  • 1. Data: 2006-11-17 11:45:56
    Temat: Amortyzacja przyśpieszona
    Od: "Plusek$" <plusek!spamek!@tenbit.!spamek!.pl>

    Mam pytanie odnośnie amortyzacji lokalu niemieszkalnego - wg stawki środka
    trwałego (121) to jest 2,5%.
    Ale środek trwały został zakupiony 20 września za powiedzmy 400 000 zł (nowy
    lokal użytkowy wybudowany przez dewelopera). Przedsiębiorca postanowił
    "ulepszyć" środek trwały w ten sposób, że dobudował schody między piętrami
    (szklane), malowano, panele kładzione były, dokonano instalacji
    oswietleniowej oraz różne prace budowlane włącznie z montażem rolet
    antywłamaniowych. Wartość "ulepszeń" przekroczył 30% wartości budynku około
    139.000 zł czyli czy są spełnione warunki że w przypadku przekroczenia stanu
    pierwotnego o 30% można amortyzowac 10% ?

    Podstawa prawna :

    Art. 22j. 1. Podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22l, mogą indywidualnie ustalić
    stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz
    pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, z tym że okres
    amortyzacji nie może być krótszy niż:
    3) dla budynków (lokali) i budowli - 10 lat, z wyjątkiem budynków
    wymienionych w rodzajach 103 i 109 Klasyfikacji, trwale związanych z
    gruntem, kiosków towarowych o kubaturze poniżej 500 m3, domków kempingowych
    oraz budynków zastępczych, dla których okres ten nie może być krótszy niż 36
    miesięcy.

    3. Środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 3, uznaje się za:

    1) używane - jeżeli podatnik wykaże, że przed ich nabyciem były
    wykorzystywane co najmniej przez okres 60 miesięcy, lub

    2) ulepszone - jeżeli przed wprowadzeniem do ewidencji wydatki poniesione
    przez podatnika na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości
    początkowej.

    Stąd pytanie, czy jeżeli jeszcze nie wprowadziłam lokalu niemieszkalnego do
    środka trwałego bo otwarcie nastąpiło 8 listopada 2006 roku i od tego
    momentu biegnie wprowadzenie środka trwałego do użytku, czy mogę go
    zamortyzować stawką 10% - więc jak to jest ? Aha akt notarialny na ten lokal
    to 10 listopada został sporządzony. Więc od grudnia amortyzuję ale czy 2,5%
    czy już można 10% ?

    Pomóżcie ...

    Mareika.

  • 2. Data: 2006-11-20 09:27:34
    Temat: Re: Amortyzacja przyśpieszona
    Od: "Plusek$" <plusek!spamek!@tenbit.!spamek!.pl>

    Użytkownik "Plusek$" <plusek!spamek!@tenbit.!spamek!.pl> napisał w
    wiadomości news:ejk7k5$f5s$2@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > zamortyzować stawką 10% - więc jak to jest ? Aha akt notarialny na ten
    > lokal to 10 listopada został sporządzony. Więc od grudnia amortyzuję ale

    Nikt nic nie wie ?
    Mareika ...

  • 3. Data: 2006-11-27 08:27:32
    Od: "Plusek$" <plusek!spamek!@tenbit.!spamek!.pl>