eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Przekazanie majątku do spółki cywilnej a PIT

Przekazanie majątku do spółki cywilnej a PIT

2011-11-08 12:11

Podatnik zamierza zlikwidować działalność gospodarczą prowadzoną samodzielnie i utworzyć spółkę cywilną, do której wniesie lokal użytkowy stanowiący środek trwały w dotychczasowej działalności oraz posiadane towary handlowe. Jakie skutki podatkowe wywoła wniesienie tych składników majątku do spółki?

Przeczytaj także: Budynek na cudzym gruncie jako inwestycja w obcym środku trwałym?

Wartość towarów handlowych wniesionych do spółki cywilnej będzie stanowiła koszt podatkowy w momencie uzyskania przychodu z ich sprzedaży. Natomiast lokal użytkowy będzie amortyzowany na zasadzie kontynuacji.

Obowiązki związane z likwidacją działalności gospodarczej
W stanie prawnym obowiązującym od początku 2011 r. przy likwidacji działalności gospodarczej nie zachodzi obowiązek ustalenia zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodu z remanentu likwidacyjnego. Nadal jednak, w przypadku podatników rozliczających podatek dochodowy z tej działalności na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, z zakończeniem działalności łączy się obowiązek sporządzenia spisu z natury. Wynika to z § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. nr 152, poz. 1475 ze zm.).

Jak stanowi ten przepis, spis z natury powinien obejmować towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, produkcję w toku, wyroby gotowe, braki i odpady.

Ponadto w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności, spisem z natury należy objąć również wyposażenie (§ 27 pkt 3 rozporządzenia).

Zwróć uwagę!
Wartość towarów pozostałych na dzień likwidacji przedsiębiorstwa ujętych w spisie z natury zostanie wyłączona z kosztów uzyskania przychodów.


Podatnik w związku z likwidacją działalności gospodarczej jest zobowiązany do sporządzenia wykazu składników majątkowych pozostających na dzień likwidacji na stanie przedsiębiorstwa. Wymóg ten wprowadził obowiązujący od 1 stycznia 2011 r. przepis art. 24 ust. 3a updof. Wykaz, o którym mowa powinien zawierać przynajmniej następujące dane:
  • liczbę porządkową,
  • określenie (nazwę) składnika majątku,
  • datę nabycia składnika majątku,
  • kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku, w tym kwotę wydatków na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów,
  • wartość początkową,
  • metodę amortyzacji,
  • sumę odpisów amortyzacyjnych.

Warto podkreślić, że podjęcie działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej pozwoli podatnikowi na odliczanie od osiąganego z niej dochodu ewentualnych strat poniesionych w poprzednich latach podatkowych w związku z prowadzeniem jednoosobowej działalności.

Wniesienie wkładu do spółki cywilnej
Podatnik zamierza utworzyć spółkę cywilną, do której tytułem wkładu niepieniężnego wniesie towary handlowe oraz lokal użytkowy, stanowiące majątek likwidowanego przedsiębiorstwa. Wniesienie wkładu należy do podstawowych obowiązków każdego wspólnika i polega na przeniesieniu własności przedmiotu wkładu na wszystkich wspólników, co prowadzi do objęcia ich współwłasnością łączną uregulowaną w art. 863 Kodeksu cywilnego. Wniesienie wkładu do spółki cywilnej nie powoduje powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu (art. 21 ust. 1 pkt 50b updof).

Zwróć uwagę!
Wniesienie wkładu do spółki cywilnej jest neutralne podatkowo.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: