    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Wykup po leasingu i VAT
    Date: Sat, 19 Dec 2020 13:54:16 +0100

    U jednego dealera symulacja leasingu na 3 lata daje końcową wartość
    wykupu 51%. U drugiego (przy tych samych założeniach i przy praktycznie
    tej samej cenie samochodu) 47%.
    Ten drugi twierdzi, że po 3 latach ich samochód jest więcej wart niż te
    47% (a nawet niż te 51%) i będę tę różnicę mógł odzyskać wykupując
    samochód i sprzedając.
    Bardziej mi pasuje ten drugi samochód więc (przyjmując do wiadomości że
    różnicę się odzyska) wybrałem go.

    Zapytałem kolegę, który prowadzi u nas księgowość, on zapytał gdzieś
    dalej (bo nie robimy tego codziennie) i w sumie się dowiedziałem, że jak
    kupujemy to możemy odliczyć tylko połowę VATu, a jak sprzedajemy to
    musimy odprowadzić cały.

    Czyli zerowa operacja (odkupujemy i sprzedajemy za tę samą cenę) wygląda
    następująco (dla uproszczenia zakładam wartość netto 100k).
    Odkupujemy za 123k z czego 11,5k VAT do rozliczenia i 11,5k VAT w
    koszty. Sprzedajemy za 123k z czego 23k musimy odprowadzić. Połowa jest
    z rozliczenia VAT czyli z własnej kieszeni musimy dołożyć 11,5k.
    Te 11,5k, co wchodzi nam w koszty daje oszczędność 11,5k*19%=2185.
    Czyli w sumie, gdybyśmy chcieli odzyskiwać 0 to musimy za to zapłacić
    11500-2185=9315.
    Inaczej to ujmując, sama próba odzyskania różnicy na wartości końcowej
    kosztuje 9,315% tej wartości końcowej.

    Czy ja gdzieś się mylę?
    Czy jest jakieś rozwiązanie tego problemu?
    Czy mam szansę poszukać jakiejś innej firmy co by dała lepszy leasing
    niż ta którą z definicji ma dealer?
    Chodzi mi o to, że może oni wszyscy korzystają z jakiejś jednej bazy
    według której oceniają wartość końcową i po prostu akurat te samochody
    szybciej tracą na wartości więc nie mam szans. Szkoda mi czasu jakbym z
    góry wiedział, że nie ma szans.
    A może ktoś wie, że mam szansę i jedynie słuszną firmą jest....
    P.G.