  • 1. Data: 2006-09-25 14:33:46
    Temat: laickie pytania o sp. j.
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Witajcie,

    mam kilka (laickich) niejasnosci zwiazanych z opodatkowaniem
    w spolkach jawnych:

    1. Czy wspolnik spolki jawnej moze pozyczyc spolce pieniadze? W jaki
    sposob to opodatkowac? Spotkalem sie z trzema sprzecznymi opiniami:

    - nie opodatkowane (opinia bieglego rewidenta)
    - PCC od wkladu do s-ki (wygooglana opinia jakiegos US)
    - PCC od pozyczki (opinia mojej ksiegowej)

    2. Czy wspolnik moze zrobic dla s-ki zakupy, biorac FVAT, ale placac
    za te zakupy wlasna gotowka, a pozniej robiac sobie przelew z konta spolki?

    3. Zalozmy, ze w spolce jest trzech wspolnikow, kazdy ma rowne udzialy.
    Czy jeden ze wspolnikow moze rozliczac sie na zasadach ogolnych, a pozostali
    placic podatek liniowy? Czy kazdy wtedy placi podatek od 33% zyskow
    s-ki?

    --
    * Fido: 2:480/124 ** WWW: http://www.frasunek.com/ ** NICHDL: PMF9-RIPE *
    * JID: v...@j...atman.pl ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ8JIV *

  • 2. Data: 2006-09-25 15:16:25
    Temat: Re: laickie pytania o sp. j.
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 25-09-2006 o 16:33:46 Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>
    napisał:

    > mam kilka (laickich) niejasnosci zwiazanych z opodatkowaniem

    OT: Tak niezłośliwie pozwolę sobie zauważyć że to zabrzmiało
    jakby było crosspostowane także na pl.soc.religia.podatki :)

  • 3. Data: 2006-09-25 17:37:13
    Od: "Adam Wołk-Jankowski" <j...@b...tego.1000lecie.pl>

    > 1. Czy wspolnik spolki jawnej moze pozyczyc spolce pieniadze? W jaki
    > sposob to opodatkowac? Spotkalem sie z trzema sprzecznymi opiniami:

    Spolka jawna jest spolka osobowa a nie kapitalowa. Jako wspolnik mozesz w
    dowolnym momencie wlozyc swoje prywatne pieniadze i o ile nie wiarze sie to
    ze zmiana umowy spolki nie jest to opodatkowane.

    > 2. Czy wspolnik moze zrobic dla s-ki zakupy, biorac FVAT, ale placac
    > za te zakupy wlasna gotowka, a pozniej robiac sobie przelew z konta
    > spolki?

    Moze, i nawet nie musi robic sobie przelewu.

> [...]
    > pozostali
    > placic podatek liniowy? Czy kazdy wtedy placi podatek od 33% zyskow

    Kazdy rozlicza podatek ze swoich 33% wedlug metody, ktora sam sobie
    wybierze.
    --
    Z poważaniem:
    Adam Wołk-Jankowski

  • 4. Data: 2006-09-26 08:21:24
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 25.09.2006 Adam Wołk-Jankowski <j...@b...tego.1000lecie.pl> napisał/a:
    > Spolka jawna jest spolka osobowa a nie kapitalowa. Jako wspolnik mozesz w
    > dowolnym momencie wlozyc swoje prywatne pieniadze i o ile nie wiarze sie to
    > ze zmiana umowy spolki nie jest to opodatkowane.

    A jak zinterpretowac to?

    http://www.twoja-firma.pl/wiadomosc/10637,pozyczka-o
    d-wspolnika-w-rozumieniu-fiskusa.html

    "Gdy spółka kapitałowa zdobędzie pożyczkę od udziałowca lub banku, wówczas
    będzie zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych. *Obowiązek
    podatkowy nie zniknie jednak w odniesieniu do wspólników spółek osobowych.*"

    albo:

    http://www.pit.pl/pages/i/1206.php

    "Opodatkowanie pożyczki udzielonej spółce przez wspólnika lub akcjonariusza
    określa się na takich zasadach, jak przy umowie spółki."

    > Moze, i nawet nie musi robic sobie przelewu.

    Czy w kontekscie powyzszych cytatow, nie traktuje sie tego jednak
    jako pozyczki dla spolki?

  • 5. Data: 2006-09-26 08:25:42
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 26.09.2006 Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl> napisał/a:
    > A jak zinterpretowac to?

    I jeszcze jeden dziwolag:

    "Zwolnienie nie obejmuje pożyczek udzielonych spółkom osobowym. Ponadto
    urzędy skarbowe uznają, że takich pożyczek nie można uznać za pożyczki
    na prowadzenie działalności gospodarczej. *Pożyczki udzielane spółce
    cywilnej lub jawnej przez jej wspólnika w praktyce stanowią bowiem zmianę
    umowy spółki, która jest opodatkowana PCC* (Urząd Skarbowy w Łukowie,
    2 grudnia 2005r., PO/436/3/2005; Pierwszy Urząd Skarbowy w Bydgoszczy,
    28 lipca 2005r., PM-436-4/05)."

  • 6. Data: 2006-09-26 22:14:09
    Od: "Adam Wołk-Jankowski" <j...@b...tego.1000lecie.pl>

    Co innego pozyczka (czyli wtedy kiedy spolka spisze umowe z pozyczkodawca -
    nie wazne czy jest nim jeden ze wspolnikow czy nie) a zupelnie czyms innym
    jest wrzucenie do kasy spolki lub przelanie na jej konto prywatnych
    pieniedzy wspolnika.
    O pozyczce mozemy mowic wtedy, kiedy spisana jest odpowiednia umowa i np
    wynijakace z jej zapisow oprocentowanie chcesz wrzucic w koszty.

    --
    Z poważaniem:
    Adam Wołk-Jankowski

  • 7. Data: 2006-09-26 22:19:20
    Od: "Adam Wołk-Jankowski" <j...@b...tego.1000lecie.pl>

    Zgadza sie - w umowie spolki jest zapisany wklad finansowy kazdego ze
    wspolnikow na poczet kapitalu zalozycielskiego i od tej sumy placi sie
    podatek PCC.
    To ile faktycznie kazdy ze wspolnikow wlozyl wlasnych pieniedzy nie ma
    znaczenia. Kazdy ze wspolnikow w dowolnym momencie moze dofinansowac spolke
    i jezeli nie niesie to za soba zmiany umowy spolki (np poprzez zmiane
    udzialu procentowego w zyskach) nie musisz placic podatku. Podatek PCC jest
    bowiem podatkiem od czynnosci cywilno-prawnych.
    Jezeli wspolnik chce byc zabezpieczony, tzn miec na papierze ze pozycza
    spolce pieniadze zalezy mu na sporzadzeniu umowy - ktora to trzeba
    opodatkowac PCC jak kazda inna umowe cywilno-prawna. Pamietaj, ze wtedy masz
    14 dni na zlozenie deklaracji PCC1
    --
    Z poważaniem:
    Adam Wołk-Jankowski

  • 8. Data: 2006-09-27 19:59:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Sep 2006, Adam Wołk-Jankowski wrote:

    > Co innego pozyczka (czyli wtedy kiedy spolka spisze umowe z pozyczkodawca -
    > nie wazne czy jest nim jeden ze wspolnikow czy nie)

    Przy spółce osobowej jest pewien problem: majątek spółki jest WPROST
    majątkiem wpólników.
    Możesz mi wyjaśnić jak uregulowane jest dawanie pożyczki samemu sobie? ;)

    > a zupelnie czyms innym
    > jest wrzucenie do kasy spolki lub przelanie na jej konto prywatnych
    > pieniedzy wspolnika.

    Na mój rozum można pytać czy to aby przypadkiem nie jest zwrot
    zaliczki z dochodu :) - powiedzmy że to jest hipoteza robocza
    numer jeden (najmniej ze dwie inne też już się przewijały, w tym
    "w prasie" i były omawiane na grupie, ciekawe ile konceptów jeszcze
    da się wymyśleć :)).

    > O pozyczce mozemy mowic wtedy, kiedy spisana jest odpowiednia umowa i np
    > wynijakace z jej zapisow oprocentowanie chcesz wrzucic w koszty.

    Przy spółce osobowej nie widzę możliwości na zaliczenie w koszt własnych
    pieniędzy wspólnika :(
    Majątek spółki nie jest *czyimś* majątkiem, to jest *wprost*
    majątek podatnika (część majątku podatnika, tyle że na mocy przepisów
    KSH lub KC wyłączona z egzekucji osobistej).
    Przepis:
    +++ UoPDoOF +++
    Art. 23.
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    [...]
    9) odsetek od własnego kapitału włożonego przez podatnika
    w Ÿródło przychodów,
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2006-09-27 20:12:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Sep 2006, Adam Wołk-Jankowski wrote:

    > Jezeli wspolnik chce byc zabezpieczony, tzn miec na papierze ze pozycza
    > spolce pieniadze

    IMVHO nie da się - z powodu wymienionego w sąsiednim poście, może
    teraz trochę innymi słowy zapiszę.
    Spółka to majątek wspólników.
    Umowy z p. widzenia cywilnego zawiera się ze *wspólnikami*, jedynie
    *w ramach* spółki - co z jednej strony wymusza ich solidarną
    odpowiedzialność (jakby umowę zawrzeć "luzem" z dwoma osobami
    kwestię odpowiedzialności można by próbować ukształtować różnie),
    z drugiej wyłącza roszczenia wobec owych "wspólności" przez mających
    osobiste roszczenia do wspólników (ktoś u kogo wspólnik ma dług nie
    może przyjść i żądać czegoś "ze spółki").
    Niemniej nie zmienia to faktu iż umowa jest *ze wspólnikami*.

    Czyli albo wspólnik daje pieniądze na pokrycie zobowiązań spółki
    z tytułu solidarnej odpowiedzialności (IMO to nie jest "umowa"!)
    albo... albo wspólnik pożycza *innym wspólnikom* pieniądze na
    pokrycie przez nich *własnej częsci* zobowiązań.
    Czyli dając 2000 zł daje 1000 zł "we własnym imieniu" zaś drugie
    1000 zł pożycza wspólnikowi, aby on (we własnym imieniu) pokrył
    udział w jakimś zobowiązaniu zaciągniętym wspólnie - potocznie
    mówi się "przez spółkę", ale przecież spólka NIE jest podmiotem
    zobowiązań.
    Popatrzmy na to tak.
    Wspólnicy nie zapłaciliby ZUSu, bo w kasie brakło pieniędzy i już.
    ZUS łapie pierwszego z brzegu wspólnika i ściąga mu z jakiegoś
    konta należną kwotę. Za pomocą poborcy czy innego komornika.
    Czy ten wspólnik coś komuś POŻYCZAŁ?

    Natomiast sprawa jest trudniejsza, jeśli w wyniku "dopłaty" spółka
    uzyskuje majatek wyższy niż kapitał założycielski plus osiągnięte
    w ramach spółki zyski razem wzięte.
    Wtedy jest pytanie, czy jednak nie jest *konieczne* ujęcie podwyższenia
    wartości majątku. Dawno temu :) wypowiadałem się że IMO tak, stopniowo
    moje przekonanie że tak MUSI być osłabło :), ale... ale wątpliwość
    (co najmniej) pozostaje. Oznaczałoby to zmianę umowy, ew. PCC,...

    pzdr, Gotfryd