eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › Hotel dla kontrahenta to koszty reprezentacji

Hotel dla kontrahenta to koszty reprezentacji

2010-08-24 11:59

Coraz częściej przedsiębiorcy (zarówno osoby fizyczne jak i prawne) zapraszając do siebie kontrahentów z drugiego końca kraju czy też spoza kraju w celu, czy to pokazania nowych produktów, odnowienia kontraktów bądź zawarcia nowych, czy też omówienia rozwoju dalszej współpracy itp., pokrywają koszty ich transportu bądź zakwaterowania. Rozmowy biznesowe mogą tutaj trwać bowiem nawet kilka dni. Czy wydatki na podróż i hotel dla kontrahenta można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

Przeczytaj także: Koszty firmy: reprezentacja szeroko rozumiana

Zgodnie z definicją zawartą w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej updof) oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej updop), kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, o ile nie znalazły się one w katalogach wydatków z kosztów tych wyłączonych. Te zostały określone odpowiednio w art. 23 updof i art. 16 updop.

Wydatek w postaci noclegu dla kontrahenta wydaje się pierwszą część przepisu spełniać. Niestety w katalogu wyłączeń z kosztów ustawodawca wymienił koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych (art. 23 ust. 1 pkt 23 updof i art. 16 ust. 1 pkt 28 updop).

O ile zaś ustawy posługują się pojęciem reprezentacji, nie wskazują jej definicji. Przyjmuje się tutaj zatem definicję słownikową, która to traktuje reprezentację jako okazałoś, wytworność w czyim sposobie życia, związana ze stanowiskiem czy pozycją społeczną. Wydatki reprezentacyjne przejawiają się natomiast swoją wyjątkowością, odbiegając od zwyczajowo przyjętych w danej dziedzinie czy okolicy.

Obecnie organy podatkowe uważają, że poprzez reprezentację należy rozumieć wszelkie działania związane z tworzeniem pozytywnego wizerunku firmy na zewnątrz, przede wszystkim wobec kontrahentów, wśród których znajdują się wydatki wskazane we wstępie.

W powyższym tonie wypowiedział się m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 10 grudnia 2009 r., nr ITPB3/423-605b/09/PS, w której to stwierdził, że „(…)Zapewnienie kontrahentom zakwaterowania podczas tych spotkań (nocleg w hotelu) ma niewątpliwy wpływ na sposób postrzegania Spółki przez te podmioty. Wydatki te wykraczają więc poza poziom gościnności zwyczajowo przyjęty w tego typu kontaktach i służą budowaniu określonego wrażenia w odbiorze firmy Wnioskodawcy. Powoływanie się w tym kontekście przez Wnioskodawcę na okoliczność, że pokrywanie kosztów noclegu kontrahentów jest działaniem niewykraczającym poza zwykłe ramy grzeczności, gościnności i szacunku dla klienta, co z kolei przyjmuje się za powszechnie obowiązujące kanony kultury, nie odbiera tej czynności cech reprezentacji. Zapewnienie noclegu kontrahentom to bowiem nic innego, jak działania dla zapewnienia im wygody i komfortu, mające na celu zaprezentowanie Spółki jako prestiżowego partnera. Oznacza to, że przedmiotowe wydatki mają znamiona wydatków na reprezentację Spółki(…)”

Podobnie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 20.08.2008 r. nr IPPB1/415-683/08-2/JB: „(…) wydatki na bilety lotnicze, pociąg, autobus oraz koszty noclegów związane z organizacją wyjazdu na targi potencjalnych klientów poniesione przez Firmę X wiążą się z tworzeniem oraz utrwalaniem dobrego wizerunku firmy na zewnątrz, a zatem nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Zapewnienie klientom dojazdu oraz noclegu na targi wpływać będzie niewątpliwie na lepsze postrzeganie przez nich Firmy i utrwalanie jej pozytywnego obrazu. Powyższe wydatki mają charakter okazałości i wystawności, odbiegają bowiem od zasad ogólnie przyjętych w kontaktach z innymi podmiotami gospodarczymi, a więc uznać je należy za wydatki reprezentacyjne, które wyłączone zostały na mocy art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z kosztów uzyskania przychodów.(…)”

Podsumowując zafundowanie kontrahentom noclegu czy też opłacenie im podróży z jednej strony służy osiąganiu przychodów bądź zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów, z drugiej jednak jako wydatki mające charakter okazałości i wystawności odbiegając od zasad ogólnie przyjętych bądź mające na celu zaprezentowanie podatnika z jak najkorzystniejszej strony poprzez zapewnienie kontrahentom wygody i komfortu, zostały z podatkowych kosztów uzyskania przychodów wykluczone.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: