  • 1. Data: 2005-05-19 18:24:59
    Temat: Allegro-konkretny problem (długie)
    Od: " " <z...@N...gazeta.pl>

    Sprzedaję na allegro używane książki. Chcialbym zalegalizować swoją
    działalność. Mam w związku z tym kilka pytań. Proszę o sensowne odpowiedzi. W
    razie czego doślę dodatkowe informacje.
    Chciałbym płacić podatek ryczałtem, czy w związku z tym muszę ewidencjonować
    tylko przychody, czy także wydatki. Miałbym z tym spory kłopot bo ksiązki
    kupuję na różnych bazarach ect. i nie byłbym w stanie wyegzekwować od
    sprzedających zadnych rachunków itp.
    Wiaże sie z tym nastepne pytanie, czy taka dzialanosc (sprzedaz przez
    internet UZYWANYCH ksiazek) podlega obowiazkowi rejestracji w Generalnym
    inspektoracie informacji finansowej i jak to sie ma do poprzedniego
    zalozenia, ze nie jestem w stanie wyegzkwowac danych osob ktore mi te ksiazki
    sprzedają :(. Czy mam sobie od razu dac z tym spokoj bo taka dzialnosc nie
    jest mozliwa w swietle prawa?
    Kolejne pytanie dotyczy troche innej czesci tej dzialanosci. Pewnie juz sie
    pojawialo na grupie, ale nie jestem w stanie tego odszukac. Dzialanosc na
    Allegro nie stanowi mojego glownego zrodla dochodu (jest jednak znaczaca
    pozycja w moim budzecie). Pracuje i w zwiazku z tym jest za mnie odprowadzany
    ZUS. Czy musze odprowadzac dodatkow składki ZUS-owskie przy prowadzeniu
    opisanej działanlości, jeśli tak to w jakim zakresie? Składki emerytalne,
    zdrowotne? Proszę o wyczerpującą odpowiedź.
    Troche wiecej ksiazek (jednoczesnie wystawionych po kilkaset aukcji) zaczalem
    wystawiac mniej wiecej od poczatku br. czy moge jakos rozliczyc wczesniejsze
    transakcje, czy mam sobie dac z tym spokoj (zawsze moge powiedziec ze
    dotychczas wyprzedawalem bibliteke po Babci). Czy moge zarejestrowac
    dzialanosc z data wsteczną? Powiedzmy 1.1.2005. Jak to sie ma do kolejnych
    kroków rejestracji: w ZUS-ie w US?

  • 2. Data: 2005-05-20 12:47:41
    Temat: Re: Allegro-konkretny problem (długie)
    Od: "Ero Walensdorf" <w...@w...pl>

    Użytkownik <z...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Sprzedaję na allegro używane książki. Chcialbym zalegalizować swoją
    > działalność.

    Ale po co? Z dalszej wypowiedzi wynika, że nie jest to Ci do niczego
    potrzebne.
    Sprzedajesz UŻYWANE książki - miałeś i masz b. bogatą bibliotekę i ją
    opróżnasz - wolno Ci.
    Jesli książki mają więcej niż pół roku (zakładając, że tyle mogą być w Twoim
    posiadaniu) to nie robisz niczego nielegalnego i wolno Ci je sprzedawać bez
    rejestrowania DG. Tym bardziej, że skoro nie możesz ich kupić z rachunkiem,
    to przy DG cała kwota przychodu będzie opodatkowana bez możliwości
    odliczenia kosztów - może byc to niepopłacalna działalność.

    Sytuacja się zmieni, gdy zaczniesz sprzedawać nowe książki - wtedy robi się
    to działalnością gospodarczą, a nie wyprzedawaniem zbiorów.

    EWa

  • 3. Data: 2005-05-20 13:48:05
    Od: "Grupy onet" <f...@p...onet.pl>

    > Ale po co? Z dalszej wypowiedzi wynika, że nie jest to Ci do niczego
    > potrzebne.
    > Sprzedajesz UŻYWANE książki - miałeś i masz b. bogatą bibliotekę i ją
    > opróżnasz - wolno Ci.

    No tak ale zorganizowana sprzedaz - a pewnie za taka uzna ja US jak bedzie
    wystawial dziennie po 100 aukcji - wymaga dzialalnosci gospodarczej
    Tez mnie ciekawi ten problem
    Mam duza kolekcje znaczkow na kilka lat sprzedawania dzien w dzien i tez sie
    zastanawiam
    Grzes

  • 4. Data: 2005-05-20 19:43:56
    Od: " " <z...@g...pl>

    Ero Walensdorf <w...@w...pl> napisał(a):

    > Ale po co? Z dalszej wypowiedzi wynika, że nie jest to Ci do niczego
    > potrzebne.
    > Sprzedajesz UŻYWANE książki - miałeś i masz b. bogatą bibliotekę i ją
    > opróżnasz - wolno Ci.

    nie bardzo poniewaz niektore ksiazki sie powtarzaja (i takich powtorek bedzie
    wiecej) w dodatku jest to dzialnosc ciagla.

> [...]
    > to przy DG cała kwota przychodu będzie opodatkowana bez możliwości
    > odliczenia kosztów - może byc to niepopłacalna działalność.

    bedzie oplacalna, ksiazki kupuje bardzo tanio. w dodatku ma to byc
    opodatkowane ryczaltem (3% przychodow)

    tak wiec jeszcze raz prosze o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania, z gory
    dziekuje

  • 5. Data: 2005-05-21 08:24:48
    Od: "Piotr Grela \(interpio\)" <i...@d...pl>

> [...]
    > ZUS. Czy musze odprowadzac dodatkow składki ZUS-owskie przy prowadzeniu
    > opisanej działanlości, jeśli tak to w jakim zakresie?
    ubezpieczenie zdrowotne obecnie 154,61zł.

    > Czy moge zarejestrowac dzialanosc z data wsteczną? Powiedzmy 1.1.2005.
    > --
    Ja bym tego nie próbował, prowadzenie nielegalnej DG, ukrywanie dochodów
    wezwania, kontrole
    nerwy - po co.

    >(zawsze moge powiedziec ze dotychczas wyprzedawalem bibliteke po Babci).
    I tego trzeba się trzymać a jak chcesz mieć teraz spokojne sumienie to
    zarejestruj DG i płać 3% zryczałtowany podatek powyżej 5153,66 złote
    przychodu miesięcznego
    tj. 5153,66*3%= podatek obliczony 154,61 - ulga opłacone obowiązkowe
    ubezpieczenie zdrowotne 154,61 = 0 zł.
    A jeszcze jedno jeżeli wybierzesz ryczałt nie będziesz miał prawa do
    wspólnego rozliczania się z małżonką lub jako samotny rodzic.
    --
    Pozdrawiam Piotr Grela (interpio)
    www.handbike.pl