  • 1. Data: 2002-07-24 14:35:36
    Temat: Czy US może wymierzyć mandat?
    Od: "Kamila" <K...@2...pl>

    US przeprowadził kontrolę za 2001r.(dochodowy+VAT), zakwestionował w podatku
    dochodowym
    1.FV kosztowa była wystawiona 23.12.2000r., a zaksięgowana w styczniu 2001,
    oraz
    2.dowód wewnętrzny na nieodliczony VAT z 12.2000r., deklaracja VAT-7 i dowód
    sporządzony na jej podstawie był w styczniu 2001r.
    US wyjął z kostów obydwa dokumenty.
    Czy miał rację?
    I druga sprawa pomniejsenie kosztów o te kwoty powoduje zmniejszenie się
    straty za 2001r o 254zł., czyli zobowiązanie podatkowe nie zostało
    uszczuplone, czy w związku z tym US ma prawo do ukarania mandatem????
    K.

  • 2. Data: 2002-07-24 17:19:06
    Temat: Re: Czy US może wymierzyć mandat?
    Od: "Mich" <p...@w...pl>

> [...]
    > straty za 2001r o 254zł., czyli zobowiązanie podatkowe nie zostało
    > uszczuplone, czy w związku z tym US ma prawo do ukarania mandatem????

    Ciekawy problem. Z jednej strony, na potrzeby ustalenia podatku vat, mozemy
    rozliczyc faktury vat w miesiacu nastepnym,
    z drugiej strony powstaje problem kosztów.

    ad.1/ jezeli uznamy, ze KPiR byla prowadzona w "sposób szablonowy" to takie
    zaksiegowanie bylo blędne.
    Wg.art.22 ust.4 ustawy o pdf koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko
    w tym roku, w którym zostały poniesione.
    Jednak zgodnie z art.22 ust.5 u podatników prowadzacych ksiegi
    handlowe istnieje mozliwosc uznania za koszty uzyskania przychodu wydatków
    poniesionych w roku poprzednim, ale dotyczacych roku biezacego. Zasada ta
    ma również zastosowanie do podatników prowadzacych KPiR, pod warunkiem, że w
    kazdym roku ksiegi te beda prowadzone w sposob umozliwjajacy wyodrebnienie
    kosztów odnoszacych sie tylko do tego roku podatkowego.

    ad2/ tu wydaje mi sie , ze US popelnil bląd. Poniewaz mozemy wpisac do
    ewidencji vat fa z miesiaca poprzedniego i na tej podstawie sporzadzic
    deklaracje.
    Vat nieodliczony jest "efektem" miesiaca za który sporzadzano
    deklaracje - czyli w tym przypadku stycznia.

    ad3/ zalezy - za co kara ? -

    pozdrawiam

    Michal