  • 1. Data: 2011-09-07 07:06:00
    Temat: PIT-14 zwrot nadpłaty wkładu budowlanego i pokrewne
    Od: "StaJan" <s...@p...onet.pl>

    Przedstawiam nastepującą sytuację:
    W latach 2004 -2005 realizowana była budowa bloku wielorodzinnnego, w
    którym wukpiłem mieszkanie.Spółdzielnia wyliczyła kwotę należnego wkładu
    budowlanego, (dokładnie 120 845,27 zł) a ja wpłacałem ją zarówno ze środków
    własnych jaki i ze środków zgromadzonych w kasie mieszkaniowej, w której
    oszczędzałem kilka lat.
    Dokładnie poszczególne wpłaty przestawiały się następująco:

    - zaliczka - środki własne 36 254,00 zł wpłacone w 2004r
    - z kasy mieszkaniowej przelano: 31 852,12 zł w dniu 2005-05-30
    - pozostałą kwotę tj. 52 739,15 zł wpłacałem wyłącznie ze środków
    własnych, w kilku ratach, ale wszystkie raty w roku 2005.
    W rozliczeniu podatkowym za rok 2005 ująłem do odliczenia tylko kwotę 31
    852,12 zł - czyli to co zostało przelane z banku, z kasy mieszkaniowej.
    Pozostałe kwoty - czyli wszystko to co wpłacałem z własnych oszczędności nie
    odliczałem od podatku czy dochudu w żadnym z zeznań.
    Nie składałem też w spółdzielni żadnych oświadczeń - np.: że kwoty wpłacane
    ze środkoów własnych nie były odliczane od podatku w moich rozliczeniach
    rocznych.
    W roku 2010 spółdzielnia rozliczyła ostatecznie inwestycję i dokonała
    zwrotu nadpłacownego wkładu budowlanego oraz wystawiła PIT 14 na sumę tj.
    12350,-zł
    Kwotę tę ująłem je w rozliczeniu PIT-37 za rok 2010 jako dodatkowy przychód
    i zapłaciłem podatek - tak radziła zrobic Pani z urzędu skarbowego. .

    Poczytałem jednak trochę na ten temat i mam wątpliwości:
    - prawdopodobnie w latach 2004 i 2005 mogłem odliczyć od podatku także
    kwoty wniesione na wkład budowlany - te z własnych środków
    - poniewąż tego nie zrobiłem to w rozliczeniu z 2010 niepotrzebnie ująłem w
    rozliczeniu PIT za rok 2010 zwrot nadpłaty wkładu budowlanego otrzymanego ze
    spółdzielni (i wykazanego w otrzymanym PIT-14) jako dodatkowy przychód i
    niepotrzebnie zapłąciłem od tego podatek

    Czy dobrze myślę?
    Co zrobić aby naprawić swoje błędy i odzyskać przesługujące mi ulgi
    podatkowe i zapłacony w tym roku podatek od zwrotu nadpłaty wkładu (PIT-14 z
    2010r?)
    Czy możliwe jest np. złożenie odpowiedniej korekty (Korekt) zeznań?
    Czy dla odliczen dot. lat 2004 - 2005 nie jest to za póżno?

    StaJa