  • 1. Data: 2011-09-07 07:01:28
    Temat: Samochod w dzialalnosci gospodarczej
    Od: Arti <a...@W...interia.pl>

    Sytuacja następujaca:
    1.Samochód ciężarowy (Toyota Yaris :-) z kratką ) rok produkcji 2003
    leasing operacyjny do 2006 roku.
    2.Pełne odliczanie VAT z rat leasingowych i czynszu inicjalnego.
    3.Wykup z leasingu na firmę ( jednoosobowa działanosc gospodarcza) za
    2193,44 netto w październiku 2006 i wprowadzenie na srodki trwale
    i-koszt jednorazowy(KPiR). VAT odliczony w kwocie 289,53.
    Cel:
    1.Zona ( wspólnota majatkowa ze mna) chce mieć samochód na środkach
    trwałych w swojej firmie ( działalność jednoosobowa).
    Pytania:
    1.Jak najkorzystniej zrealizować taka operacje?(finanse, papierkologia)
    2.Czy dobrze planuje:
    - likwidacja środka trwałego i przeznaczenie na użytek prywatny ( bez
    podatku bo nie ma przychodu)
    - darowizna dla żony ( lub potraktowanie samochodu już jako zony jako
    wspolnota majatkowa) i wprowadzenie do firmy żony jako srodek trwały.
    3.Jak rozliczyć VAT przy tych operacjach?Zona ma dzialanosc ale nie jest
    Vat'owcem.( praktyka lekarska)
    4.Jak postepowac w przypadku gdy samochod jest na moja osobe a zona ma
    go na srodkach trwałych ( np. ubezpieczenie, naprawy, plyny)
    Dziekuje za wszystkie podpowiedzi
    Pozdrawiam
    Arti

  • 2. Data: 2011-09-07 09:22:28
    Temat: Re: Samochod w dzialalnosci gospodarczej
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Sep 2011, Arti wrote:

    > - darowizna dla żony ( lub potraktowanie samochodu już jako zony jako
    > wspolnota majatkowa) i wprowadzenie do firmy żony jako srodek trwały.

    O ile darowizna rzeczywiście była (chyba nadal jest, nie chce mi
    się sprawdzać) metodą na podwójną amortyzację tego samego ST,
    to dla małżonków istnieje speczapis[1] w ustawie.
    [1] - c,z, nie "cz" :D
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,43
    678,20110831,koszty-uzyskania-przychodow.html
    +++
    11. W razie gdy składnik majštku stanowi współwłasnoœć podatnika,
    wartoœć poczštkowš tego składnika ustala się w takiej proporcji
    jego wartoœci, w jakiej pozostaje udział podatnika we własnoœci
    tego składnika majštku;
    <bacznosc>
    zasada ta nie ma zastosowania do składników majštku stanowišcych
    wspólnoœć majštkowš małżonków, chyba że małżonkowie wykorzystujš
    składnik majštku w działalnoœci gospodarczej prowadzonej odrębnie.
    <spocznij>
    ---

    Rzuć okiem również na dwa następne punkty (12 i 13).

    > 3.Jak rozliczyć VAT przy tych operacjach?

    Zbycie używanego i rozliczonego VATowo (znaczy po pełnym roku,
    aby nie było potrzeby korekty VAT, co implikuje >pół roku
    aby uznać "używany przez podatnika", ew. po pełnych 5+ latach
    w przypadku "wysokocennych" >15000, o czym nie ma tu mowy)
    samochodu osobowego jest przecież zwolnione z VATu, więc nie
    ma czego rozliczać.

    > 4.Jak postepowac w przypadku gdy samochod jest na moja osobe a zona ma go na
    > srodkach trwałych ( np. ubezpieczenie, naprawy, plyny)

    Uznać, że opis jest nieprawdziwy.
    Albo samochód jest twój, albo żony, albo wspólny.
    Amortyzować może tylko swój lub wspólny, przy czym w tym
    drugim przypadku "odliczając" amortyzację dokonaną poprzednio
    w DG małżonka.
    Błędny wpis np. do dowodu rejestracyjnego nie implikuje
    skutków podatkowych ani cywilnoprawnych, co najwyżej
    jakąś karę administracyjną (chyba się "nie stosuje",
    znaczy nie słyszano aby komuś przywalono za podanie
    nieprawdy co do majątku wspólnego do DR, choć pewnie
    formalnie jest taka).

    Co do darowizny - po pierwsze trzeba by ustalić czy masz
    do niej prawo, czyli istnieją "twarde" dowody na to że
    samochód stanowi majątek odrębny, a po drugie ustalić,
    jakie są szanse obrony przez zarzutem "czynności
    pozornej". Ja bym się chyba nie pakował w taką wersję.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2011-09-07 12:03:28
    Od: Arti <a...@W...interia.pl>

    Znalazlem cos takiego:

    "Państwo Janina i Jan Kowalscy objęci są wspólnością majątkową. Kupili
    samochód osobowy. Pojazd ten został zarejestrowany na panią Janinę. Pan
    Jan zamierza wykorzystywać ten pojazd w jednoosobowej działalności
    gospodarczej. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby samochód ujął w
    ewidencji środków trwałych i amortyzował go w całości. Nie mógłby tak
    postąpić, gdyby wyłącznym właścicielem samochodu była jego żona."

    Wiec bez zmiany dowodu rejestracyjnego zona moze wprowadzic samochod do
    ST swojej firmy ( bez zadnych odpisów bo one byly dokonane w mojej firmie).

    Czy faktury na paliwo i naprawy, przeglady powinna brac na swoja firme
    w takim razie?Czy koszt ubezpieczenia ktory bedzie na wlasciciela dowodu
    rejestracyjnego ( czyli mnie) ma wprowadzic jakims dowodem ksiegowym?

    Jak przeprowadzic operacje ( dokumenty) wyprowadzenia srodka trwalego z
    mojej firmy?

    Nadal nie rozumiem co zrobic z VAT'em ktory przeciez odliczylem.

    No i co za klika lat jak bedziemy chcieli sprzedac ten samochod?

    Dziekuje bardzo

  • 4. Data: 2011-09-07 19:56:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Sep 2011, Arti wrote:

    > Wiec bez zmiany dowodu rejestracyjnego zona moze wprowadzic samochod do ST
    > swojej firmy ( bez zadnych odpisów bo one byly dokonane w mojej firmie).

    A zwróciłeś uwagę, że cytat dotyczy innego przypadku, mianowicie
    kiedy *jedno* z małżonków wykorzystuje go w DG?
    Przeczytałeś przepisy?
    To przeczytaj jeszcze raz. I to *nie* jest złośliwość: obowiązują Cię
    nie "fakty prasowe" i nie czyjeś dywagacje (np. moje w tym wątku :P),
    ale *przepisy*.
    "Zrobiłem tak bo tak mi powiedzieli" to nie jest tłumaczenie.

    BTW:
    Faktu, że DR jest sfałszowany (a ściślej: wystawiony na podstawie
    fałszywego oświadczenia) to nie zmienia, ale na podatki nie wpływa
    (bo opodatkowany jest "stan faktyczny", a nie błąd w dokumencie).

    > Jak przeprowadzic operacje ( dokumenty) wyprowadzenia srodka trwalego z mojej
    > firmy?

    A odniesiesz się jakoś do potencjalnych zarzutów US odnośnie takiego
    przypadku, z powołaniem art.22g.11 na czele?
    Bo *nie* chodzi o "wyprowadzenie".
    Ten samochód *był* w majątku wspólnym i nadal *jest* w nim.
    Jeśli zacznie z niego korzystać żona, to (w tym majątku) *pozostanie*.
    "Przeniesienie korzystania" mogłoby mieć znaczenie dla VAT (bo
    tam, że przypomnę, liczy się "wydanie", a nie czynność cywilnoprawna),
    no ale skoro wszystko wskazuje na to iż przypadek podpada pod
    zwolnienie, to nie ma o czym pisać.
    Pozostaje kwalifikacja do podatku dochodowego.
    Czy interpretacja p.11 pozwala wywieść że "szeregowe" korzystanie
    z samochodu (najpierw w jednej DG, potem w drugiej) miałoby powodować
    wyłączenie wyłączenia ograniczenia?
    W jaki sposób?
    Bo najpierw jest ograniczenie, że amortyzuje się tylko udział,
    później jest wyłączenie tego ograniczenia dla ST z majątku wspólnego
    - znaczy że można JEDNAK amortyzować całość, ale później jest
    wyłączenie do tego, że *nie* można amortyzować całości, jeśli
    ST wykorzystywany jest w DG prowadzonym odrębnie.
    Co miałoby powodować, że słowa "chyba że" nie działają?

    > Nadal nie rozumiem co zrobic z VAT'em ktory przeciez odliczylem.

    Wyjaśnij czego nie rozumiesz w odpowiedzi z sąsiedniego postu?
    Zakładam, że pytanie dotyczy przypadku kiedy miałoby miejsce
    faktyczne zbycie na rzecz żony (IMVHO możliwe jedynie w przypadku
    w którym samochód byłby "odrębny").
    Odpowiedź zależy od tego, czy upłynęło wystarczająco wiele czasu
    od zakupu, a jako że wartość początkowa była "niskocenna"
    niemal na pewno upłynęło.
    No to zbycie jest zwolnione. Korekty już nie ma, bo "rozliczone".
    W czym problem?
    Pomijam oczywiście problem pt. "zbycie" - bo IMVHO tego nie
    da się zrobić ze składnika majątku wspólnego przeznaczając
    go dla żony. Niemniej, JEŚLIBY było możliwe, to z VAT po
    prostu nie trzeba robić nic.

    > No i co za klika lat jak bedziemy chcieli sprzedac ten samochod?

    A co ma być?
    Przychód z DG!

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2011-09-08 08:10:02
    Od: Arti <a...@W...interia.pl>

    > A co ma być?
    > Przychód z DG!

    A jesli wycofa sie srodek trwaly, przeznaczy do uzytku prywatnego,
    odczeka 6 miesiecy i sprzeda?
    Wtedy nie bedzie chyba trzeb opodatkowac przychodu/

  • 6. Data: 2011-09-08 10:04:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Sep 2011, Arti wrote:

    > A jesli wycofa sie srodek trwaly, przeznaczy do uzytku prywatnego, odczeka 6
    > miesiecy i sprzeda?
    > Wtedy nie bedzie chyba trzeb opodatkowac przychodu/

    Zmień jednostkę miary :)
    6, ale *LAT*.

    6 miesięcy ma znaczenie do kwalifikacji do VAT, w celu uznania danego
    ST lub wyposażenia za "używane" :) (a to z kolei ma w określonych
    przypadkach znaczenie dla zwolnienia)

    pzdr, Gotfryd