  • 1. Data: 2005-06-13 13:18:58
    Temat: Co najkorzystniejsze jako umowa o pierwsza prace (student) + kilka wyjasnien
    Od: Kocureq <a...@...stopce.pl>

    Witam :)

    Chce podpisac umowe z pewna firma na czas okreslony. Firma ta ma w
    planie przewidziana pewna kwote ktora moze mi wyplacic (brutto) i sie
    dostosuje do formy umowy jaka podpiszemy (mam wybrac :). Chcialbym miec
    oplacone skladki emerytalne z tego tytulu. Generalnie to firma powyzej
    tej kwoty nie pojdzie, wiec mowienie o tym ze skladki pokrywamy w
    polowie itp. nie dziala, bo mi nie doloza, tylko po prostu zetna kwote
    tak zeby sie zgadzalo :)

    Dodatkowo, jestem studentem studiow dziennych na uczelni prywatnej, ale
    chce sie przeniesc na zaoczne - moze to bedzie mialo jakies znacznie.
    Czytaj w roku akademickim 2004/2005 studiowalem dziennie, w 2005/2006
    bede studiowal zaocznie. Umowa skonczy sie przed koncem roku
    akademickiego 2005/2006 (z koncem tego roku koncze tez studia).

    Co bede musial placic przy kazdej z nastepujacych wersji umow:

    - umowa o prace na czas okreslony
    - umowa zlecenia
    - dzialalnosc gospodarcza

    czyli co mi sie bedzie najbardziej oplacalo? Na jakie inne aspekty
    powinienem zwrocic uwage? Poczytalem troche na 1praca.gov.pl ale tam
    dosc ogolnikowo :)

    Dodatkowe pytanie mam o stypendium.

    W roku akademickim 2004/2005 (czyli od pazdziernika 2004 do lipca 2005)
    dostaje stypendium naukowe w wysokosci 330 zł miesiecznie. Dodatkowo w
    tym roku mialem jedna umowe o dzielo z przeniesiem praw autorskich. Od
    czego bede musial zaplacic podatek za rok 2005. i w jakich wysokosciach
    (zakladajac ze dochodzi mi ta umowa o ktorej pisze wyzej)?

    =^;^= [ [xywa][małpa][xywa].com ] =^;^=
    / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \
    (___(|_|_| [ k...@j...org ] |_|_|)___)

  • 2. Data: 2005-06-13 13:42:12
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    Kocureq napisał(a):
    > Chcialbym miec oplacone skladki emerytalne z tego tytulu.
    student studiow dziennych do 26 roku zycia nie musi miec oplacanych
    skladek emerytalnych. no ale Ty zamierzasz przeniesc sie na zaoczne wiec
    to zmienia sytuacje
    > czyli co mi sie bedzie najbardziej oplacalo? Na jakie inne aspekty
    > powinienem zwrocic uwage? Poczytalem troche na 1praca.gov.pl ale tam
    > dosc ogolnikowo :)
    umowa o prace ma nastepujace zalety:
    - urlop
    - liczy sie do stazu pracy
    - lapiesz sie na wszelkie premie/bonusy jakie firma prezentuje
    Niestety umowa o prace ma chyba najwiekszy stosunek kosztow
    pozaplacowych (znaczy sie z kwoty brutto dostaniesz mniej do reki niz w
    przypadku U-Z czy U-D).
> [...]
    > czego bede musial zaplacic podatek za rok 2005. i w jakich wysokosciach
    > (zakladajac ze dochodzi mi ta umowa o ktorej pisze wyzej)?
    stypendium nie jest brane pod uwage jako dochod (przez US). podatek
    zaplacisz od kwoty wynagrodzenia za umowe o dzielo + pozostale dochody
    na podstawie umow o prace/zlecenie/o dzielo. wysokosci Ci nie wyliczy
    nikt - nikt nie jest wrozka ;P (na koniec roku 2005 policzysz sobie caly
    dochod, zobaczysz w ktory prog podatkowy wpadles, policzysz podatek,
    odliczysz kwote wolna od podatku itp... a na koniec uzyjesz programu
    dlaczanego do ktorejs z gazet i on policzy to za Ciebie:) )

    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 3. Data: 2005-06-13 15:38:32
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia badzio
    <b...@n...epf.pl> wystukał[a]:
    > student studiow dziennych do 26 roku zycia nie musi miec oplacanych
    > skladek emerytalnych. no ale Ty zamierzasz przeniesc sie na zaoczne
    > wiec to zmienia sytuacje

    Przepraszam, coś się w przepisach zmieniło? Bo ztcw to przy umowie
    zlecenia nie ma znaczenia, czy to student dzienny, czy zaoczny, czy
    wieczorowy. Ważne aby był studentem i nie miał skończonych 26 lat.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 4. Data: 2005-06-13 15:51:04
    Od: Kocureq <a...@...stopce.pl>

    Nikiel ;-) wrote:

    > Przepraszam, coś się w przepisach zmieniło? Bo ztcw to przy umowie
    > zlecenia nie ma znaczenia, czy to student dzienny, czy zaoczny, czy
    > wieczorowy. Ważne aby był studentem i nie miał skończonych 26 lat.

    Wlasnie to jest kwestia dosc drazliwa :)

    A co w przypadku urlopu dziekanskiego?

    =^;^= [ [xywa][małpa][xywa].com ] =^;^=
    / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \
    (___(|_|_| [ k...@j...org ] |_|_|)___)

  • 5. Data: 2005-06-13 15:58:41
    Od: Kocureq <a...@...stopce.pl>

    badzio wrote:

    > student studiow dziennych do 26 roku zycia nie musi miec oplacanych
    > skladek emerytalnych.

    Gdzie to jest napisane?

    Czyli nie musze miec placonych skladek, ale pozniejsza (duzo pozniejsza
    :) emerytura bedzie liczona tak, jakby za te lata byly placone skladki?

    Emerytura ta tylko z ZUSu czy z II filaru tez? ZUS za mnie wylozy kase
    na II filar czy jak?

    > umowa o prace ma nastepujace zalety:
    > - urlop

    Hm... jako pierwsza praca to pewnie za duzo tego urlopu nie bede mial :)

    > - liczy sie do stazu pracy

    A ten staz pracy liczy sie tylko do urlopu czy do czegos jeszcze?

    > - lapiesz sie na wszelkie premie/bonusy jakie firma prezentuje

    To mi odpada, i tak bede kontraktowany klientowi tej firmy :)

    A wszelkie nadgodziny, zdrowotne etc. sa tylko w umowie o prace?

    > Niestety umowa o prace ma chyba najwiekszy stosunek kosztow
    > pozaplacowych (znaczy sie z kwoty brutto dostaniesz mniej do reki niz w
    > przypadku U-Z czy U-D).

    A jakie one sa?

    w UP (Umowa o Prace) mamy
    ZUS
    podatek
    zdrowotne
    (w jakich wysokosciach?)

    w UZ
    ZUS
    podatek

    w UD
    podatek

    tak? podatek 19% (po koncu roku nadwyzki zgodnie z progiem place), ZUS i
    zdrowotne ile? JEszcze jakies koszty?

    > stypendium nie jest brane pod uwage jako dochod (przez US). podatek
    > zaplacisz od kwoty wynagrodzenia za umowe o dzielo + pozostale dochody
    > na podstawie umow o prace/zlecenie/o dzielo.

    A stypendium w ogole bede musial w zeznaniu wykazywac? Od uczelni nie
    dostalem zadnej decyzji dot. stypendium :)

    > wysokosci Ci nie wyliczy nikt - nikt nie jest wrozka ;P

    Wyliczy - ja sam (pocwicze se, troche sie od technikum zapomnialo :),
    potem jakis program, potem ksiegowa jakas zeby sprawdzila gdzie sie
    machnalem :)

    Ale mi chodzilo o wysokosci procentowe.

> [...]
    > odliczysz kwote wolna od podatku itp... a na koniec uzyjesz programu
    > dlaczanego do ktorejs z gazet i on policzy to za Ciebie:) )

    Spox :) Ale i tak wole sam.

    Btw. gdzie sa publikowane wszystkie wskazniki, progi podatkowe, kwoty
    wolne etc.? To sie zmienia, a newsom na onecie nie wierze :)

    I gdzie moge poczytac o odliczeniach od podatku? Chcialbym dwa zrodla:
    1) Ogolnikowo, wyjasniajace zasady
    2) Dokladne, konkretne i bez pol litra nie podchodz :)

    =^;^= [ [xywa][małpa][xywa].com ] =^;^=
    / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \
    (___(|_|_| [ k...@j...org ] |_|_|)___)

  • 6. Data: 2005-06-13 16:19:32
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Kocureq <a...@...stopce.pl>
    wystukał[a]:
    > Gdzie to jest napisane?

    Z tytułu umowy zlecenia. W ustawie o ubezpieczeniach społecznych. Ba.
    nawet jakby chciał to i tak nie może (z tyt. umowy zlecenia).

> [...]
    > placone skladki? Emerytura ta tylko z ZUSu czy z II filaru tez? ZUS
    > za mnie wylozy kase na II filar czy jak?

    Emerytura będzie liczona z tego ile zbierzesz. Przyszły zus nie będzie
    obchodziło to ile to zbierałeś (no, może się liczyć dlugość okresów
    składkowych aby mieć minimalną zagwarantowaną emeryturę) Tzn. to co
    uzbierasz na swoim koncie, to podzielą przez przewidywaną długość życia
    i taką emeryturę będziesz miał. Plus do tego dojdzie II filar (liczony
    tak samo).

    > Hm... jako pierwsza praca to pewnie za duzo tego urlopu nie bede
    > mial :)

    Urlop dla pierwszej pracy liczy się 1/12 wymiaru po każdym
    przepracowanym miesiącu: czyli 2 dni po każdym miesiącu. A potem od
    nowego roku tak jak inni pracownicy.

    > A ten staz pracy liczy sie tylko do urlopu czy do czegos jeszcze?

    Do urlopu, do ubezpieczeń (np. aby nie mieć okresu wyczekiwania na
    zasiłek chorobowy trzeba mieć min. 10 lat stażu pracy), renty, zasiłku
    dla bezrobotnych...

    > A wszelkie nadgodziny, zdrowotne etc. sa tylko w umowie o prace?

    Tak. Chyba, że umowa zlecenie będzie miała taki zapis że za
    przekroczenie iluś tam godzin będą ekstra płacić. A co do zdrowotnego -
    podlegasz ubezpieczeniu zdrowotnemy z tytułu bycia studentem. Ale jak
    zachorujesz to będąc na umowie zlecenia nic ci się za to nie będzie
    należało.

> [...]
    > tak? podatek 19% (po koncu roku nadwyzki zgodnie z progiem place),
    > ZUS i zdrowotne ile? JEszcze jakies koszty?

    Jeżeli jesteś studentem to przy umowie zlecenia nie płacisz zusu (czyli
    18,71% brutto i od 8,5% zdrowotnego -od brutto minus 18,71%).
    O ile składki Zus idą na twoją emeryturę, rentę to zdrowotne ląduje w
    nfz-cie....
    Przy umowie o pracę koszty uzyskania przychodu masz 102,25 zł. Przy
    zleceniu jest to 20% - łatwo obliczyć próg przy jakiej kwocie już się
    opłaca zlecenie...

    www.pit.pl
    www.podatki.pl

  • 7. Data: 2005-06-13 16:40:04
    Od: Kocureq <a...@...stopce.pl>

    Nikiel ;-) wrote:

    > Z tytułu umowy zlecenia. W ustawie o ubezpieczeniach społecznych. Ba.
    > nawet jakby chciał to i tak nie może (z tyt. umowy zlecenia).

    Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. ?

    1. Obowiazkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegaja, z
    zastrzezeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, ktore na obszarze
    Rzeczypospolitej Polskiej
    są:
    4) osobami wykonujacymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy
    zlecenia albo innej umowy o swiadczenie usług, do której zgodnie z
    Kodeksem cywilnym stosuje sie przepisy dotyczace zlecenia, zwanymi dalej
    "zleceniobiorcami", oraz osobami z nimi współpracującymi, z zastrzeżeniem
    ust. 4,

    4. Osoby określone w ust. 1 pkt 4 nie podlegają obowiązkowo
    ubezpieczeniomemerytalnemu i rentowym, jeżeli są uczniami gimnazjów,
    szkół ponadgimnazjalnych,szkół ponadpodstawowych lub studentami, do
    ukończenia 26 lat.

    Nie ma nic o dziennych / zaocznych.

> [...]
    > uzbierasz na swoim koncie, to podzielą przez przewidywaną długość życia
    > i taką emeryturę będziesz miał. Plus do tego dojdzie II filar (liczony

    Czyli gdy jestem studentem to nie musze placic tych skladek, ale tez
    g.... z tego bede mial? To ja juz wole placic te skladki :) 18% od
    brutto to calkiem sporo kasy.

    > Urlop dla pierwszej pracy liczy się 1/12 wymiaru po każdym
    > przepracowanym miesiącu: czyli 2 dni po każdym miesiącu. A potem od
    > nowego roku tak jak inni pracownicy.

    thx.

> [...]

    > Przy umowie o pracę koszty uzyskania przychodu masz 102,25 zł. Przy
    > zleceniu jest to 20% - łatwo obliczyć próg przy jakiej kwocie już się

    Tak na oko 500 zł :) Czyli mi sie jak cholera oplaca zlecenie - KUP ok.
    1100 zł - (przez to bede placil o 220 zł mniej podatku?), ZUS to jakis
    1000 zł. Tyle, ze jak mi sie to do emerytury nie bedzie liczylo to kapa.

    > www.podatki.pl

    www.justfuckinggoogleit.com :)

    =^;^= [ [xywa][małpa][xywa].com ] =^;^=
    / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \
    (___(|_|_| [ k...@j...org ] |_|_|)___)

  • 8. Data: 2005-06-13 16:51:51
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

> [...]
    > Czyli gdy jestem studentem to nie musze placic tych skladek, ale tez
    > g.... z tego bede mial? To ja juz wole placic te skladki :) 18% od

    Ale nie wszystko idzie ci na emeryture. Nie pamiętam dokładnie ile to
    jest ok 13%? Tylko, że przeprowadzają niektórzy symulacje (use google
    ;), że gdybyś te pieniądze, które odkładasz w zusie na emeryture
    inwestował samodzielnie, to miałbyś potem więcej niż tej emerytury - tak
    więc twój wybór.

> [...]
    > ok. 1100 zł - (przez to bede placil o 220 zł mniej podatku?), ZUS
    > to jakis 1000 zł. Tyle, ze jak mi sie to do emerytury nie bedzie

    hm.. to nie tak proste z tymi kosztami. Bo liczy się je już po odjęciu
    składek na ubezpieczenia społeczne.
    Umowa o pracę: Czyli masz 1000 brutto minus 18,71% tj. 812,90 zł- od
    tego odejmuje się koszty 102,25 liczy się podatek 19% czyli od 710 zł
    (ew. odejmuje kwotę wolną - ale to wsio rybka przy rocznym rozliczeniu i
    tak wyjdzie)
    Przy zleceniu nie masz tych 18,71% czyli od 1000 liczysz 20% kosztów tj.
    200 zł masz... czyli 19% liczysz od 800 zł.
    Przy tysiącu może się nie za bardzo opłacać, ale przy wyższych kwotach
    na pewno. Poszukaj, na podanych linkach są kalkulatory.

  • 9. Data: 2005-06-13 17:22:46
    Od: Kocureq <a...@...stopce.pl>

    Nikiel ;-) wrote:

> [...]
    > ;), że gdybyś te pieniądze, które odkładasz w zusie na emeryture
    > inwestował samodzielnie, to miałbyś potem więcej niż tej emerytury - tak

    AFAIK 15%.

    > Umowa o pracę: Czyli masz 1000 brutto minus 18,71% tj. 812,90 zł- od
    > tego odejmuje się koszty 102,25 liczy się podatek 19% czyli od 710 zł

    u mnie brutto to 5600, minus ZUS zostaje 4536, minut podatek (od 4434),
    netto zostaje 3693.

    > (ew. odejmuje kwotę wolną - ale to wsio rybka przy rocznym rozliczeniu i
    > tak wyjdzie)

    ok, kwote wolna olejmy na razie.

    > Przy zleceniu nie masz tych 18,71% czyli od 1000 liczysz 20% kosztów tj.
    > 200 zł masz... czyli 19% liczysz od 800 zł.

    no to mamy brutto 5600, KUP 1120, netto 4749.

    Am I right? :)

    > Przy tysiącu może się nie za bardzo opłacać, ale przy wyższych kwotach
    > na pewno. Poszukaj, na podanych linkach są kalkulatory.

    Skorzystalem, poklikalem i nic nie wiem, sa pisane gorzej niz ustawy :)

    Ale powoli sie orientuje, damy rade.

    =^;^= [ [xywa][małpa][xywa].com ] =^;^=
    / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \
    (___(|_|_| [ k...@j...org ] |_|_|)___)

  • 10. Data: 2005-06-13 22:15:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 13 Jun 2005, badzio wrote:

    > + Kocureq napisał(a):
    [...]
    > + umowa o prace ma nastepujace zalety:
    > + - urlop

    ...ja myślę że jak uwzględnili WSZYSTKIE koszty brutto - to ten też :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)