  • 1. Data: 2007-10-03 20:56:54
    Temat: Brak podpisu na fakturach korygujących
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    A ja sobie popiszę, bo co się będę sama cieszyć?;>

    O tym, że nie trzeba już podpisywać faktur korygujących, gdy mamy
    potwierdzenie korekty, choćby poprzez zwrot towarów, to tu już było.

    To jest jeszcze jedno fajne coś :)

    Dla mnie to news, choć z lipca tego roku, dla Was być może znany.

    Otóż WSA Warszawa (III SA/Wa 804/07) w wyroku z dnia 26.7.2007 r. określił,
    że:

    1. Jeżeli Podatnik udzielił rabatu i udokumentował to fakturą korygującą
    to przysługuje mu prawo do obniżenia obrotu o kwotę wynikającą z tej
    faktury.
    2. Podatnik może dokonać powyższego obniżenia w miesiącu wystawienia
    faktury korygującej. Do tego celu nie musi posiadać potwierdzenia odbioru
    faktury korygującej przez kontrahenta.
    3. Przepis § 16 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego VAT z 2005 r. jest
    niezgodny z Konstytucją w zakresie, w jakim uzależnia prawo do obniżenia
    obrotu w przypadku wystawienia faktury korygującej od posiadania
    potwierdzenia odbioru tej faktury.

    :)

    To, że powód do radości - jasne dla wszystkich. Już nie pierwszy raz sąd
    określa, że celem rozporządzenia wykonawczego jest wykonanie ustawy, a nie
    jej zmiana.

    Intryguje mnie natomiast jedno, czy ten punkt trzeci w tym wyroku można
    odnieść do wszystkich faktur korygujących? Nie tylko tych, o które była
    "sprawa"?
    Komentarze, które znalazłam w sieci zwykle też zawierały znak zapytania.
    Czyli były ostrożne.

    Mnie się jednak wydaje, że można by zaryzykować i już nie martwić się o
    "niemanie" podpisu na wszelkich korektach faktury.

    Ostatecznie można się odwołać, bo ponoć sąd zauważył, że sędziowie
    podlegają tylko konstytucji i ustawom, zatem jest szansa na przychylność
    losu :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 2. Data: 2007-10-03 21:23:11
    Temat: Re: Brak podpisu na fakturach korygujących
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Oct 2007, Jagna wrote:

> [...]

    > Ostatecznie można się odwołać, bo ponoć sąd zauważył, że sędziowie
    > podlegają tylko konstytucji i ustawom, zatem jest szansa na przychylność

    IMHO&AFAIK (wnioski z dyskusji tu i na .prawo) wygląda to tak:
    - *prawo* jest właśnie takie. Na szczęście idzie o regulacje UE, więc
    jest szansa że MF+posłowie się nie wygłupią prowokując sprawę opartą
    o dyrektywy
    - ale *urzędkik* może powołać się na przepisy.

    Inaczej mówiac, nawet mając "wygraną w kieszeni", narażamy się na
    postępowanie, postępowanie odwoławcze, proces... :]
    AFAIK istnieje droga wszęcia postępowania (z powodu niezgodności
    przepisów) przez urząd, co z tego, jeśli nikomu nie chce się jej
    podejmować :]

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-10-03 21:39:50
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 3 Oct 2007 23:23:11 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > - *prawo* jest właśnie takie. Na szczęście idzie o regulacje UE, więc
    > jest szansa że MF+posłowie się nie wygłupią prowokując sprawę opartą

    niepoprawny optymista ;) Jeśli chodzi o prowokacje, to my raczej lubimy
    stawać okoniem (pisząc "my" muszę się niestety przyznać do przynależności
    do naszych reprezentantów w sejmie :/)

    > - ale *urzędkik* może powołać się na przepisy.

    W niektórych przypadkach nawet MUSI, choć nie zawsze to robi. Chodzi mi o
    zapis w ordynacji art. 199a § 3.
    Przejrzałam właśnie dzisiaj orzecznictwo podatkowe z trzech miesięcy
    wstecz. W jednej ze spraw, WSA Kraków z tego względu, że US nie wystąpił do
    sądu powszechnego w celu rozstrzygnięcia co do ustalenia stosunku prawnego
    pomiędzy kontrolowanym Podatnikiem a kontrahentem, wydał wyrok na korzyść
    Podatnika, choć cała historia faktycznie grubymi nićmi szyta... (I SA/Kr
    296/06)

    > Inaczej mówiac, nawet mając "wygraną w kieszeni", narażamy się na
    > postępowanie, postępowanie odwoławcze, proces... :]

    Faktycznie. I tu ta satysfakcja na koniec może być zbyt mała, jeśli
    kosztuje nas to zbyt wiele emocji, czasu, pieniędzy.

    > AFAIK istnieje droga wszęcia postępowania (z powodu niezgodności
    > przepisów) przez urząd, co z tego, jeśli nikomu nie chce się jej
    > podejmować :]

    Też cecha narodowa? ;>

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 4. Data: 2007-10-04 05:32:58
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

> [...]
    > - *prawo* jest właśnie takie. Na szczęście idzie o regulacje UE, więc
    > jest szansa że MF+posłowie się nie wygłupią prowokując sprawę opartą

    nie tylko idzie o regulacje UE, warunek posiadania potwierdzenia wynika z
    rozporządzenia (!), a nie ustawy i jest podobny wyrok z poprzedniej ustawy
    sprzed przystapienia do UE.

    grzess

  • 5. Data: 2007-10-04 08:06:28
    Temat: [OT] Re: Brak podpisu na fakturach korygujących
    Od: <s...@a...pl>

    > niepoprawny optymista ;) Jeśli chodzi o prowokacje, to my raczej lubimy
    > stawać okoniem (pisząc "my" muszę się niestety przyznać do przynależności
    > do naszych reprezentantów w sejmie :/)

    dobrze czytam, masz cos wspolnego w tym urzędem na wiejskiej???

  • 6. Data: 2007-10-04 08:11:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Oct 2007, grzess wrote:

    > nie tylko idzie o regulacje UE, warunek posiadania potwierdzenia wynika
    > z rozporządzenia (!), a nie ustawy

    Właśnie to mam na myśli, pisząc "posłowie".
    Przed przystąpieniem do UE w takich wypadkach (kiedy NSA orzekał nie
    po myśli ministra) MF przedkładało stosowną poprawkę do ustawy
    i Sejm RP "po prostu" ją przyklepywał :>
    Niestety tak rozumiana "dbałość o procedury" raczej napotykała na
    ekhm... zrozumienie wśród posłów.
    W tej chwili takie postępowanie nie przejdzie, bo podatnik zamiast
    na niezgodność rozporządzenia z Konstytucją (poprzez przekroczenie
    upoważnienia ustawowego) powoła się na niezgodność z regulacjami
    międzynarodowymi które obowiązują Polskę, nawet JEŚLIBY ktoś się
    wygłupił i wpisał taki wymóg do ustawy :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-10-04 08:20:45
    Temat: Re: [OT] Re: Brak podpisu na fakturach korygujących
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 4 Oct 2007 10:06:28 +0200, s...@a...pl
    napisał(a):

    > dobrze czytam, masz cos wspolnego w tym urzędem na wiejskiej???

    Eee.. tam :)
    tylko tyle, że to kraj demokratyczny, więc skoro wybrani przez nas, to
    "nasi", czyli "my"...
    Posłowanie to trochę za mało rozwijające zajęcie ;)

    Chociaż? Inwigilacje, nagrywanie, nadawanie nowych znaczeń starym słowom...
    W sumie to chyba ZBYT rozwijające.
    Nie dałabym rady ;)

    --
    pozdrawiam,
    Jagna

  • 8. Data: 2007-10-04 08:36:48
    Od: <s...@a...pl>

    > Eee.. tam :)
    > tylko tyle, że to kraj demokratyczny, więc skoro wybrani przez nas, to
    > "nasi", czyli "my"...
    > Posłowanie to trochę za mało rozwijające zajęcie ;)

    aaaa :) Już myślałem, że będzie "wesoło" tu zaraz. Mielibyśmy bezpośredniego
    winnego różnych głupich przepisów. A tak, nadal ich naszybciej w więzieniach
    można znalezc...

  • 9. Data: 2007-10-04 09:03:29
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 4 Oct 2007 10:36:48 +0200, s...@a...pl
    napisał(a):

    > aaaa :) Już myślałem, że będzie "wesoło" tu zaraz. Mielibyśmy bezpośredniego
    > winnego różnych głupich przepisów. A tak, nadal ich naszybciej w więzieniach
    > można znalezc...

    Chciałeś ze mnie kozła ofiarnego zrobić?!?!? oszzz... Ty! ;>

    --
    pozdrawiam,
    Jagna

  • 10. Data: 2007-10-04 14:17:20
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    > Właśnie to mam na myśli, pisząc "posłowie".

    jestes czlowiekiem silnej wiary wierzac ze projekty ustaw poddanych pod
    glosowanie, a przygotowanych przez specjalistow, doradcow i doradcow
    doradcow MF dadza do myslenia (zrozumienia) poslom :-)
    gdyby jeden z drugim zaplacil z wlasnej kieszeni za zlozony podpis (glos),
    ktory kosztowal bedzie podatnikow to moze by sie i zastanowil (nie mylic ze
    zrozumieniem)
    tak sie kiedys zastanwaialem czy glosujac nad zmiana ustawy np. o vat, choc
    1/3 wie za czym glosuje?
    pomijam tutaj glosowania wedle klucza partyjnego, gdyz te zapewne sa TYLKO w
    interesie polakow :-)

    grzess