  • 21. Data: 2005-07-30 15:19:26
    Temat: Re: Czy ZUS ma prawo...
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Kriss -----###
    > Dla administracji liczy się udokumentowanie okoliczności z których
    > strona wywodzi dla siebie określone skutki.Jeśli natomiast pytacz zeznał to co
    > cytujesz w postępowaniu lub materiał dowodowy wprost potwierdza to co pisze to
    > trza płacić i co najwyżej starać się o układ ratalny lub umorzenie odsetek.

    'Pytacz' w pierwszej wiadomości (do której dyskutujących już kilka
    razy odsyłałem) napisał też:
> [...]
    > ubezpieczenia w ZUS. Cała ta wyrywkową działalność została im opisana, ale
    > oni teraz twierdzą, że powinno się zapłacić za cały okres, bez względu na
    > fakt, że firma się wyrejestrowywała. I do tego chcą odsetek karnych, które u
    > nich są złodziejskie (obecnie ponad 16% ale w latach o które im chodzi były
    > one jeszcze grubo wyższe). Moim zdaniem, nie powinni żądać od klienta
    > osetek, nie powiadamiając go w międzyczasie, że zalega im ze składkami. Oni
    > jednak twierdzą , że są OK bo mają 10 lat czasu na wyłapanie dłużnika.

    Dlatego tez uparcie będę twierdził to co napisałem w tym wątku...

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...

  • 22. Data: 2005-07-30 17:56:14
    Od: "Marek" <p...@o...pl>

    > Jakie dokładnie obowiązki masz na myśli w *tej konkretnej sytuacji*?

    W tej konkretnej sytuacji Petek nie napisał jakie "obowiązki"
    spowodowały ,że nie potrafił utrzymac firmy.
    Czasem zmienia sie moda ( popyt na jego usługi- np sezonowość , prace w
    rolnictwie , budownictwie)
    Kiedy indziej podatnik przestaje pracowac po kilkanaście godzin na dobę
    ( studia , powiększenie rodziny, zapada na zdrowiu)

    > Bo oszczędzanie na składkach(*) nie stanowi w moim odczuciu
    > uzasadnienia wyrejestrowania w ZUS...

    Ale on nie chciał tylko zaoszczędzić na składkach.
    Być może jego firma generowała straty przez szereg miesięcy, a przychody
    gdy były nie starczały na pokrycie całorocznych składek.
    Zadał pytanie w ZUSie : generowac straty czy zawiesić i zaproponowano mu
    rozwiązanie, którego legalnosci nie potrafił sprawdzić.
    Uwierzył ludziom , którzy mają na codzień stycznosć z tym problemem :
    zawodowa księgowa + pracownik ZUS.
    Ja taką samą drogę przeszedłem .W mojej rodzinie i wsród kolegow sporo
    osób zawiesiło działalność.
    Mi też pracownik ZUS dał taką samą radę i postapiłem zgodnie z jego
    sugestiami.
    Gdybym miał jakiekolwiek wątpliwości to dokładnie bym wypytał i wystąpił
    do ZUSu z pismem o opinię.
    Niedawno po poczytaniu o zamieszaniu zadałem ustnie pytanie w ZUSie i
    uzyskałem informacje abym nie panikował bo ZUS nie upomni się o składki
    wstecz :]
    No to na jednej szali jest twoje odczucie a na drugiej opinia pracownika
    ZUS.
    Myslę że tysiące ludzi sa w podobnej sytuacji nie wiedząc czyja opinia
    jest wiażąca.
    Inni nawet jeszcze nie wiedzą jakie kłopoty moga ich czekać.

    > * patrz wiadomość otwierająca wątek

    Nie pisałem do wątku Peteka , tylko do Twojego w ktorym napisaleś że
    szukanie zleceń to też DG.
    On nie napisał , że szukał tylko , że nie miał.
    Jeśli ja np zajmuję sie remontem szkoły w swojej miejscowości i robię to
    tylko w wakacje to przecież nie szukam zleceń tylko zdobywam je w
    sezonie.
    Zatem prawo powinno określić czy wolno zawiesić firmę w międzyczasie.
    Jeśli nie to podatnik powinien byc o tym informowany przy próbie
    wyrejestrowania się ze składek.
    Jeśli nie , to była to wina ZUS-u i nie moze być karany.
    W przypadku opłacania tylko składki zdrowotnej podatnik mógłby ją sobie
    odliczyc od dochodu np z etatu (gdyby nie zawiesił).
    Skoro zawiesił to nie moze jej odliczyć .
    Zatem absurdalne jest domaganie się opłacenia jej wstecz w przypadku gdy
    prawo nie zezwala odliczenia "nadpłaconych składek" jeśli nie zostały
    odliczone w roku podatkowym.

    Inna sprawa to niekompetencja pracowników ZUS , którzy źle informują.
    Wszyscy moi znajomi którzy zawiesili działalność , informację że to
    zgodne z prawem uzyskaliw ZUSie !!!
    Inaczej mówiąc to ZUS zrobił z nich przestępców a nie chęć oszczędzenia
    na składkach.
    Bo jaka to oszczedność ? Przecież mogli zlikwidować działaność gdyby
    uzyskali rzetelną informację.

    --
    Marek

  • 23. Data: 2005-07-30 18:20:24
    Od: "Andy" <p...@o...pl>

    > Ostatnio zdarzylo mi sie zawieszac dzialalnosc w US i wyrejestrowywac
    > ZUS. Po czym po miesiacu czasu przemila pani z US oswiadczyla, ze
    teraz
    > nawet jak sie ma zawieszona dzialalnosc, to nie jest sie zwolnionym ze
    > skladania comiesiecznych zeznan PIT5 - w przeciwnym wypadku jesli brak
    > takich przez pol roku - firma zostanie automatycznie zamknieta przez
    US

    Co to znaczy zamknięta przez US ?
    Istnieje gdzieś w przepisach takie określenie ?
    Czy US moze zmusic do wykreslenia z ewidencji DG ?
    Co to znaczy : "jak ma się zawieszoną działalność"w kontekście PIT5 ?
    Ponoć urzędy skarbowe obecnie ( w przeszłości inaczej) nie zezwalają na
    zawieszenie działalności poza kartą podatkową.
    Czy to znaczy, że nie tylko ZUS ale i US-e wprowadzają ludzi w błąd ?

    Andy

  • 24. Data: 2005-07-31 06:06:12
    Od: "Petek" <u...@w...pl>

> [...]
    > rozwiązanie, którego legalnosci nie potrafił sprawdzić.
    > Uwierzył ludziom , którzy mają na codzień stycznosć z tym problemem :

    Dokładnie tak było. Firma przez ponad rok generowała straty. Działalności
    nie chcieliśmy zzmykać, bo istniały szanse na koniunkturę w przyszłości.
    Firma świadczyła usługi projektowe w budownictwie i cały problem z brakiem
    pracy był w okresie stagnacji, stąd cały problem.

> [...]
    > jest wiażąca.
    > Inni nawet jeszcze nie wiedzą jakie kłopoty moga ich czekać.

    Gdybyśmy nie zamknęli firmy wszystko byłoby po staremu. Okazuje się, że
    dopiero w momencie zamykania działalności ZUS sprawdza czy płatnik nie
    zalega ze składkami. Gdybyśmy dalej trwali w zawieszeniu to kto wie ile rat
    do zapłacenia i odsetek by się nazbierało. Niewykluczone, że
    niewypłacilibyśmy się do końca życia.

    Petek

  • 25. Data: 2005-07-31 17:11:55
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Petek -----###
    > Firma przez ponad rok generowała straty.

    Z ciekawości - jakie dokładnie straty generowała firma?

    > Działalności
    > nie chcieliśmy zzmykać, bo istniały szanse na koniunkturę w przyszłości.

    Tzn.?
    Miałeś nadzieję, że ktoś zadzwoni i zaproponuje Ci zlecenie, a Ty
    odpowiesz, że przyjmujesz?
    A może próbowałeś znaleźć jakieś zlecenia dla firmy?
    Albo jeszcze coś innego masz na myśli?

    > Firma świadczyła usługi projektowe w budownictwie i cały problem z brakiem
    > pracy był w okresie stagnacji, stąd cały problem.

    Tzn. w tym okresie stagnacji wogóle nie świadczy sie takich usług,
    czy akurat Twoja firma nie miała zleceń, bo na rynku było ich mniej
    (lub z jakichś innych powodów)?

  • 26. Data: 2005-07-31 17:35:39
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Marek -----###
    > Kiedy indziej podatnik przestaje pracowac po kilkanaście godzin na dobę
    > ( studia , powiększenie rodziny, zapada na zdrowiu)

    a zamiast tego pracuje godzinę na dobę lub 1 dzień w tygodniu -
    dobrze rozumiem?

    > Być może jego firma generowała straty przez szereg miesięcy, a przychody
    > gdy były nie starczały na pokrycie całorocznych składek.

    Jeśli przychody są mniejsze od kosztów (strata) to nie znaczy, że
    nie prowadzi się w tym czasie DG, ale że prowadzi się ją źle...

    > Niedawno po poczytaniu o zamieszaniu zadałem ustnie pytanie w ZUSie i
    > uzyskałem informacje abym nie panikował bo ZUS nie upomni się o składki
    > wstecz :]

    Może w Twoim przypadku się nie upomni, ale to nie znaczy że u innych
    tez nie (patrz omawiana sytuacja).

    > No to na jednej szali jest twoje odczucie a na drugiej opinia pracownika
    > ZUS.

    Nie chodzi o moje odczucia tylko o sytuację faktyczną - a możesz mi
    wierzyć, że już różne dziwne rzeczy widziałem...

    > Nie pisałem do wątku Peteka , tylko do Twojego w ktorym napisaleś że
    > szukanie zleceń to też DG.

    Bo jak najbardziej szukanie zleceń jest elementem prowadzenia DG -
    na jakiej podstawie uważasz, że tak nie jest?

    > On nie napisał , że szukał tylko , że nie miał.

    Nie mieć to nie to samo co nie szukać - można szukać i nie znaleźć...

    > Jeśli ja np zajmuję sie remontem szkoły w swojej miejscowości i robię to
    > tylko w wakacje to przecież nie szukam zleceń tylko zdobywam je w
    > sezonie.

    Wydaje mi się, że szkoła planuje remonty wcześniej i wybiera
    wykonawcę oraz ustala warunki wykonania prac przed wakacjami - a w
    wakacje te zlecenia sa jedynie wykonywane.
    Ale może się mylę - to nie moja branża...

    > Zatem prawo powinno określić czy wolno zawiesić firmę w międzyczasie.

    Rozumiem, że masz na myśli wyrejestrowanie z ZUS?
    No to oczywiście można zgłosić przerwę gdy nie wykonuje się
    działalności, ale...

    > Jeśli nie to podatnik powinien byc o tym informowany przy próbie
    > wyrejestrowania się ze składek.
    > Jeśli nie , to była to wina ZUS-u i nie moze być karany.

    Ignorantia iuris nocet.
    ZUS nie ma obowiązku informowania płatnika o konieczności płacenia
    składek, gdyż obowiązek ten wynika bezpośrednio z ustawy.

    > W przypadku opłacania tylko składki zdrowotnej podatnik mógłby ją sobie
    > odliczyc od dochodu np z etatu (gdyby nie zawiesił).
    > Skoro zawiesił to nie moze jej odliczyć .

    Nie rozumiem co masz na myśli.

    > Zatem absurdalne jest domaganie się opłacenia jej wstecz w przypadku gdy
    > prawo nie zezwala odliczenia "nadpłaconych składek" jeśli nie zostały
    > odliczone w roku podatkowym.

    dura lex, sed lex...

  • 27. Data: 2005-08-01 11:01:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 Jul 2005, Marek wrote:

    > A jak fakt poszukiwania zleceń ma odzwierciedlenie w dokumentach ?

    ...a musi mieć ?
    Dokumenty to trzeba mieć żeby koszt wykazać :]
    Dowodem czynności jak wyżej mogą być zeznania świadków na przykład.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 28. Data: 2005-08-16 08:44:45
    Od: "albert" <a...@w...pl>

    > Dlatego tez uparcie będę twierdził to co napisałem w tym wątku...

> [...]

    to wszystko nie tak różowo
    to paskudny kraj
    a tu link jak to wygląda w praktyce
    http://www.twoja-firma.pl/forum/read.php?6,1102,page
    =91
    zaraz będzie 100 stron na temat jak ZUSownia kroi ludzi.