    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Ulgi w nowym ładzie
    Date: Mon, 8 Nov 2021 14:18:25 +0100

    W dniu 2021-11-07 o 09:46, cef pisze:
    > Zacząłem czytać szczegółowo te najbardziej porąbane przepisy
    > (wzór na te ulgi przebija te wcześniejsze wzory na samochód ciężarowy).
    > Uderza taka dezinformacja o sposobie ustalania tej ulgi dla klasy średniej:
    > raz liczona od przychodów przy umowie o pracę a raz od dochodów przy DG.
    >
    > Czy jak dobrze rozumiem przy opodatkowaniu wspólnym ze współmałżonkiem
    > ustalony z działalności dochód po podzieleniu na dwa będzie podstawą
    > do wyliczenia tej ulgi odrębnie dla każdego ze współmałżonków?

    Tydzień temu poświęciłem chwilkę na poszukanie co i jak z tym ładem ma być.
    Znalazłem na gov.pl jakieś informacje z końca września i uznałem, że nie
    mogą być aktualne.

    Gdzie czytasz te szczegóły?

    Co mnie interesuje....
    1.
    Jakie w końcu są warianty podatek + składki zdrowotne?
    2.
    O uldze dla klasy średniej to tylko słyszałem tę nazwę, a chciałbym się
    dowiedzieć z czym to się je.
    3.
    W tym nieaktualnym co znalazłem to wyglądało, że najchętniej wszystkich
    by wysłali na ryczałt. Niektóre stawki wydawały mi się warte chociażby
    przeanalizowania. Z tym, że coś mi się obiło, że składka zdrowotna przy
    różnych ryczałtach ma być różna, ale szczegółów żadnych nie widziałem.
    4.
    Co z nie przechodzącymi na emeryturę.
    Najpierw była informacja, że jak ktoś nie przejdzie to jego podatki będą
    mu się doliczały do sumy składek w ZUS. Pracowanie dłużej, aby dostać
    większą emeryturę miało ogólnie mały sens, ale jakby przyrost
    zgromadzonych środków był kilka razy szybszy to trochę zmienia postać
    rzeczy.
    Teraz coś słyszę o zerowym PIT dla osób, które po osiągnięciu wieku
    emerytalnego pozostają na rynku pracy. Wygląda nawet lepiej bo dostaje
    się ten swój podatek jakby od razu a nie dopiero w emeryturze.
    Ale rodzi to pytanie: czy osoba prowadząca działalność jest na rynku
    pracy, czy tylko zatrudnieni są na rynku pracy.

    Od 1988 zajmuję się projektowaniem nowych urządzeń, które potem
    produkujemy. Podobno komuś tam zależy na firmach, które coś nowego
    wymyślają i wprowadzili ulgi na prace rozwojowe, ale OCZYWIŚCIE mojej
    pracy to nie dotyczy bo nie stanowi ona kosztu działalności. Dlatego
    rozważaliśmy zmianę ze sp.j na sp.z.o.o i zatrudnienie się u siebie.
    Jeśli zerowy PIT byłby tylko dla zatrudnionych to jest kolejny argument
    aby się w końcu ruszyć i coś zmienić.

    Przepraszam, że pytam gdzie czytasz te szczegóły, a sam teraz nie
    próbowałem ich znaleźć. Ostatnio mam niesamowite urwanie głowy głównie
    przez sytuację na rynku półprzewodników.
    P.G.