Reklama i promocja to usługi marketingowe opodatkowane VAT
2008-09-10 07:48
Przeczytaj także: Akcje marketingowe: obniżone ceny towarów w rozliczeniu VAT
W przypadkach gdy wypłacona premia pieniężna związana jest z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy - obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Taka premia pieniężna ma bezpośredni wpływ na wartość dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości dostawy.
W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, czy też w związku z dokonaniem różnych innych czynności przez nabywcę i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie i nie zawsze polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł z dostawcami towarów, oferowanych w jego placówkach handlowych, umowy regulujące wzajemne zobowiązania i sposób ustalenia wynagrodzenia. Wnioskodawca otrzymuje premię pieniężną (bonus) ustalany procentowo od obrotów, co ma mieć charakter motywacyjny do dalszej współpracy.
Zgodnie z zawartą umową marketingową, Wnioskodawca świadczy usługi marketingowe polegające na promocji, reklamie i pozycjonowaniu towarów w tym organizuje dodatkowe promocje, degustacje w sklepach, za co otrzymuje wynagrodzenie procentowe od obrotu netto sklepów. Otrzymywana premia nie jest powiązana z konkretnymi dostawami. Wynagrodzenie jest w stałym procencie od obrotu, bez konieczności przekroczenia określonego pułapu obrotów, (nie jest to procent zmienny).
W opisanym stanie faktycznym mamy zatem do czynienia z sytuacją, gdzie dostawcy wypłacają Wnioskodawcy wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług polegających na promocji, reklamie i pozycjonowaniu towarów w tym organizacji dodatkowych promocji, degustacji w sklepach, za co otrzymuje wynagrodzenie procentowe od obrotu netto sklepów.
Otrzymywana premia – wynagrodzenie nie ma więc charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania Wnioskodawcy. Usługobiorcą jest dostawca, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której Wnioskodawca zobowiązuje się do promocji, reklamy i pozycjonowania towarów w tym organizuje dodatkowe promocje, degustacje w sklepach Wnioskodawcy. Ponadto otrzymywana premia nie jest powiązana z konkretnymi dostawami.
Wypłata przedmiotowej premii pieniężnej jest zatem rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się Wnioskodawcy w stosunku do dostawców. Zachowanie Wnioskodawcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz dostawców. Jako zapłatę za wykonaną usługę podatnik otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej.
Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.
Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inna stawkę.
W świetle powyższego zachowanie Wnioskodawcy należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT.
Ponadto zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Zatem w przedmiotowej sytuacji zachowanie Wnioskodawcy, za które ustalono wynagrodzenie nazwane premią pieniężną, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 22% stawki podatku VAT, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę – Wnioskodawcę faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. dostawców wypłacających premię pieniężną.(…)”
Pełną treść interpretacji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów
1 2
oprac. : Ministerstwo Finansów
Przeczytaj także
-
Wynajem powierzchni reklamowej to nie usługa najmu w podatku VAT
-
Zakup nieruchomości? Uwaga na podatek VAT
-
Dokumentowanie usług gastronomicznych paragonami fiskalnymi i fakturami VAT
-
Spóżnione rozliczenie VAT od WNT: fiskus nadal chce odsetki za zwłokę
-
Bonusy za ilość: ujęcie w deklaracji VAT
-
Wystawienie faktury VAT dla świadczeń kompleksowych
-
Transport towaru osobną pozycją na fakturze VAT
-
Korekty WNT i importu usług: TSUE przeciw polskiej ustawie o VAT
-
TSUE: trzy miesiące na rozliczenie neutralne VAT od WNT sprzeczne z prawem