    From: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Udokumentowanie przychodu z kryptowalut
    Date: Fri, 5 Nov 2021 17:45:59 +0100
    <61845c69$0$543$65785112@news.neostrada.pl> <sm314u$82s$1@gioia.aioe.org>
    <61853466$0$531$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 05.11.2021 o 14:40, J.F. pisze:

    > Ale ja napisalem, ze w zamian za wymiane szyby dostalem opone do
    > samochodu, tak sie umowilismy.
    >
    > Robert pisze, ze jak opone sprzedam, to mam dochod,

    Jak sprzedasz oponę, to masz przychód ze sprzedaży opony.

    Istotna jest kolejność zdarzeń gospodarczych.
    Jeszcze raz, powoli:
    Po wymianie szyby wystawiasz rachunek/fakturę. Ewidencjonujesz w
    ewidencji sprzedaży.
    US ma wylane na to, czy dostałeś zapłatę za tę usługę w kartoflach, w
    pieniądzach, czy w postaci przelotu statkiem kosmicznym na Marsa. Czy w
    oponach. Na fakturze masz napisane: do zapłaty ILEŚ TAM ZŁOTYCH, a nie
    ILEŚ TAM OPON.

    Od przychodu za wymianę szyby (PRZYCHODU NALEŻNEGO) odliczasz koszt
    zakupu szyby = dochód do opodatkowania. Wydałeś pieniądze na szybę,
    zapłaty za usługę nie dostałeś (jeszcze), a podatek zapłacić musisz.

    Pół roku później (załóżmy przykładowo dla zobrazowania, ale jak wolisz
    może być 15 minut później) ktoś spłaca swoje zobowiązanie oponą (tak się
    umówiliście).
    I teraz tę oponę możesz przyjąć na stan jako towar handlowy (powiększasz
    wartość magazynu o wartość opony) lub potraktować jako materiał
    eksploatacyjny do samochodu.
    Jeżeli jako materiał eksploatacyjny do samochodu, to jet to normalny
    koszt tak jak rozliczasz koszty eksploatacji samochodu.

    Jeżeli oponę przyjmiesz jako towar, to po sprzedaży masz przychód.
    Załóżmy, że przyjąłeś na stan wartość opony np. 500zł, sprzedałeś za 520
    zł (przychód)
    520 (przychód) - 500 (koszt towaru) = 20 (dochód do opodatkowania)
    Przy pełnej księgowości koszt sprzedaży opony rozliczasz w momencie
    sprzedaży. Przy KPIR koszt opony wrzucasz w momencie przyjęcia towaru na
    magazyn - było wałkowane na grupie wiele razy.
    Czyli normalnie jak każdy inny towar.

    > wiec poki  nie
    > sprzedałem, to zakup szyby jest KUP ?

    Nie rozumiem pytania.
    Zakup szyby wrzuciłeś w KUP, bo wykonałeś usługę wymiany szyby.
    Co ma z tym wspólnego czy coś tam sprzedałeś, czy czegoś tam nie sprzedałeś?

    > Ale OP nie handluje kryptowalutami, tylko wynagrodzenie za swoją usługę
    > tak przyjmuje :-)

    To niech przyjmuje euro, dolary, franki, albo opony...
    Nie moja wina, że US inaczej traktuje pieniądze, inaczej opony i jeszcze
    inaczej kryptowaluty.

    > No coz, moim zdaniem, to nie powinno byc przy tym podwojnego opodatkowania,
    > a sytuacja podobna, jakby wynagrodzenie bylo w walucie rzeczywistej
    > przekazane.

    Przy walucie innej niż złoty masz jeszcze do rozliczenia różnice
    kursowe. I jakoś to przeciwnikom przejścia na EURO nie przeszkadza, że
    muszą płacić podatki od różnic kursu (lub wykazywać koszt). Czyli
    pierdzielić się bez sensu z papierkami, zamiast przejść na EURO jak
    cywilizowany świat.

    A jak ktoś ci zapłaci akcjami, to też będziesz miał pretensje, że od
    sprzedaży tych akcji musisz rozliczyć podatek innym pitem?

    > Tylko kogo moje zdanie interesuje :-(

    Zawsze możesz się wyprowadzić do kraju, który kryptowaluty uznał jako
    normalne środki płatnicze.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr