eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › Dotacje unijne: korekta amortyzacji w dacie decyzji a nie pieniędzy

Dotacje unijne: korekta amortyzacji w dacie decyzji a nie pieniędzy

2017-07-05 13:58

Dotacje unijne: korekta amortyzacji w dacie decyzji a nie pieniędzy

Odpisy amortyzacyjne korygujemy w dacie otrzymania decyzji © Kurhan - Fotolia.com

Fiskus przedstawił nowe stanowisko w zakresie dokonywania korekty kosztów tyczącej się odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych czy wartości niematerialnych sfinansowanych (w całości lub części) dotacją. Do tej pory organy podatkowe twierdziły, że korekta powinna mieć miejsce w dacie otrzymania pieniędzy na rachunek bankowy. Teraz to się zmienia.

Przeczytaj także: Usługi od podmiotów powiązanych w wartości początkowej budynku

Problem ten niby został rozstrzygnięty w przepisach podatkowych z początkiem 2016 r., niemniej niektóre jego kwestie w dalszym ciągu wywołują kontrowersje.
Mianowicie od otrzymanej dotacji na zakup czy wytworzenie środków trwałych nie skutkuje powstaniem przychodu, od którego trzeba by zapłacić podatek dochodowy. Z drugiej jednak strony odpisy amortyzacyjne dokonywane od tej części wartości początkowej takiego składnika majątku, która została sfinansowana dotacją, nie stanowią podatkowych kosztów uzyskania przychodu (są one naliczane, ale nie rozpoznaje się ich w tych kosztach).

Niemniej pomiędzy zakupem i oddaniem do używania (a przez to i rozpoczęciem amortyzacji) środka trwałego a otrzymaniem dotacji może upłynąć sporo czasu. Dopóki zaś dotacji nie ma, podatnicy są uprawnieni do pełnego zaliczania do kosztów dokonywanych odpisów amortyzacyjnych. Dopiero otrzymanie dotacji skutkuje obowiązkiem ich skorygowania.
Do końca 2015 r. pomiędzy fiskusem a podatnikami istniał spór o to, kiedy taka korekta powinna mieć miejsce. Zdaniem organów podatkowych korekty należało dokonywać w okresach, w których pierwotnie odpisy amortyzacyjne trafiły do kosztów. Podatnicy natomiast twierdzili, że korekty powinni dokonać jednorazowo w okresie otrzymania dotacji.

fot. Kurhan - Fotolia.com

Odpisy amortyzacyjne korygujemy w dacie otrzymania decyzji

To data otrzymania decyzji o przyznaniu dotacji, a nie jej fizyczny wpływ na rachunek bankowy beneficjenta, określa datę, pod którą należy dokonać korekty kosztów w zakresie rozpoznanych w nich odpisów amortyzacyjnych.


Ostatecznie spór wyjaśnił ustawodawca wprowadzając stosowne zapisy do ustaw o podatku dochodowym. Obecnie wiemy, że korekta powinna być dokonana na bieżąco, a nie wstecznie.

Powstał jednak kolejny problem. Otóż czy korekta powinna zostać dokonana na moment przyznania środków z dotacji (rozumiany jako otrzymanie odpowiedniej decyzji administracyjnej) czy dopiero na moment wpływu pieniędzy na rachunek bankowy beneficjenta?

Stare stanowisko: ważna data wpływu pieniędzy


Dotychczas organy podatkowe uznawały, że podatnik uzyskujący dotację powinien dokonać korekty kosztów amortyzacji w dniu, w którym faktycznie dotację otrzymał, czyli w dniu wpływu środków z dotacji na jego rachunek bankowy. Ta uznał m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 9 marca 2016 r., nr IBPB-1-3/4510-98/16/TS, czy Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 25.04. 2016 r. nr DD9/033/188/KZU/2012/PK-627, zmieniając z urzędu interpretację indywidualną z dnia 19.07.2011 r. nr ITPB3/415-11a/11/AW Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Ważniejsza jednak data decyzji?


Zgoła co innego stwierdził jednak ostatnio Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 21 kwietnia 2017 r., nr 1462-IPPB6.4510.37.2017.1.AG, będącej odpowiedzią na pytanie spółki, jak powinna się ona zachować w przypadku otrzymania środków z dotacji (po rozpoczęciu amortyzacji) na nowoczesną linię produkcyjną.

W pierwszej kolejności organ podatkowy przypomniał, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
W efekcie zwrot wydatków na nabycie środków trwałych skutkuje tym, że odpisy amortyzacyjne od części ich wartości odpowiadającej zwróconym wydatkom nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W zakresie określenia momentu dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów, które zostały wygenerowane przez odpisy amortyzacyjne naliczane od środków trwałych, na które następnie została przyznana dotacja, organ odniósł się do art. 15 ust. 4i przytoczonej ustawy wskazującego, że jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.
„(...) Mając na uwadze powyższe, przepisy o korekcie kosztów uzyskania przychodów, w brzmieniu od 1 stycznia 2016 r., należy stosować do korekty kosztów w sytuacji, gdy podatnik otrzymał fakturę korygującą lub inny dokument potwierdzający przyczyny korekty niespowodowanej błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką po 31 grudnia 2015 r. Należy mieć bowiem na uwadze treść przywołanego powyżej przepisu art. 15 ust. 4i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który wiąże moment korekty kosztów uzyskania przychodów z otrzymaniem faktury korygującej lub, w przypadku jej braku, innego dokumentu potwierdzającego przyczyny korekty. Co istotne, korekt związanych z udzieleniem Spółce dotacji nie można traktować jako błędów rachunkowych lub innych oczywistych omyłek.(...)”

Organ podatkowy stwierdził przy tym, że podstawą do dokonania korekty kosztów w przypadku otrzymania dotacji, jest inny dokument potwierdzający przyczyny korekty, czyli np. decyzja przyznająca dotację.
W efekcie organ uznał, że korekty kosztów należy tutaj dokonać w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymano ten inny dokument (tutaj decyzję), a nie okresie, w którym fizycznie otrzymano środki z dotacji.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: