  • 1. Data: 2008-08-27 10:15:18
    Temat: Abolicja
    Od: Quental <a...@g...com>

    Cześć,

    Skoro już dali mi taką opcję, to rozważam skorzystanie z abolicji
    podatkowej. Przeczytałem stosowną ustawę, nawet wydaje mi się, że ją
    zrozumiałem, ale wciąż nęka mnie kilka pytań. Idealnie by było, gdyby
    wypowiedział się ktoś, kto już przerobił temat w praktyce.

    1. Kraje, które obejmuje ustawa. W ustawie o picie jest art. 27 ust 8.
    jest taki fragment: "na podstawie umów o unikaniu podwójnego
    opodatkowania lub innych umów międzynarodowych. Czy to w ogóle ma
    jakieś znaczenie z punktu widzenia abolicji, czy poza rajami
    podatkowymi w grę wchodzą wszystkie kraje? Tak mi się właśnie wydaje,
    ale chciałbym usłyszeć, że tak myśli więcej osób...

    1a. Uściślenie pkt 1: czy abolicja obejmuje dochody w latach 2002-04
    osiągnięte w Holandii?

    2. Przelicznik EUR. W ramach procedury abolicyjnej należy złożyć
    zaktualizowane zeznanie podatkowe (o ile się nie zrobiło tego
    wcześniej), które ma uwzględniać dochody osiągnięte i podatki
    zapłacone zagranicą. Ponieważ nasze formularze są w PLN, to w takim
    razie po jakim kursie należy te dochody i podatki wykazać?

    > narzekanie mode on
    Na złożenie wniosku + korekty zeznania za rok 2002 jest czas do 6
    października... Trochę krótko, zwłaszcza że stosowne dokumenty mam
    porozrzucane w co najmniej 3 miejscach w całej Polsce, no ale co
    robić...
    > narzekanie mode off :)

    A przy okazji - czy jest coś, co jeszcze się powinno wiedzieć o
    abolicji, a zazwyczaj się nie wie??? :)

    Z góry dzięki i pozdrowienia,

  • 2. Data: 2008-08-27 10:41:40
    Temat: Re: Abolicja
    Od: "1603 Anna Daszkiewicz" <A...@o...mofnet.gov.pl>

    1a. Uściślenie pkt 1: czy abolicja obejmuje dochody w latach 2002-04
    osiągnięte w Holandii?

    Tak obejmuje Holandie

[...]

    Powinno się przyjmować kurs na dzień wypłaty, ale w praktyce czasami jest to
    niemożliwe więc przyjmuje się rożnie.

[...]
    jeśli było złożone zeznanie za 2002 rok to nie ma potrzeba składać korekty,
    chyba że coś się zmieniło w zeznaniu (np. dodatkowe wczęśniej nie ujawnione
    dochody ) okres jest krótki niestety

    A przy okazji - czy jest coś, co jeszcze się powinno wiedzieć o
    abolicji, a zazwyczaj się nie wie??? :)

    Pewnie by sie cos znalazło, tylko jakoś nic w tej chwili nie przychodzi mi
    do głowy :)

  • 3. Data: 2008-08-27 17:33:59
    Temat: Re: Abolicjal
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Quental wrote:

> [...]
    > podatkowymi w grę wchodzą wszystkie kraje? Tak mi się właśnie wydaje,
    > ale chciałbym usłyszeć, że tak myśli więcej osób...

    tak, wszystkie kraje z którymi mamy umowy. A to w prakyce oznacza prawie
    wszystkie. Moża jakaś afryka czarna by nie podpadała.

    > 1a. Uściślenie pkt 1: czy abolicja obejmuje dochody w latach 2002-04
    > osiągnięte w Holandii?

    tak.

> [...]
    > zapłacone zagranicą. Ponieważ nasze formularze są w PLN, to w takim
    > razie po jakim kursie należy te dochody i podatki wykazać?

    ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu z tych lat.
    ...Po kursie średnim NBP z dnia otrzymania...
    W prakyce oznacza to przeliczanie każdej wypłaty oddzielnie. Do tego
    dochodzą KUP i kwoty zwolnione. Radze skorzystac z dorady podatkowego,
    ktory ci to policzy, bo raczej nie masz szans zebys to zrobil dobrze.

> [...]
    > października... Trochę krótko, zwłaszcza że stosowne dokumenty mam
    > porozrzucane w co najmniej 3 miejscach w całej Polsce, no ale co

    wziąć się szybko do roboty i złożyć .... cokolwiek.
    Na korektę złożonego zeznania limitu już nie ma :)

    > A przy okazji - czy jest coś, co jeszcze się powinno wiedzieć o
    > abolicji, a zazwyczaj się nie wie??? :)

    Tak, że można sporo dopłacić jeśli zarabiałeś też w Polsce.
    Bo wykazanie zarobku za granicą automatycznie podbija skale podatkową
    dstosowaną do zarobków uzyskanych w Polsce. Co powoduje, że masz
    zaległość podatkwą do dopłacenia wraz z odsetkami.
    Abolicja podatku od dochodów w Polsce nie obejmuje.

    Przykład trochę naiwny ale oddaje istotę. W 2002 zarobiłeś 20 tyś w
    Polsce i na ten czas zapłaciłeś 19% podatku I próg podatkowy
    Teraz przyznajesz się, że zarobiłeś jeszcze 40 tyś w Irlandii.
    Robiąc korektę wychodzi ci III pró podatkowy, czyli 40% podatku do
    zastosowania w stosunku do tych 20 tyś zarobionych w Polsce.
    Różnica do dopłacenia wraz z odsetkami od 2000 roku.
    Miło, nie?

  • 4. Data: 2008-08-27 17:51:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Aug 2008, witek wrote:

> [...]
    [...]
    > wziąć się szybko do roboty i złożyć .... cokolwiek.
    > Na korektę złożonego zeznania limitu już nie ma :)

    Moment, moment.
    Po upływie przedawnienia podatku korekta jest bezskuteczna.
    Czy w ustawie jest specjalny zapis o przedłużeniu terminu
    na korektę?
    IMHO pojawienie się "abolicji" nie zmienia faktu, że regulacja
    dotyczy podatku którego termin płatności upływał w 2003 roku
    i od końca 2003 liczy się 5 lat.

> [...]
    > Robiąc korektę wychodzi ci III pró podatkowy, czyli 40% podatku do
    > zastosowania w stosunku do tych 20 tyś zarobionych w Polsce.

    60 000 to chyba za "mały" przykład, bo AFAIR liczy się "podatek
    efektywny", a ten przy niewielkim przekroczeniu progu wcale nie
    będzie wynosił 40% :) (acz pewnie 30% przekroczy).

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-08-27 19:54:20
    Od: "Fotelik" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Quental" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...
[...]

    Tak w ogóle to zachowanie "Państwa" totalnie debilne wg mnie
    Zachęca do niepłacenia podatków bo a nóż kiedyś anulują i sie uda
    Tak mi sie przynajmniej wydaje
    Foti

  • 6. Data: 2008-08-27 22:02:34
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > IMHO pojawienie się "abolicji" nie zmienia faktu, że regulacja
    > dotyczy podatku którego termin płatności upływał w 2003 roku

    Od końca 2003 plus pieć lat to koniec 2008, a tymczasem w ustawie
    abolicyjnej zapisali termin "2 miesiące od daty ogłoszenia ustawy" czyli
    zdeczko wcześniej.
    Dlatego trzeba złożyć "coś" na druku abolicyjnym.
    przyznam, że jeszcze całości nie przeczytałem więc nie wiem czy coś
    wspominają o korektach zeznań abolicyjnych. Wiec lepiej złożyć "coś"
    wyliczone po łebkach niż nie złożyć nic.

  • 7. Data: 2008-08-27 22:03:06
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > 60 000 to chyba za "mały" przykład, bo AFAIR liczy się "podatek
    > efektywny", a ten przy niewielkim przekroczeniu progu wcale nie
    > będzie wynosił 40% :) (acz pewnie 30% przekroczy).

    jakby nie liczyć wyjdzie, że trzeba dopłacić.

  • 8. Data: 2008-08-27 22:06:00
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Fotelik wrote:
    > U?ytkownik "Quental" <a...@g...com> napisa? w wiadomo?ci
    c.googlegroups.com...
    > Cze?ae,
    >
    > Skoro ju? dali mi tak? opcje, to rozwa?am skorzystanie z abolicji
    > podatkowej. Przeczyta?em stosown? ustawe, nawet wydaje mi sie, ?e j?
    > zrozumia?em, ale wci?? neka mnie kilka pytan. Idealnie by by?o, gdyby
    > wypowiedzia? sie kto?, kto ju? przerobi? temat w praktyce.
    >

    > Tak w ogóle to zachowanie "Panstwa" totalnie debilne wg mnie
    > Zacheca do niep?acenia podatków bo a nó? kiedy? anuluj? i sie uda
> [...]
    górę wziął fakt, że wielu polaków chciało wrócić ale się bało urzędów
    skarbowych i nie wracało.
    Co prawdo zachowanie Państwa mało wychowawcze, ale wielu osobom poszło
    na rękę.
    Nigdy ci się nie zdarzyło, że ojciec lanie odpuścił mimo, że ci się
    należało? Wg twojego myślenia zachował się debilnie.

  • 9. Data: 2008-08-28 06:00:19
    Od: "1603 Anna Daszkiewicz" <A...@o...mofnet.gov.pl>

    Może i mało wychowawcze ale po co narzekać skoro dla części osób które chcą
    wrocić do kraju i inwestowac (kupno lub budowa domu, zakup samochodu itp )
    jest to super rozwiązanie. Moga legalnie ujawnić jakie mieli dochody i bez
    obaw inwestować. A nawet jak będzie trzeba dopłacić coś do podatku to lepiej
    dopłacić niewielkie kwoty niż wrazie gdyby urząd udowodnił zatajenie źródeł
    dochodu oddać 70% wartości np domu.

  • 10. Data: 2008-08-28 11:58:46
    Od: "Fotelik" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "1603 Anna Daszkiewicz" <A...@o...mofnet.gov.pl>
    napisał w wiadomości news:g95eto$qm3$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > to lepiej dopłacić niewielkie kwoty niż wrazie gdyby urząd udowodnił
    > zatajenie źródeł dochodu oddać 70% wartości np domu.
    A to mozna teraz zalegalizować kasę w ogóle?
    Ide do skarbówki i na zapas mówie że zarobiłem w niemczech 1.000.000 zł
    Oni sobie to zapisują i ja moge teraz robic na czarno i budowac sobie dom
    bo mam zrodło dochodów?
    Czy tak to sie odbywa?
    Foti