

    > Ale popularny ... w pewnych sferach.

    Niestety.
    To jest dobre, dopóki nie natrafi się na coś mniej typowego.

    > Jak na korporacje ... szybko poszlo.
    > Tylko na ile sie orientuje, to sam SAP potrafi byc szybki, tu chyba
    > zawalili owi "Angole" z firmy matki.
    > SAP pewnie w ogole dopuszczal rozne porty, tylko ktos musial doczytac
    > dokumentaje.

    Nie tylko SAP jest zdziwiony portami.
    Gdzieś tak w połowie lat 90-tych musiałem tlumaczyć programistom z jednej z
    ówczesnych największych firm produkujących oprogramiwanie w Polsce, co to
    jest 9600,n,8,1,p. Też chodziło o drukarki fiskalne.

    > Przede wszystkim to po co jakies XML, skoro sa do tego odpowiednie
    > formaty, opisane w standardach, itp.

    Co innego struktura (czyli np. EDI), a co innego format (XML, DBF, CSV
    itd).
    Nie wiem, nie wnikałem. Wszyscy znani mi posługują się formatem XML.

    Nawet inne dane, które były w najprzeróżniejszych formatach (czyli rejestry
    VAT, dokumenty handlowe czy magazynowe, dane z RCP, dane do modułów
    płacowych, rozliczenia itd) są migrowane z różnych formatów czy to
    binarnych, czy dbf/txt/csv do XML.
    Że nie wspomnę o JPK ;)

    Date>

    > A mnie o to chodzi, ze tu nadal moga wyjsc niezgodnosci.
    > Jakies pole jednej firmie wydaje sie niepotrzebne i go nie ma,
    > a w drugiej firmie jest bardzo wazne.

    Ale to już dotyczy pól niewymagalnych albo dodatkowych.
    Pola wymagalne są wypełniane - np. NIP, daty, kwoty.
    Bez Jeśli pole wymagalne jest puste (zdarza się), to najczęściej jest
    zgłaszany błąd.

    > Albo glupia nazwa firmy - jedno pole, czy dzielone na kilka linii,
    > bo niektorzy to maja naprawde dlugie nazwy :-)

    W Optimie wygląda to tak, że przy imporcie przez EDI karta kontrahenta musi
    być wcześniej założona. Dane kontrahenta są pobierane z GUS albo VIES.
    Tak więc takie dane, jak przypadkowo są sformatowane (albo i nie) w tych
    bazach, w taki sposób trafiają do Optimy.
    Nie chce mi się teraz sprawdzać w CDN-XL ani Enovie.

    Natomiast w pliku EDI linie z nazwą kontrahenta są sklejane:

    <Seller>
    <ILN>8015555555555</ILN>
    <TaxID>222-22-22-222</TaxID>
    <AccountNumber/>
    <CodeByBuyer/>
    <Name>Grzegorz Brzęczyszczykiewicz Spółka Jawna i Ukryta oraz Komandytowa
    Pod Zarządem Tajnym i Nielegalnym Prowadzonym z Domy Wypoczynkowego "Pod
    Stalowymi Kratkami" we Wronkach </Name>
    <StreetAndNumber>Chrząszczyżewoszyce 13A/7</StreetAndNumber>
    <CityName>Wąwodółka Żuławska</CityName>
    <PostalCode>13-913</PostalCode>
    <Country>PL</Country>
    <UtilizationRegisterNumber/>
    <CourtAndCapitalInformation/>
    </Seller>

    Ja wpisałem do programu następująco:

> [...]
    Prowadzonym z Domy Wypoczynkowego
    "Pod Stalowymi Kratkami" we Wronkach

    > Ale dopisz - przez kilku znanych mi polskich (?) producentow.

    Nie tylko polskich, bo bywają transakcje wewnątrzunijne.

    > I IMO zaczynaja sie kolejne problemy - np jedna faktura obejmuje kilka
    > WZ, kazda WZ ma liste swiadectw itp ...

    Dokument wprowadza się tak, jak przyszedł dokument od dostawcy, czyli jeśli
    od dostawcy przyszedł jego WZ, to wprowadza się jako PZ, a później jedną
    lub wiele PZ przekształca się do jednej faktury FZ.
    Natomiast jak od dostawcy przychodzi faktura (u niego też może być
    "sklejona" z wielu WZ), to wprowadza się jako fakturę zakupu.

    Ale takich problemów raczej nie ma, wszystko staram się ustalić i
    doprecyzować przed zrobieniem dodatku pod konkretne potrzeby.

    > Ale ja na razie o podstawach - dobrze program rozpozna wszystkie
    > istotne liczby i dane na fakturze?
    >
    > A jak bedzie dopisek "swiadectwo kielkowania nr 12345.02" to nie
    > pomysli, ze to kwota?

    OCR Comarchu i od CTI umie takie rzeczy omijać - są algorytmy, które uczy
    się "layoutu" strony, aby wiedziały, gdzie czego szukać.
    Nie wiem dokładnie, to nie moja działka.
    Jeśli klient ma problem z fakturą, to ją wysyła do programistów i oni z tym
    walczą.

    > I byloby pieknie, tylko hurtownia ma pewnie dostawy z wielu zrodel,
    > jedne maja nr seryjne, inne nie ... jeszcze inne na cale partie/pudla.
    >
    > A zalozmy, ze hurtownia wysyla to do sklepu, gdzies tam sobie w WZ
    > zapisala te nr seryjne, sklep chetnie przejmie, ale niestety - co
    > hurtownia, to jakos inaczej zamieszczone.
    >
    > Choc moze racja, ze to lepiej nie przejmowac, tylko zeskanowac ...
    > ale moze jedno i drugie - i zglosic rozbieznosci ...

    Oj, to nie jest hurtownia typu "Józek i Zośka w garażu".
    To hurtownia dystrybucujna, biorąca towar wprost od kilku tylko producentów
    i rozprowadzająca dalej dystrybutorom, hurtowniom i większym odbiorcom,
    którzy mają podpisaną umowę. Zwykły sklep u nich nie kupi.
    Wszystkie towary są okodowane w GS1.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam