  • 1. Data: 2005-05-19 15:35:28
    Temat: Pilne-numeracja KPiR
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

    Witam,
    w czasie kontroli US u znajomego w firmie (KPiR+VAT) urzędniczka
    stwierdziła, że pozycje w księdze powinny być numerowane narastająco od
    stycznia do grudnia danego roku, natomiast on numerował narastająco, ale
    każdy miesiąc z osobna. Czy to błąd? Czy można tak numerować KPiR, aby każdy
    miesiąc zaczynał się o cyfry jeden? Z góry dziękuję za pomoc i bardzo proszę
    o podstawę prawną na którą można by się powołać.

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 2. Data: 2005-05-19 15:45:19
    Temat: Re: Pilne-numeracja KPiR
    Od: "Bozoo" <...@...com>

> [...]
    > stwierdziła, że pozycje w księdze powinny być numerowane narastająco od
    > stycznia do grudnia danego roku, natomiast on numerował narastająco, ale

    Nie wiem ale już sie chyba nie miała czego przyczepić. Koniecznie napisz jak
    sie sprawa zakończy, bo chyba za to go za bardzo nie ukarzą ???
    W końcu "nie uszczuplił"...

  • 3. Data: 2005-05-19 15:47:27
    Od: "JerzyR" <j...@k...chip.pl>

    > o podstawę prawną na którą można by się powołać.

    polecam:
    Dz.U.03.152.1475 2004-01-01 zm. Dz.U.03.224.2226 §1

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1) z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie
    prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z dnia 29
    sierpnia 2003 r.)

    Wydaje sie, ze powinno sie zapisywac tak jak chce urzadnik skarbowy

    2. Kolumna 1 jest przeznaczona do wpisania kolejnego numeru zapisów do
    księgi. Tym samym numerem należy oznaczyć dowód stanowiący podstawę
    dokonania zapisu.

    Jednakze jak US nic nie moze zrobic jak bedzie tak jak kolega robil. Nie ma
    podstaw do kwestionowania KPiR.

    JR

  • 4. Data: 2005-05-19 15:51:16
    Od: "JerzyR" <j...@k...chip.pl>

    > Jednakze jak US nic nie moze zrobic jak bedzie tak jak kolega robil. Nie
    > ma podstaw do kwestionowania KPiR.
    polska jezyk trudna:)
    Jednakze US nic nie moze zrobic jak bedzie tak jak kolega robil.

    moze ew. uznac ksiege za wadliwa:(
    ale NIE za nierzetelną:)

    JR

    § 11. 1. Podatnik jest obowiązany prowadzić księgę rzetelnie i w sposób
    niewadliwy.

    2. Za niewadliwą uważa się księgę prowadzoną zgodnie z przepisami
    rozporządzenia i objaśnieniami do wzoru księgi.

    3. Księgę uważa się za rzetelną, z zastrzeżeniem ust. 4, jeżeli dokonywane w
    niej zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty.

    4. Księgę uznaje się za rzetelną również, gdy:

    1) niewpisane lub błędnie wpisane kwoty przychodu nie przekraczają łącznie
    0,5 % przychodu wykazanego w księdze za dany rok podatkowy lub przychodu
    wykazanego w roku podatkowym do dnia, w którym naczelnik urzędu skarbowego
    lub organ kontroli skarbowej stwierdził te błędy, lub

    2) brak właściwych zapisów jest związany z nieszczęśliwym wypadkiem lub
    zdarzeniem losowym, które uniemożliwiło podatnikowi prowadzenie księgi, lub

    3) błędy spowodowały podwyższenie kwoty podstawy opodatkowania, z wyjątkiem
    błędów polegających na niewykazaniu lub zaniżeniu kosztów zakupu materiałów
    podstawowych, towarów handlowych oraz kosztów robocizny, lub

    4) podatnik uzupełnił zapisy lub dokonał korekty błędnych zapisów w księdze
    przed rozpoczęciem kontroli przez naczelnika urzędu skarbowego lub przez
    organ kontroli skarbowej, lub

    5) błędne zapisy są skutkiem oczywistej omyłki, a podatnik posiada dowody
    księgowe odpowiadające warunkom, o których mowa w § 12 ust. 3.

    5. Przepisy ust. 4 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia braku
    zapisów lub błędnych zapisów dotyczących kosztów uzyskania przychodu.

  • 5. Data: 2005-05-19 16:51:25
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

    Bardzo Wam dziękuję za szybką pomoc. Faktycznie, nic błędnego w księgowaniu
    nie znaleźli i podejrzewam, że "szukają dziury w całym". Jeszcze raz wielkie
    dzięki.

    Serdecznie pozdrawiam
    Jarek

  • 6. Data: 2005-05-19 19:32:34
    Od: "pestifer" <p...@p...fm>

    Użytkownik "Jarek" <w...@o...pl> napisał w wiadomości
    t003.jasien.net...
> [...]
    > każdy miesiąc zaczynał się o cyfry jeden? Z góry dziękuję za pomoc i
    > bardzo proszę o podstawę prawną na którą można by się powołać.

    KPiR numeruje sie tak jak chciala urzedniczka. miesiecznie numerujesz np
    ewidencje przebiegu pojazdu

  • 7. Data: 2005-05-20 06:15:29
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

    > KPiR numeruje sie tak jak chciala urzedniczka. miesiecznie numerujesz np
    > ewidencje przebiegu pojazdu

    A możesz podać jakąś podstawę prawną, bo jakoś nie znalazłem takowej.

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 8. Data: 2005-05-20 23:30:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 May 2005, Jarek wrote:

> [...]
    >+ > ewidencje przebiegu pojazdu
    >+
    >+ A możesz podać jakąś podstawę prawną, bo jakoś nie znalazłem takowej.

    ...JerzyR podał... "kolejny numer księgi" to kolejny numer *księgi*,
    IMO - całej :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-05-21 14:51:40
    Od: Andrzej<a...@p...pl>

    Poza tym większość programów komputerowych np."Mała Ksiegowość
    Rzeczpospolitej" nie numeruje zdarzeń gospodarczych od poczatku roku
    narastająco tylko w skali danego miesiącsa.Więc nie zawsze jest to możliwe.Co
    innego jak się recznie prowadzi.Urzędniczka nie miała więc racji...

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 10. Data: 2005-05-21 22:56:42
    Od: <b...@c...pl>

    Użytkownik "Andrzej" <a...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > możliwe.Co
    > innego jak się recznie prowadzi.Urzędniczka nie miała więc racji...

    Urzędniczkę obowiązje prawo (ustawy, rozporządzenia)
    a nie CD z Rzepy ("Wadliwa Księgowość").
    "kolejny" nie oznacza "co miesiąc od nowa".

    "
    § 31. 3. Podatnik posługujący się programem komputerowym,
    który nie zapewnia wydrukowania księgi, według wzoru określonego w
    załączniku nr 1,
    jest obowiązany założyć księgę, o której mowa w § 2 ust. 1.
    Po zakończeniu miesiąca należy sporządzić wydruk komputerowy
    zawierający podsumowanie zapisów za dany miesiąc
    i wpisać do odpowiednich kolumn księgi sumy miesięczne wynikające z tego
    wydruku.
    "
    /Rozporządzenie MF z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia pkpir./

    BAH