  • Data: 2021-11-11 00:11:09
    Temat: Re: Ulgi w nowym ładzie
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 8 Nov 2021 20:26:53 +0100, cef <c...@i...pl> wrote:

    >Teraz interesuje mnie to co jest opisane wszędzie:
    >czyli muszę sobie założyć jaki dochód osiągnę
    >i jak on będzie opodatkowany w tych dwóch wersjach:
    >na skali z 9% nieodliczlaną zdrowotnę i na liniówce z 4,9%
    >nieodliczalnej.

    Wszyscy patrzą na %... Ale % są od nowej podstawy(!) liczone więc
    zmian jest więcej (w niektórych przypadkach). Jak nic nie pomieszałem
    to jest tak:

    https://orka.sejm.gov.pl/proc9.nsf/ustawy/1532_u.htm
    ZDROWOTNE (ctrl+f "Roczną podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie
    zdrowotne"):

    A) składka %

    1) dla liniowego 4,9%
    2) dla ryczałtu i skali podatkowej 9%

    B) podstawa wymiaru składki

    dla liniowego i skali podatkowej: Roczną podstawę wymiaru składki na
    ubezpieczenie zdrowotne stanowi: przychody - koszty - ZUS
    (emerytalne+rentowe+chorobowe+wypadkowe) ale nie mniej niż
    12*minimalne wynagrodzenie z 1.01.

    dla ryczałtu: Roczną podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie
    zdrowotne stanowi:
    - dla przychodów (pomniejszonych o zus) z ryczałtu do 60.000 zł:
    liczba_miesięcy * 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w
    sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego,
    włącznie z wypłatami z zysku, (...) jeżeli osiągnięte przychody z
    działalności gospodarczej (...) nie przekroczyły w tym okresie kwoty
    60 000 zł;

    - dla przychodów w przedziale 60.000-300.000 zł: liczba_miesięcy *
    100% przeciętnego...

    - dla przychodów powyżej 300.000 zł: liczba_miesięcy * 180%
    przeciętnego...

    Dla ryczałtu można płacić najpierw wg mniejszej kwoty a potem coraz
    więcej ale po zakończeniu roku trzeba zrobić dopłatę :) albo można od
    razu płacić więcej (wg przychodu z poprzedniego roku) a jak powstanie
    nadpłata to się należy zwrot (ale chyba krótki termin na wniosek o
    zwrot).

    WAM
    --
    www.nawakacje.pl ?