    Subject: Re: Odsprzedaż usług - KPIR kol 10 czy 13?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    <5ff091f0$0$549$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff0b8af$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff0fc58$0$558$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff10946$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff1be1f$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff1cb19$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff1e75c$0$553$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff21514$0$547$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Kviat
    Date: Mon, 4 Jan 2021 09:46:46 +0100

    W dniu 03.01.2021 o 20:03, cef pisze:

    > Przeczytałem do końca i widzę, że w ogóle nie załapałeś
    > o czym ja pisałem.

    Ekhm... wzajemnie :)

    > Ustawa mówiła o wydatkach poniesionych.

    A teraz nie?

    Zobacz tutaj:
    https://ksiegowosc.infor.pl/raport-dnia/138877,Co-gr
    ozi-za-niewlasciwe-koszty-uzyskania-przychodu.html

    "W rozumieniu przepisów prawa podatkowego za koszty uzyskania przychodów
    uważa się wydatki poniesione w celu:"
    (...)
    "Oprócz tego, wydatek musi zostać należycie udokumentowany, np. przez
    fakturę lub rachunek."

    I co teraz? Jak faktura jest z późniejszym terminem płatności, to
    znaczy, że wydatek nie został poniesiony, bo kasa nie popłynęła?

    W tamtej ustawie wydatek poniesiony to było coś innego?
    Nie istniało coś takiego jak późniejszy termin zapłaty?

    > Faktura to tylko dokument z datą i kwotami.

    A metoda kasowa nie ma nic wspólnego z kasą.
    To metoda księgowania dokumentów z datą i kwotami.

    Może ja nie potrafię tego zgrabnie wyjaśnić, ale tu możesz przeczytać:
    https://www.pit.pl/aktualnosci/nieoplacone-faktury-w
    yksieguj-z-kosztow-podatkowych-pamietaj-o-potwierdze
    niach-zaplaty-917519

    "O ile ustawa o podatku PITpozwala na księgowanie faktur kosztowych w
    dacie ich wystawienia, to nawet podatnicy stosujący podstawową,
    kasową metodę rozliczeń
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    muszą uważać na termowe opłacanie faktur. Nieopłacona faktura nie będzie
    co do zasady kosztem uzyskania przychodów.(...)"

    Zwróć uwagę: nieopłacona faktura.
    ("nie będzie" - bo faktura nieopłacona jak najbardziej mogła być kosztem
    - pomimo kasowej metody rozliczeń)

    Metoda kasowa wcale nie oznacza, że faktura musi być zapłacona.
    Metoda kasowa, a zapłata kasy za fakturę, to dwie odrębne sprawy.

    I nawet w latach 90tych nie było tak, że nie mogłeś ująć w koszty
    wydatku niezapłaconego. Wydatek poniesiony, to nie to samo co zapłacony.

    > W przepisach tak nie było, ale pisałem o praktyce.

    I chyba dochodzimy do sedna...
    Być może gdzieś taka praktyka była. Być może gdzieś ludzie tłumaczyli
    sobie taką praktykę "że na wszelki wypadek" musi być pieczątka
    "zapłacono gotówką" itd.
    A być może zależało to od interpretacji lokalnego urzędu skarbowego.
    Nie twierdzę, że to niemożliwe. Pierwsze lata po komunie to był dziwny
    okres i do dzisiaj pamiętam awantury w mediach, że każdy US rzepkę sobie
    skrobie po swojemu.

    > To była zmiana mająca na celu likwidację zatorów
    > w obrocie.

    I konieczność wyrzucania z kosztów faktur niezapłaconych :)

    A dzięki temu, że w latach 90tych w koszty wrzucano tylko faktury z
    pieczątką "zapłacone gotówką" zatorów płatniczych nie było :)

    > Tu znowu widać, że nie czytałeś dokładnie.

    Ekhm... wzajemnie :)

    > To teraz po kolei wyjaśniam:
    >
    >  w końcu lat 90 obowiązywały zapewne te same przepisy
    > w pdof co teraz jeśli chodzi o zasady rozliczania kosztów.
    > Ale praktyka stosowana była taka, że rozliczano KPiR kasowo.

    No weź... Tu widać, że nie czytałeś dokładnie :)
    Przecież nie twierdzę, że nie rozliczano kasowo...

    > Tzn widocznie taka była metoda powszechnie przyjęta.
    > Wszystkie biura rachunkowe, które prowadziły moją książkę w latach
    > 1997-2003
    > robiły to właśnie w ten sposób, że podstawową zasadą zaliczenia czegoś
    > do kosztów
    > było poniesienie wydatku (tak jak stało w ustawie)

    I tak jest nadal...
    Używa się zwrotów "Kosztami uzyskania przychodów są również wydatki
    poniesione(...)"
    albo
    "Kosztami uzyskania przychodów, (...), są także koszty poniesione(...)"

    Czyli te wszystkie zwroty w ustawie wykluczają faktury z odroczonym
    terminem płatności?

    >i trzeba było mieć
    > adnotację > "zapłacono" albo jakieś KP podpięte do faktury.

    To ile tych biur prowadziło Ci książkę, że nazywasz to "powszechnie"?

    Twierdzisz, że jakieś biuro rachunkowe nie pozwalało Ci wrzucić w koszty
    faktury z terminem zapłaty?
    Ogon merdał psem? :) (Bez obrazy, to tylko takie powiedzenie...)

    Nie i już? Wsadź sobie pan w buty taką niezapłaconą fakturę?
    A jak chcesz pan płacić w późniejszym terminie, to musisz pan przejść z
    KPIR na pełną księgowość, bo bez pieczątki "zapłacono gotówką" się nie da...
    Serio? Tak było?
    Czy może biuro rachunkowe ujmowało fakturę w kosztach trzy miesiące
    później (albo pół roku później, albo jeszcze później...), po zapłacie?
    A jak zapłata wypadała w następnym roku, to koszt przepadał i mówi się
    trudno, tak bywa?
    Tak było?

    > Konsultowałem to z innymi
    > przedsiębiorcami wtedy i uzyskałem potwierdzenie, że taka była praktyka.

    Może w Twoim regionie?

    Skoro wszyscy (którzy rozliczali się KPIR) zawsze płacili od razu, skoro
    była taka powszechna praktyka, to pewnie nikt nie miał problemów z
    płatnościami...
    To tylko ci źli na pełnej księgowości mogli wrzucać w koszty faktury
    niezapłacone i czekali z zapłatą do trzeciego wezwania przedsądowego :)

    > Kosztem był wydatek poniesiony, to oznacza, że zapłacono

    Nie. To tego nie oznacza.

    > - tak jak
    > składki ZUS
    > właściciela obecnie.

    Kosztem poniesionym mogły być nawet NIEZAPŁACONE wynagrodzenia (co
    zmieniono w 2005 roku, o czym pisałem już wcześniej).
    Można było wrzucić w koszty niezapłacone wynagrodzenie, ale za remont
    musiałeś zapłacić od razu, bo bez pieczątki "zapłacono gotówką" biuro
    rachunkowe nie chciało wrzucić tego w koszty?
    Nie wierzę...

    W ten sposób to pewnie się da rozliczać koszty "szczęki" ze skarpetami
    na bazarze.... i możesz mi wierzyć (lub nie :P), że nie każdy kto
    prowadził interes większy od "szczęki" czy łóżka polowego był na pełnej
    księgowości.

    > Ale właśnie na przełomie wieków pojawiało się coraz więcej interpretacji,
    > że przecież jest możliwość - niejako zarachowania kosztu także przy KPiR,
    > bez fizycznej zapłaty.

    Ale interpretacji przez tych praktykujących, czy interpretacji urzędów
    skarbowych?

    Czyli przez około 10 lat przedsiębiorcy rozliczający się KPIR nie znali
    pojęcia płatności z odroczonym terminem i płacili za wszystko od razu?

    Ja pierwszą swoją KPIR zakładałem w 1993 roku, po drodze zaliczyłem
    (również w latach 90tych) sp cywilną, też na KPIR i z biurem
    rachunkowym, i praktyka była taka, że w koszty wrzucało się również
    faktury z odroczonym terminem płatności. I jakby mi księgowa w biurze
    rachunkowym powiedziała, że to ona, a nie ja, prowadzi interes i
    decyduje za mnie kiedy i komu płacę za faktury to... zmieniłbym
    księgową. Przeżyłem kilka kontroli i żyję.

    > Nie mam głowy do szukania (na pierwszy klik wypadło to), ale pada tu
    > sakramentalne pytanie:
    > Jaką metodą prowadzisz KPiR?
    > https://groups.google.com/g/pl.soc.prawo.podatki/c/-
    _yJHdBceo4/m/yPf0cxVXysEJ

    To teraz po kolei wyjaśniam:
    Metoda kasowa rozliczenia kosztów nie ma nic wspólnego z płatnością. I
    nigdy nie miała.
    A wymiana zdań na grupie dyskusyjnej to ani powszechna praktyka, ani
    interpretacja. To taka sama luźna dyskusja jaką sobie prowadzimy teraz.

    > Ja przejmując swoją książkę w 2003 martwiłem się już tylko, o to, żeby
    > przyporządkować poprawnie faktury do danego roku.
    > Zapłatami nie interesowałem się już wcale

    Nie przypominam sobie żeby kiedykolwiek był obowiązek prowadzenia kasy
    przy KPIR (w sensie ewidencji KP/KW, BP/BW - czyli ewidencji zapłat). A
    skoro nie było obowiązku... to i US to nie interesowało.
    Ta przysłowiowa pieczątka "zapłacono gotówką" była tylko dla Ciebie,
    żeby później sprzedawca Cię nie ścigał, że nie zapłaciłeś. Zapłat mogłeś
    sobie pilnować z notesem w kieszeni i US nic do tego nie miał.
    Praktyka była taka, że dla ułatwienia sobie życia niektórzy terminy
    płatności wpisywali w kolumnie 17 - i nie był to obowiązek, ani konieczność.

    Skoro lubisz linki do archiwalnych dyskusji:
    https://www.podatki.egospodarka.pl/grupy/Zaplacone-g
    otowka-koniecznie,t,377204,8.html

    Może to nie z lat 90-tych, tylko z 2009 roku, ale tu też człowiek miał
    problem "bo mu księgowa nie zaksięguje" bez pieczątki "zapłacono gotówką".
    Jak mu "księgowa nie zaksięguje" to kaplica. Trzeba zamknąć interes albo
    wejść na pełną księgowość. Bez bombonierki i podwawelskiej nie było
    sensu podchodzić do księgowej... praktyka taka :)

    >-  czyli w 2003 roku
    >  rozliczanie książki w taki sposób musiało byc już dość popularne -
    > w sensie uzytkowym - tzn wszyscy zaczęli tak robić.

    Jak widać powyżej - nie wszyscy.
    "Praktyka" u niektórych ciągnęła się przynajmniej do 2009 roku :):)

    > Jakiś ślad takiej rzeczywistości musi byc w orzeczeniach NSA z tamtych
    > lat, ale nie mam narzędzi, żeby to przeszukiwać.
    >
    > Mam nadzieję, że to już wyjaśnia trochę i nie będziesz szukał zapisu
    > sprzed któregos roku, którego się uczepiłeś, że niezapłaconą fakturę
    > trzeba wyrzucać z kosztów
    > czy też nie można ujmować.

    Ej... to Ty napisałeś, że niezapłaconych faktur nie można było ujmować w
    koszty.

    Pozdrawiam
    Piotr