  • 1. Data: 2003-09-17 15:33:03
    Temat: Czy biurko w koszty?
    Od: Piotr <e...@l...kso.pl>

    Witam,

    czy moge zaliczyc biurko oraz fotel w koszty prowadzenia dzialalnosci
    jako osoba fizyczna?

    Pozdrawiam,
    Piotr

  • 2. Data: 2003-09-17 16:51:33
    Temat: Re: Czy biurko w koszty?
    Od: "Wioletta Pikorska" <w...@j...com.pl>

    Uzytkownik "Piotr" <e...@l...kso.pl> napisal w wiadomosci
    > Witam,
    >
    > czy moge zaliczyc biurko oraz fotel w koszty prowadzenia dzialalnosci
    > jako osoba fizyczna?
    ----------------------
    Tak bardzo ogólnie mozna, pewnie musisz usiasc przy biurku sporzadzajac
    chociazby deklaracje PIT-5 ( zakladam ze rozliczasz sie prowadzac ksiazke
    przych.i rozchod.)
    Druga sprawa ile ten fotel czy biurko kosztuje jesli wiecej niz 3500 zl (
    moze ? ) to wtedy jest srodkiem trwalym i odpowiedz bedzie bardziej
    skaplikowana.
    Wiola

  • 3. Data: 2003-09-17 18:42:58
    Od: "modina" <m...@m...and.pl>

    > Druga sprawa ile ten fotel czy biurko kosztuje jesli wiecej niz 3500 zl (
    > moze ? ) to wtedy jest srodkiem trwalym i odpowiedz bedzie bardziej
    > skaplikowana.
    > Wiola

    Oj, oj. Dzwoni, ale nie wiadomo w którym kościele?
    Zdaje się, że definicja środka trwałego nie wiąże się z ceną, tylko z
    okresem użytkowania. Wyposażenie, dla którego przewidujemy okres użytkowania
    dłuższy niż rok - staje się środkiem trwałym.
    3500 zł to granica od której ŚT nie można zamortyzować jednorazowo, a w
    sposób np. liniowy.
    Jeśli się mylę, to niech ktoś mnie poprawi - nie jestem księgowym.

    Tomek

  • 4. Data: 2003-09-17 20:46:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Sep 2003, modina wrote:

> [...]
    >+ a w sposób np. liniowy.
    >+ Jeśli się mylę, to niech ktoś mnie poprawi - nie jestem księgowym.

    Ja też nie (jestem księgowym, mylić się czasami mylę !), dla jasności :)

    IMO w opinii Wioli błędu nie ma: "jeśli więcej niż 3500 zł
    to wtedy JEST środkiem trwałym". Ponieważ "więcej niż rok"
    wynika z kontekstu - to zdanie jest prawdziwe.

    Ty też masz rację :), to co popisałeś nigdzie nie jest
    sprzeczne z opinią Wioli.
    Pewne zastrzeżenia budzi określenie "wyposażenia": nie
    jest prawdą to co napisałeś, znaczy: "w rozumieniu
    przepisów obowiązuje inna definicja wyposażenia nie
    zabraniająca żyć mu dłużej niż rok" :) (coś może
    *jednocześnie* podpadać pod ŚT i wyposażenie - i *dla
    celów księgowych* możesz sobie wybrać o czym niżej).

    Przepisy ustawy pozwalają "zaliczyć w koszt" wyposażenie poniżej
    3500 (*OPRÓCZ* możliwości dokonania amortyzacji 1-razowej !),
    a wtedy *odrębne* przepisy (o KPiR) nakazują wpisać do
    ewidencji jeśli przekracza 1500 zł.
    Jeszcze drobniejsze elementy ("zwykły młotek") również
    łapią się na "ŚT" i "wyposażenie" - ale *nie trzeba*
    ich nigdzie wpisywać; no a mówiąc/pisząc używa się
    czasem skrótów... (można za to bić :)) - niemniej w tym
    co cytujes Wiola do takiego skrótu się *nie odniosła* !

    Dokładniej:
    +++++++
    Art. 22d. 1. Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od
    składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość
    początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3500 zł; wydatki
    poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów
    w miesiącu oddania ich do używania.
    -------
    +++++++
    7) "wyposażenie" - rzeczowe składniki majštku, zwišzanego z wykonywanš
    działalnoœciš, nie zaliczone, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie
    art. 22 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym, do œrodków trwałych,
    1. Osoby obowišzane do prowadzenia księgi, zwane dalej "podatnikami",
    prowadzš:
    1) ewidencję œrodków trwałych oraz wartoœci niematerialnych i prawnych
    zgodnie z odrębnymi przepisami,
    2) ewidencję wyposażenia.
    2. Ewidencjš wyposażenia obejmuje się wyposażenie, którego wartoœć
    poczštkowa, w rozumieniu odrębnych przepisów, przekracza 1.500 zł.
    ------

    Stąd używa się skrótu myślowego i pisze: "jak coś kosztuje
    mniej niż 3500 zł to możesz uznać to za wyposażenie",
    w domyśle: *traktować* księgowo jako "koszt nie będący
    środkiem trwałym" !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 5. Data: 2003-09-17 21:06:52
    Od: "Wioletta Pikorska" <w...@j...com.pl>

    Użytkownik "modina" <m...@m...and.pl> napisał w wiadomości

    > Oj, oj. Dzwoni, ale nie wiadomo w którym kościele?

    Akurat w którym kościele wiem( jest blisko mojego bloku) ale zdarza mi się
    stosowac skróty myslowe zresztą zasygnalizowałam inne zaliczanie a pytający
    ani nie okreslił wartości ani czy ma zamiar używać wiecej niż 1 rok .Myśle
    że zauważyłeś moje okreslenie" tak ogólnie" a to raczej miało być wskazówką
    na precyzyjniesze dane.
    Pozdrawiam Wiola

  • 6. Data: 2003-09-18 12:13:18
    Od: "modina" <m...@m...and.pl>

    ...>
> [...]
    > mniej niż 3500 zł to możesz uznać to za wyposażenie",
    > w domyśle: *traktować* księgowo jako "koszt nie będący

    Teraz rozumiem, ja nawet zwykłe regały kosztujące kilkaset zł wciągałem do
    rejestru ŚT, mając na uwadze czas ich użytkowania. Człowiek, a zwłaszcza
    taki prosty podatnik jak ja, uczy sie całe życie;)

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 7. Data: 2003-09-18 17:24:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Sep 2003, modina wrote:
    [...]
    >+ Człowiek, a zwłaszcza
    >+ taki prosty podatnik jak ja, uczy sie całe życie;)

    Się nie martw :)
    Ja "na wstępie" pogooglałem przepisowe ;) 3 tysiące postów,
    popytałem o to i owo - i wiedziałem co i jak poksięgować.
    Ale tego że w ustawie wycena jest "jeśli nie można
    ustalić kosztów zakupu" nie przyuważyłem, no i wyceniłem
    sobie sprzęt :(
    A tak w ogóle to bardzo nie chciałbym czegoś "się nauczyć"
    przy okazji kontroli :< !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 8. Data: 2003-09-19 08:18:37
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Wioletta Pikorska" <w...@j...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ani nie okreslił wartości ani czy ma zamiar używać wiecej niż 1 rok .Myśle
    > że zauważyłeś moje okreslenie" tak ogólnie" a to raczej miało być

    Dostalo Ci sie Wiolu NIESLUSZNIE , bo chcialas byc dobra Wrozka...
    Ma racje Madzia, gdy w takich wypadkach pisze - ze wrozek tu nie ma......

    Boguslaw