    From: "Marek" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy ZUS ma prawo...
    Date: Sat, 30 Jul 2005 19:56:14 +0200

    > Jakie dokładnie obowiązki masz na myśli w *tej konkretnej sytuacji*?

    W tej konkretnej sytuacji Petek nie napisał jakie "obowiązki"
    spowodowały ,że nie potrafił utrzymac firmy.
    Czasem zmienia sie moda ( popyt na jego usługi- np sezonowość , prace w
    rolnictwie , budownictwie)
    Kiedy indziej podatnik przestaje pracowac po kilkanaście godzin na dobę
    ( studia , powiększenie rodziny, zapada na zdrowiu)

    > Bo oszczędzanie na składkach(*) nie stanowi w moim odczuciu
    > uzasadnienia wyrejestrowania w ZUS...

    Ale on nie chciał tylko zaoszczędzić na składkach.
    Być może jego firma generowała straty przez szereg miesięcy, a przychody
    gdy były nie starczały na pokrycie całorocznych składek.
    Zadał pytanie w ZUSie : generowac straty czy zawiesić i zaproponowano mu
    rozwiązanie, którego legalnosci nie potrafił sprawdzić.
    Uwierzył ludziom , którzy mają na codzień stycznosć z tym problemem :
    zawodowa księgowa + pracownik ZUS.
    Ja taką samą drogę przeszedłem .W mojej rodzinie i wsród kolegow sporo
    osób zawiesiło działalność.
    Mi też pracownik ZUS dał taką samą radę i postapiłem zgodnie z jego
    sugestiami.
    Gdybym miał jakiekolwiek wątpliwości to dokładnie bym wypytał i wystąpił
    do ZUSu z pismem o opinię.
    Niedawno po poczytaniu o zamieszaniu zadałem ustnie pytanie w ZUSie i
    uzyskałem informacje abym nie panikował bo ZUS nie upomni się o składki
    wstecz :]
    No to na jednej szali jest twoje odczucie a na drugiej opinia pracownika
    ZUS.
    Myslę że tysiące ludzi sa w podobnej sytuacji nie wiedząc czyja opinia
    jest wiażąca.
    Inni nawet jeszcze nie wiedzą jakie kłopoty moga ich czekać.

    > * patrz wiadomość otwierająca wątek

    Nie pisałem do wątku Peteka , tylko do Twojego w ktorym napisaleś że
    szukanie zleceń to też DG.
    On nie napisał , że szukał tylko , że nie miał.
    Jeśli ja np zajmuję sie remontem szkoły w swojej miejscowości i robię to
    tylko w wakacje to przecież nie szukam zleceń tylko zdobywam je w
    sezonie.
    Zatem prawo powinno określić czy wolno zawiesić firmę w międzyczasie.
    Jeśli nie to podatnik powinien byc o tym informowany przy próbie
    wyrejestrowania się ze składek.
    Jeśli nie , to była to wina ZUS-u i nie moze być karany.
    W przypadku opłacania tylko składki zdrowotnej podatnik mógłby ją sobie
    odliczyc od dochodu np z etatu (gdyby nie zawiesił).
    Skoro zawiesił to nie moze jej odliczyć .
    Zatem absurdalne jest domaganie się opłacenia jej wstecz w przypadku gdy
    prawo nie zezwala odliczenia "nadpłaconych składek" jeśli nie zostały
    odliczone w roku podatkowym.

    Inna sprawa to niekompetencja pracowników ZUS , którzy źle informują.
    Wszyscy moi znajomi którzy zawiesili działalność , informację że to
    zgodne z prawem uzyskaliw ZUSie !!!
    Inaczej mówiąc to ZUS zrobił z nich przestępców a nie chęć oszczędzenia
    na składkach.
    Bo jaka to oszczedność ? Przecież mogli zlikwidować działaność gdyby
    uzyskali rzetelną informację.

    --
    Marek