  • 11. Data: 2005-07-28 21:16:32
    Temat: Re: Czy ZUS ma prawo...
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Sylwia Kucharska -----###
    > Po czym po miesiacu czasu przemila pani z US oswiadczyla, ze teraz
    > nawet jak sie ma zawieszona dzialalnosc, to nie jest sie zwolnionym ze
    > skladania comiesiecznych zeznan PIT5

    Zawiesic DG w US możesz jeśli się rozliczasz na karcie podatkowej -
    innych zawieszeń nie znam...

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...

  • 12. Data: 2005-07-28 21:20:59
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od opix -----###
    > działania ZUS są bezpodstawne w chwili gdy płatnik składki dokonał
    > wyrejestrowania z systemu ubezpieczeń .

    a to ciekawe

    > podstawą wszelkich roszczeń ZUS jest zarejestrowanie się w
    > systemie -rejestrując się wpisujesz się z zobowiązanie jako płatnik .
    > składając wyrejestrowane automatycznie wygasa ci to zobowiązanie .

    tez ciekawe - czyli moge się wyrejestrować i nie płacić składek a
    ZUS nie ma prawa ich żądać mimo iż prowadzę DG?

    > Sam wpis do ewidencji nie stanowi żadnej podstawy dla ZUS a nie ma
    > rozporządzenia które wypełniałoby obowiązek przymusu rejestracji w terminie

    Wpis nie ale prowadzenie DG tak - w opisanym przypadku ewidentnie
    płatnik składał wyrejestrowania a działalność prowadził dalej...

    PS: prowadzenie działalności to nie tylko wystawienie faktury za
    usługę, ale również np. poszukiwanie zleceń...

  • 13. Data: 2005-07-28 21:24:41
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Petek -----###
    > Proszę o pomoc,

    Za późno...
    a swoją drogą wykazujesz brak elementarnej wiedzy z zakresu prawa
    podatkowego (brak możliwości zawieszenie DG w US przy opodatkowaniu
    innym niż karta podatkowa) i ubezpieczeń społecznych (ZUS nie musi
    przypominać o płaceniu składek ani wysyłać upomnień itp.).

  • 14. Data: 2005-07-29 08:23:54
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Sprawa tzw. zawieszeń działalności jest wielce kontrowersyjna. Nie ma
    kompleksowego opracowania tego zagadnienia, ale jego elementy znajdują się
    tu : http://www.twoja-firma.pl/forum/read.php?6,1102

    (należy starannie filtrować niektóre ewidentnie wprowadzające w błąd
    wypowiedzi).

    Dla jasności zagadnienia :

    1) Wygodnie jest posługiwać się pojęciem "zaprzestanie" i nie należy
    mylić go z pojęciem "przerwy"

    2) Istnienie prawnego pojęcia zaprzestania prowadzenia działalności bez
    jej wyrejestrowania w EDG można udowodnić posiłkując się ustawą o SUS i
    rozporządzeniem wykonawczym w sprawie zgłoszeń i systematyki kodów (stara i
    nowa wersja).

    3) Posiłkując się ustawą PDG można udowodnić niemożliwość zaprzestania
    prowadzenia DG bez wyrejestrowania w EDG .

    4) Ustawa o SDG wprowadza pojęcie czasowego zaprzestania prowadzenia DG

    5) Centrala ZUS na swojej witrynie internetowej informuje o istnieniu
    pojęcia zaprzestania prowadzenia DG (skutkującego wyrejestrowaniem płatnika
    i ubezpieczonego). Identyczne stwierdzenia zawarte są w wytycznych
    kierowanych do oddziałów terenowych (również w br).

    6) Wiele kłopotów prowadzącym DG sprawia zrozumienie pojęcia
    "prowadzenie działalności". Często skutkuje to późniejszymi poważnymi
    kłopotami z ZUS-em.

    AR

  • 15. Data: 2005-07-29 10:13:57
    Od: "Marek" <p...@o...pl>

    > PS: prowadzenie działalnoœci to nie tylko wystawienie faktury za
    > usługę, ale również np. poszukiwanie zleceń...

    A jak fakt poszukiwania zleceń ma odzwierciedlenie w dokumentach ?
    Wszak jesli reklama była zawieszona, to zawieszenia DG dokonuje sie nie
    tylko z powodu braku zleceń, lub specyfiki zawodu ( kilka duzych zleceń
    w ciagu roku).
    Kto udowodni ,ze były poszukiwane zlecenia a nie , że inne obowiazki nie
    zmusiły do chwilowego zawieszenia działalności ?
    --
    Marek

  • 16. Data: 2005-07-29 10:45:57
    Od: Cezar <c...@i...net.pl.com>

    pablio napisał(a):

    > jeżeli zgłaszałeś w US i w ZUS zawieszenie/wyrejestrowanie
    > jesteś czysty i nic nie płać

    Niekoniecznie:
    http://tinyurl.com/8h9jd

    --
    Ave,
    Cezar

  • 17. Data: 2005-07-29 11:48:59
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    Nieznam stanu faktycznego i dokumentów.Jeśli faktycznie w danych okresach
    czasu działalność nie była prowadzona-brak jakiejkolwiek aktywnościw tym
    biernego oczekiwania na zlecenie - to są szanse na podjęcie walki.Przede
    wszystkim żądanie ZUS-u powinno przybrać formę decyzji wydanej w posrępowaniu
    administracyjnym.Otwiera to drogę do drugiej instancji jaką jest sąd pracy w
    pierwszej instancji i możliwość kasacji.

    Ustawa o działalności gospodarczej &#8211; co zresztą potwierdza ZUS &#8222; nie
    wyróżnia
    czasowego zawieszenia działalności &#8222; tak samo jak i takiego zaprzestania
    &#8211;
    czasowego nie zabrania . Zawarte w przepisach ustawy obowiązki i terminy
    zawiadamiania organu ewidencyjnego , urzędu skarbowego o określonych faktach
    stanowią katalog zamknięty.
    Racjonalność ustawodawcy musi zakładać niemożliwość wykonywania usług w sposób
    ciągły przez jednoosobową firmę i nie może utożsamiać uprawnienia i zamiaru z
    wykonywaniem i ciągłością .
    Uzyskanie wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej &#8211; potwierdza , że osoba
    fizyczna może i ma zamiar prowadzić działalność gospodarczą , w żaden jednak
    sposób nie potwierdza faktu wykonywania działalności . Wykonywanie w sposób
    zorganizowany i ciągły jak pisze ustawodawca jest wyłącznie definicją
    działalności gospodarczej dla potrzeb ustawy , w żaden sposób nie określa
    obowiązku pracy , czy świadczenia usług wbrew woli obywatela i gwarantowanych
    mu ustawą zasadniczą praw. Z zaprezentowanego przez ZUS stanowiska wynika ,
    że już sam fakt oświadczenia zamiaru i uzyskania uprawnienia oraz okresowe
    nawet wykonywanie tego uprawnienia przesądza wbrew woli i składanemu
    oświadczeniu o wykonywaniu określonej uprawnieniem czynności . Można porównać
    stanowisko ZUS do sytuacji w której posiadanie prawa do kierowania pojazdem i
    posiadanie pojazdu stanowią dowód o uczestniczeniu w ruchu drogowym .
    Jeżeli więc obywatel oświadcza urzędowi , że w przyszłym okresie (
    wyrejestrowania wyprzedzały czynność zawieszenia działalności) nie będzie
    danej czynności wykonywał , to podważenie tego oświadczenia w formie
    arbitralnego stwierdzenia braku możliwości nie świadczenia usług jest po
    prostu niedorzeczne .
    ZUS według swoich ustawowych uprawnień i obowiązków sprawuje bezpośredni
    nadzór i wykonuje czynności kontrolne . W ramach tych uprawnień , ZUS
    przysługuje prawo kontroli prawdziwości oświadczenia o niewykonywaniu
    uprawnienia w określonym miejscu i czasie , jeśli z tego uprawnienia nie
    korzysta a dodatkowe dokumenty , ewidencje &#8211; potwierdzają oświadczenie to z
    jakich przyczyn ZUS wyciąga wnioski dla obywatela nie korzystne ,
    kwestionujące jego prawo do pracy , odpoczynku i samostanowienia w ramach
    swobód obywatelskich ?
    Z jakich przyczyn ZUS nie reaguje na pisemne oświadczenie woli niezwłocznie ,
    jeśli uważa , że oświadczenie to jest wadliwe lub kłamliwe , lub obarczone
    brakiem innego dokumentu potwierdzającego istnienie woli i zamiaru nie
    wykonywania działalności w pewnym z góry planowanym przez obywatela czasie ?

    Dnia 4 marca 2005r Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Warszawie w
    piśmie o sygnaturze Fuu 400-307 pisze radośnie &#8221; Nie są kwestionowane
    wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych , które nie są zgłaszane nagminnie ,
    a wynikają z okresowego faktycznego zaprzestania prowadzenia działalności
    związanego np. z sezonowością prowadzonej działalności , wyjazdem ,
    zdarzeniami losowymi , pod warunkiem że w tym okresie osoba nie prowadziła
    działalności. &#8222;
    Centrala swoje a oddziały swoje.

    Pozdrawiam-Kriss

  • 18. Data: 2005-07-30 13:29:56
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Kriss -----###
> [...]
    > związanego np. z sezonowością prowadzonej działalności , wyjazdem ,
    > zdarzeniami losowymi , pod warunkiem że w tym okresie osoba nie prowadziła

    W kwesti formalnej: wyrejestrowanie z ubezpieczeń to nie to samo co
    zaiweszenie DG.
    Nigdzie nie napisałem, że nie można na jakiś czas wyrejestrować się
    z ubezp. w *uzasadnionych sytuacjach*.

    Odnośnie reszty Waszych stwierdzeń, to pozwolę sobie przytoczyć
    fragmenty wiadomości otwierającej wątek:

    > kiedy firma
    > zaczęła się chwiać finansowo i mieć kłopoty z wypłacaniem podatków w
    > Urzędzie Skarbowym, jakiś urzędnik stamtąd poradził zawiesić działalność i
    > nie zadłużać się w US

    oraz

    > firma większość czasu zgłaszała
    > wyrejestrowanie działalności tak w US jak w ZUS. W momencie, gdy były
    > zlecenia firma była odwieszana, rejestrowana i płaciła wszystkie podatki i
    > ubezpieczenia, ale oczywiście tylko za okres , w którym były jakieś
    > dochody - zlecenia.

    W takiej sytuacji podtrzymuję, że 'zawieszenie' było bezpodstawne i
    dokumentowało sytuację fikcyjną (DG była cały czas prowadzona -
    wprawdzie nie było zleceń, ale firma się o nie strała)), a ZUS
    zasadnie żąda składek od płatnika.

  • 19. Data: 2005-07-30 13:33:02
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Marek -----###
    > Kto udowodni ,ze były poszukiwane zlecenia a nie , że inne obowiazki nie
    > zmusiły do chwilowego zawieszenia działalności ?

    Jakie dokładnie obowiązki masz na myśli w *tej konkretnej sytuacji*?
    Bo oszczędzanie na składkach(*) nie stanowi w moim odczuciu
    uzasadnienia wyrejestrowania w ZUS...

    * patrz wiadomość otwierająca wątek

  • 20. Data: 2005-07-30 14:06:09
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > ###----- w odpowiedzi na list od Kriss -----###
    >
    > W kwesti formalnej: wyrejestrowanie z ubezpieczeń to nie to samo co
    > zaiweszenie DG.
    Fakt nie prowadzenia działalności powoduje utratę prawa do podlegania
    ubezpieczeniom społecznym i za kilka lat ZUS będzie weryfikował prawo do
    emerytury i fakt braku aktywności w DG za określony okres będzie traktował
    jako nieskładkowy.
    > Nigdzie nie napisałem, że nie można na jakiś czas wyrejestrować się
    > z ubezp. w *uzasadnionych sytuacjach*.
    Ty nie ZUS-y terenowe wymuszją składki za te okresy i to nie formalnie , czyli
    żądają wpłaty bez decyzji czyli na zasadzie autokorekty i to z odsetkami.
> [...]
    > dokumentowało sytuację fikcyjną (DG była cały czas prowadzona -
    > wprawdzie nie było zleceń, ale firma się o nie strała)), a ZUS

    Stan faktyczny podany przez pytacza nie koniecznie musi być potwierdzony
    materiałem dowodowym , który wpływa na ocenę uprawnienia lub jego braku.
    Staramy się podać pytaczowi alternatywy dla prostego podłożenia łba pod
    gilotynę.Do pytacza należy ocena adekwatności sugestii do stanu,który jest w
    stanie udowodnić , nawet jeśli nie koniecznie odpowiada rzeczywistości czy
    motywom.Dla administracji liczy się udokumentowanie okoliczności z których
    strona wywodzi dla siebie określone skutki.Jeśli natomiast pytacz zeznał to co
    cytujesz w postępowaniu lub materiał dowodowy wprost potwierdza to co pisze to
    trza płacić i co najwyżej starać się o układ ratalny lub umorzenie odsetek.

    I tyle-pzdr-Kriss