  • 11. Data: 2006-04-14 08:22:29
    Temat: Re: Ciąża i pensja na 3/4 etatu
    Od: tarcamion <t...@t...pe-el>

    Herbi napisał(a):
> [...]
    społeczne.

    > Zerknij co tutaj napisałeś .....

    > A co tutaj napisałeś.
    >
    > Masz rozdwojenie jaźni albo nie wiesz o czym piszesz?
    > Raz że od chorobowego płaci się składkę a drugi raz że ... nie płaci się
    > składek!
    >
    > Do pytającego:
    > - wynagrodzenie za czas choroby wypłacane tak przez pracodawcę (pierwsze 33
    > dni L-4 w roku) czy tez z zasiłku chorobowego wypłacanego przez ZUS - nie
    > jest oskładkowane - jest to okres tzw. bezskładkowy.

    Żona jest dokładnie w podstawie zarabia 637 zł brutto na 3/4 etatu. Ile
    powinna dostać na rękę, skoro na zwolnieniu jest już ponad 100 dni?

  • 12. Data: 2006-04-14 16:17:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Apr 2006, it was written:

    > A jesteś tego pewny? Bo to burzy moje pojęcie o premii. Jeżeli ja jako
    > pracodawca daję premię za dobrą pracę a nie daje premii za chorobowe (bo nie
    > chce premiować chorych tylko pracujących)

    Stop.
    Przepisy prawa pracy są tak skonstruowane jak są.
    Chorobowego nie wylicza się wg regulaminu, jeśli ustawa na to nie
    pozwala. Kiedy oglądałeś ostatnio Kodeks Pracy ;)

    +++
    Art. 92. § 1. Za czas niezdolności pracownika do pracy wskutek:
    1) choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną - trwającej
    łącznie do 33 dni w ciągu roku kalendarzowego - pracownik zachowuje prawo
    do 80% wynagrodzenia, chyba że obowiązujące u danego pracodawcy przepisy
    prawa pracy przewidują wyższe wynagrodzenie z tego tytułu,
    [...]
    § 2. Wynagrodzenie, o którym mowa w § 1, oblicza się według zasad
    obowiązujących przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego i
    wypłaca za każdy dzień niezdolności do pracy, nie wyłączając dni wolnych
    od pracy.
    § 3. Wynagrodzenie, o którym mowa w § 1:
    1) nie ulega obniżeniu w przypadku ograniczenia podstawy wymiaru zasiłku
    chorobowego,
    [...]
    ---

    > to dlaczego mam wypłacać tą premię
    > jako średnią w wynagrodzeniu chorobowym?

    Ideą zasiłku chorobowego nie jest motywacja do pracy, tylko płacenie
    pracownikowi tyle "ile by zarobił jakby robił". No, 80% znaczy.
    Nie mi tłumacz czy i jaki masz p. widzenia, ja przedstawiam to co
    mi wychodzi z przepisów...
    Założenia stosunku pracy są na swój sposób słuszne, tyle że nie wiem
    dlaczego to zakład pracy ma wykonywać SOCJALNE zobowiązania wobec
    pracowników skoro ZUS na te cele zbiera składki :]
    W praktyce - kto stosuje "meotody" skierowane wbrew przepisom, ten
    jest górą... Znaczy piszę że rozumiem DLACZEGO usilujesz bronić się
    przed motywacją do brania chorobowego, ale prawa to nie zmieni.

    > Jeżeli wypłacałbym premię miesięczną w stałej wysokości np 20% a pomniejszał
    > tylko za dni nieprzepracowane i od niczego innego bym jej nie uzależniał to
    > mogę ją wliczyć do średniej.
    > Jeżeli pracownik idzie na chorobowe a ja mu premi nie wypłacam (bo w
    > regulaminie mam napisane : choćby 1 dzień nieobecności=0% premii)

    Kiedy art.92.1 nakazuje ci honorować "prawo do 80% wynagrodzenia", zaś
    co jest wynagrodzeniem jest zapisane w innym miejscu. Art. 18.3c polecam:)
    Mozna podwyższać.

    O ile się nie mylę wychodzi że oczywiście nie blokuje to możliwości
    obniżenia *przyszłych* premii okresowych, co wykorzystywane AFAIK
    było (jest?) w ten sposób, iż np. premie długoookresowe, roczne
    na przykład (nazywane "trzynastkami") mogą jak najbardziej być
    uzależnione od ilości dni przepracowanych (zdaje się że włącznie
    z redukcją premii do zera).
    Ale czy "trzynastka" za *poprzedni* rok nie powoduje wliczenia do
    wynagrodzenia (a tym samym podstawy do rachowania chorobowego)
    to pewności nie mam, wydaje się iż tak: dopiero NASTĘPNA trzynastka
    może być niższa...
    Idea raz jeszcze: *bieżące* chorobowe to "80% wynagrodzenia".
    Z premiami i wszystkim co DOTĄD pracownik otrzymywał.

    > Dobrze myślę?

    Mi wychodzi ze niekoniecznie :)

    Co przemawia przeciw sprzeciwowi ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 13. Data: 2006-04-14 16:22:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Apr 2006, Nikiel ;-) wrote:

    > Bo od tej premii płacisz składkę na ubezpieczenie chorobowe? Jeżeli w
    > regulaminie nic o tej premii (a raczej o tym jak się o na zachowuje w
    > trakcie zwolnienia lekarskiego) nie piszesz, wtedy nie uwzględniasz jej
    > w ogóle. Jeżeli zapisałeś, że ją pomniejszasz, wtedy już musisz stosować
    > się tego co 'przyrzekłeś' pracownikom. Jak nie chcesz uwzględniać, to
    > nie pisz.

    Czekaj, mi się włos zjeżył i suma kontrolna nie zgadza :)
    Ustalmy taki układ: jest premia w wysokości "x" procent, normalnie
    wypłacana miesiąc w miesiąc.
    Pracownik w miesiącu "y" idzie na chorobowe, niech dla prostoty
    chodzi o kilka dni tylko w tym miesiącu.
    Piszesz o:
    - premii za miesiąc "y-1" (oczywiście nie, ale to dla porządku :))
    - premii za miesiąc "y"
    - premii o miesiąc "y+1" ?

    I czy "nie uwzględniasz w ogóle" ma znaczyć że NIE DOLICZA jej
    do stawki podstawowej czy NIE POMNIEJSZA o nią wynagrodzenia??

    > Musi być zapis w regulaminie wynagradzania (zapis dotyczący jak ta
    > premia się zachowuje w trakcie gdy ktoś jest na zwolnieniu lekarskim).
    > Inaczej zus się czepia.
    > Nie ma zapisu - premi nie wliczasz.

    A ta premia to twoim zdaniem NIE wynagrodzenie?? (składnik wynagrodzenia)

    > Masz zapis - premię wliczasz.

    Odnoszę wrażenie, że przedstawiasz układ w którym ktoś CHCE wliczyć
    premię i się boi, zaś zdaje się Paweł NIE CHCE płacić...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 14. Data: 2006-04-14 20:59:57
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

> [...]
    > pracownikowi tyle "ile by zarobił jakby robił". No, 80% znaczy.
    > Nie mi tłumacz czy i jaki masz p. widzenia, ja przedstawiam to co

    Tak więc aby pracownik odczuł swoją nieobecność w pracy, pozostaje zapisać w
    regulaminie, że premia to jakiś % od zasadniczej za miesiąc poprzedni.

    To wobec tego mam inną wątpliwość. Czytałem przepisy ale nie rozumiem. A to
    może mieć znaczenie i przy premii.
    Do podstawy chorobowego biorę zarobki z 12 miesięcy ale faktycznie
    wypłacone, czy te, które są na umowie w miesiącu choroby.
    Przykład. Pracownik ma na umowie od stycznia do grudnia zasadniczą i
    motywacyjne a od stycznia dostaje na umowie tylko zasadniczą. w lutym (tylko
    zasadnicza poszedł na chorobowe). Licze mu wtedy tak jak zarobił, czy tylko
    z zasadniczej?

> [...]
    > wynagrodzenia (a tym samym podstawy do rachowania chorobowego)
    > to pewności nie mam, wydaje się iż tak: dopiero NASTĘPNA trzynastka

    Trzynastka przynajmniej w "budżetówce" wygląda tak, że jest wypłacana tylk
    oza czas efektywnie przepracowany, więc odpadają wszelakie nieobecności -
    jest pomniejszana za czas choroby, ale do obliczenia chorobowego w roku
    wypłaty 13-tki jest brana taka kwota jakby pracownik przepracował cały rok.

    > Idea raz jeszcze: *bieżące* chorobowe to "80% wynagrodzenia".
    > Z premiami i wszystkim co DOTĄD pracownik otrzymywał.

    Nie podoba mi się to, ale nie mam podstaw żeby ci nie wierzyć :)
    Słowem przekonałeś mnie.

    > Mi wychodzi ze niekoniecznie :)
    >
    > Co przemawia przeciw sprzeciwowi ??

    Zdrowy rozsądek mógłby przemawiać. Tyle, że ja się już dawno wyleczyłem z
    tego czegoś przy zus-ach.

    --
    świąteczne pozdrowienia
    PawełJ

  • 15. Data: 2006-04-14 21:30:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Gotfryd,

    [...]

    > Kiedy art.92.1 nakazuje ci honorować "prawo do 80% wynagrodzenia", zaś
    > co jest wynagrodzeniem jest zapisane w innym miejscu. Art. 18.3c polecam:)
    > Mozna podwyższać.

    Drobna uwaga - choroba ciężarnej - zawsze 100%

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl