  • 1. Data: 2021-11-07 09:46:26
    Temat: Ulgi w nowym ładzie
    Od: cef <c...@i...pl>

    Zacząłem czytać szczegółowo te najbardziej porąbane przepisy
    (wzór na te ulgi przebija te wcześniejsze wzory na samochód ciężarowy).
    Uderza taka dezinformacja o sposobie ustalania tej ulgi dla klasy średniej:
    raz liczona od przychodów przy umowie o pracę a raz od dochodów przy DG.

    Czy jak dobrze rozumiem przy opodatkowaniu wspólnym ze współmałżonkiem
    ustalony z działalności dochód po podzieleniu na dwa będzie podstawą
    do wyliczenia tej ulgi odrębnie dla każdego ze współmałżonków?

  • 2. Data: 2021-11-07 17:48:59
    Temat: Re: Ulgi w nowym ładzie
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 07.11.2021 o 09:46, cef pisze:

    > Zacząłem czytać szczegółowo te najbardziej porąbane przepisy
    > (wzór na te ulgi przebija te wcześniejsze wzory na samochód ciężarowy).

    Rozwój... Chcesz prymitywizmu?...

    > Uderza taka dezinformacja o sposobie ustalania tej ulgi dla klasy średniej:
    > raz liczona od przychodów przy umowie o pracę a raz od dochodów przy DG.

    Kiedyś odkryłem, że polscy prawotwórcy niekoniecznie widzą rozchody...
    Być może dlatego, że otrzymują tylko proste pensje itp...

    > Czy jak dobrze rozumiem przy opodatkowaniu wspólnym ze współmałżonkiem
    > ustalony z działalności dochód po podzieleniu na dwa będzie podstawą
    > do wyliczenia tej ulgi odrębnie dla każdego ze współmałżonków?

    Jesteś pewien możliwości wspólnego rozliczenia?

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 3. Data: 2021-11-07 18:37:47
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Rozwój... Chcesz prymitywizmu?...

    Prymitywizmu nie oczekuję, ale zaskakująca jest konstrukcja tego
    wzoru wprowadzająca element z miunusem w wyższym zakresie dochodu.

    > Kiedyś odkryłem, że polscy prawotwórcy niekoniecznie widzą rozchody...
    > Być może dlatego, że otrzymują tylko proste pensje itp...

    Ja odkryłem już dość dawno, że często debatują nie rozumiejąc
    nic z tego co uchwalają (vide zwolnienie z VAT jako ulga a w rzeczywistości
    to gwóźdź do trumny)

    > Jesteś pewien możliwości wspólnego rozliczenia?

    Wprawdzie liniowy ostatnio mi się nie opłacał, ale
    zostałem przy nim, bo wolałem wygodę rozliczenia i łatwość
    prognozowania kwoty, którą będę miał w przyszłych okresach do wydania,
    ale teraz muszę rozważyć powrót do skali. Musze sobie poprzeliczać -
    zakładając
    jakieś dochody a to jest trudne - co mi się bardziej opłaci i jak
    ewentualnie sterować dochodem.
    Zakładając, że mam żonę, która nic nie zarabia i mamy wspólnotę majątkową
    i zwiazek jest od lat, to w momencie jak zadeklaruję do 20 stycznia skalę,
    to chyba nie ma ograniczeń?
    Czy Twoje pytanie jest takie ogólne czy jest jakiś dodatkowy haczyk, o
    którym nie wiem?

  • 4. Data: 2021-11-07 18:41:00
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, cef.
    On 07.11.2021 09:46 you wrote:

> [...]
    > wspólnym ze współmałżonkiem ustalony z działalności dochód po
    > podzieleniu na dwa będzie podstawą do wyliczenia tej ulgi odrębnie

    Tylko pod warunkiem że małżonek/małżonka nie ma swoich dochodów. Bo
    raczej się obojga dzięki się przez dwa.
    Jak przy zwykłym wspólnym rozliczeniu.

    --
    Pete

  • 5. Data: 2021-11-08 00:55:13
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "cef" 61880eea$0$536$6...@n...neostrada.pl

    > zaskakująca jest konstrukcja tego wzoru wprowadzająca
    > element z miunusem w wyższym zakresie dochodu.

    Tzn.?

    > Czy Twoje pytanie jest takie ogólne czy jest jakiś
    > dodatkowy haczyk, o którym nie wiem?

    Ogólne, ale oparte o obecne wspólne rozliczenia, które nie
    zawsze są możliwe... BTW -- właśnie musiałem wysłać dwa
    rozłączne PIT37 za 2020 r. w miejsce jednego wspólnego
    PIT37 za 2020 r., gdyż podatnik-mąż coś (istnienie czego
    wróżyłem na początku bieżącego roku w oparciu o mroczną ;)
    przeszłość) zataił przed księgową...

    [ale kto by tam moich! wróżb -- słuchał... podatnik twardo
    twierdził, że nie mam racji... poszły 3 PIT37, to znaczy
    1 wspólna i 2 rozdzielone korekty, a zapłata została
    wzięta tylko za 1 PIT... chlip, chlip... małżeństwo na
    wspólnym rozliczeniu zaoszczędziłoby 1 złotówkę...]

    -=-

    Progiem [nadziei?] obniżono PIT kosztem zwiększenia składki
    zdrowotnej, zatem i charytatywny 1% PIT zmniejszono? -- czy
    będzie możliwość płacenia 1% składki zdrowotnej w miejsce
    1% PIT?...

    Mam też inne pytania, ale wolę czekanie...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 6. Data: 2021-11-08 14:18:25
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-11-07 o 09:46, cef pisze:
> [...]
    > ustalony z działalności dochód po podzieleniu na dwa będzie podstawą
    > do wyliczenia tej ulgi odrębnie dla każdego ze współmałżonków?

    Tydzień temu poświęciłem chwilkę na poszukanie co i jak z tym ładem ma być.
    Znalazłem na gov.pl jakieś informacje z końca września i uznałem, że nie
    mogą być aktualne.

    Gdzie czytasz te szczegóły?

    Co mnie interesuje....
    1.
    Jakie w końcu są warianty podatek + składki zdrowotne?
    2.
    O uldze dla klasy średniej to tylko słyszałem tę nazwę, a chciałbym się
    dowiedzieć z czym to się je.
    3.
    W tym nieaktualnym co znalazłem to wyglądało, że najchętniej wszystkich
    by wysłali na ryczałt. Niektóre stawki wydawały mi się warte chociażby
    przeanalizowania. Z tym, że coś mi się obiło, że składka zdrowotna przy
    różnych ryczałtach ma być różna, ale szczegółów żadnych nie widziałem.
    4.
    Co z nie przechodzącymi na emeryturę.
    Najpierw była informacja, że jak ktoś nie przejdzie to jego podatki będą
    mu się doliczały do sumy składek w ZUS. Pracowanie dłużej, aby dostać
    większą emeryturę miało ogólnie mały sens, ale jakby przyrost
    zgromadzonych środków był kilka razy szybszy to trochę zmienia postać
    rzeczy.
    Teraz coś słyszę o zerowym PIT dla osób, które po osiągnięciu wieku
    emerytalnego pozostają na rynku pracy. Wygląda nawet lepiej bo dostaje
    się ten swój podatek jakby od razu a nie dopiero w emeryturze.
    Ale rodzi to pytanie: czy osoba prowadząca działalność jest na rynku
    pracy, czy tylko zatrudnieni są na rynku pracy.

    Od 1988 zajmuję się projektowaniem nowych urządzeń, które potem
    produkujemy. Podobno komuś tam zależy na firmach, które coś nowego
    wymyślają i wprowadzili ulgi na prace rozwojowe, ale OCZYWIŚCIE mojej
    pracy to nie dotyczy bo nie stanowi ona kosztu działalności. Dlatego
    rozważaliśmy zmianę ze sp.j na sp.z.o.o i zatrudnienie się u siebie.
    Jeśli zerowy PIT byłby tylko dla zatrudnionych to jest kolejny argument
    aby się w końcu ruszyć i coś zmienić.

    Przepraszam, że pytam gdzie czytasz te szczegóły, a sam teraz nie
    próbowałem ich znaleźć. Ostatnio mam niesamowite urwanie głowy głównie
    przez sytuację na rynku półprzewodników.
    P.G.

  • 7. Data: 2021-11-08 20:26:53
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-11-08 o 14:18, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > Znalazłem na gov.pl jakieś informacje z końca września i uznałem, że nie

    Wrzucam hasło w google i patrzę gdzie coś jest
    napisane - staram się wartościować źródło.
    Tzn prędzej przyjmę do wiadomości jakieś informacje ze stron
    gazety prawnej, inforu czy nawet pit.pl niż jakiejś strony doradców
    albo biznesradiozet, money itd
    Teraz interesuje mnie to co jest opisane wszędzie:
    czyli muszę sobie założyć jaki dochód osiągnę
    i jak on będzie opodatkowany w tych dwóch wersjach:
    na skali z 9% nieodliczlaną zdrowotnę i na liniówce z 4,9%
    nieodliczalnej. O spółce na razie nie myślę, bo czekają mnie inwestycje
    i dochód raczej mi zaniknie.

    Ale tak prawdę mówiąc poczekam na ujednolicony tekst
    na gofinie i wtedy sobie przeliczę.
    Chyba do konca listopada muszą opublikować w DU,
    żeby obowiązywało w 2022 czyli musiałoby lada dzień
    trafić do prezydenta do podpisu

  • 8. Data: 2021-11-10 10:48:08
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-11-08 o 20:26, cef pisze:

    > Wrzucam hasło w google i patrzę gdzie coś jest
    > napisane - staram się wartościować źródło.

    Myślałem, że gdzieś jest dostępny jakiś oficjalny tekst, który tylko
    czeka na podpis. Te źródła na czymś muszą się opierać. Jakby wszyscy oni
    opierali się na tym co gdzieś uda się w necie znaleźć to jest to prosta
    droga do wykreowania alternatywnej rzeczywistości.

    > i dochód raczej mi zaniknie.

    To przynajmniej ryczałtu nie musisz rozważać.
    Zakładam, że nigdy stawka ryczałtu + zdrowotnego (chyba dla ryczałtów
    też miały być jakieś różne stawki zdrowotnego) nie jest niższa od samego
    zdrowotnego przy dochodowym.

    Z naciskiem na 'Chyba' :)
    P.G.

  • 9. Data: 2021-11-10 11:48:00
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-11-10 o 10:48, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > opierali się na tym co gdzieś uda się w necie znaleźć to jest to prosta
    > droga do wykreowania alternatywnej rzeczywistości.

    No jest druk sejmowy z tekstem, ale czyta się to słabo,
    bo " w art.X dodaje się Y" w art Z usuwa się ustęp 3),
    dodaje się art Q itd"

  • 10. Data: 2021-11-10 16:04:08
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-11-10 o 11:48, cef pisze:

    > No jest druk sejmowy z tekstem, ale czyta się to słabo,
    > bo " w art.X dodaje się Y" w art Z usuwa się ustęp 3),
    > dodaje się art Q itd"

    A ja naiwnie myślałem, że jak Nowy Ład to wszystko od nowa i będzie
    prościej :(
    P.G.